یک‌شنبه 10 تیر 1403

تیم ما باید برای قهرمانی بجنگد / کاپیتان کمال و قوم و خویش‌های استقلالی‌اش!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
تیم ما باید برای قهرمانی بجنگد / کاپیتان کمال و قوم و خویش‌های استقلالی‌اش!

کاپیتان سابق پرسپولیس با اشاره به اتفاقات داوری در این فصل با این حال سرخ‌ها را شایسته قهرمانی می‌داند.

به گزارش "ورزش سه"، یکی از سخت‌ترین کارها ترک پرسپولیس بعد از هشت سال پرافتخار بود اما کمال کامیابی‌نیا می‌گوید رفته رفته با این موضوع کنار آمده و تلاش خود را در مسیر موفقیت تیم جدیدش به کار گرفته است. هافبک جنگنده ذوب آهن در گفتگویی جالب به مسائل مختلف فصلی که گذشت، پرداخته است.

بعد از نزدیک به یک دهه حضور در پرسپولیس از این تیم جدا شدی. با این شرایط چطور کنار آمدی؟ به هر حال شرایط سختی بود که از تیمی پرطرفدار جدا شوی. جایی که بالاخره 8 سال آنجا بودی و بخواهی جدا شوی. هشت سال پرخاطره و جذاب با همه شیرینی و تلخی‌هایش. با این حال باید خیلی زود با آن کنار می‌آمدم. مدت کوتاهی شاید اذیت شدم اما کم کم توانستم خودم را با شرایط وفق بدهم.

شرایط ذوب آهن را چطور دیدی؟ خب ابتدا سخت بود. من سال‌ها تهران بودم اما در ورزش حرفه‌ای در نهایت شما باید با شرایط کنار بیایی و خیلی زود خودت را وفق بدهی و در مسیر رشد بهتر کار را دنبال کنی. ولی خب به هر حال باشگاه‌هایی که حالا در ایران هستند باید آنقدر حرفه‌ای باشند که شرایط مناسب بازیکنان را مهیا کنند و آن بازیکن نیز بتواند خودش نیز زودتر شرایط را در مسیر اهداف باشگاه دنبال کند. یک مقدار اوایل برایم سخت بود اما رفته رفته توانستم که خودم را پیدا کنم و خدا را شکر تونستم که به تیم خوب ذوب آهن کمک کنم.

البته در ابتدای مسیر هم بدشانس بودی و خیلی زود مصدومیت تو را از ترکیب دور کرد.  آره متاسفانه همیسترینگم کش آمد و یک آمپول زده بودم که حالا سریعاً بعد آن آمپول MRI گرفتم که خب درصد تشدید زیاد شده بود و بیشتر نشان داد. با این حال دو سه هفته‌ای آماده بازی شدم. اینجا جا دارم از آقای ربیعی تشکر کنم که واقعا آن زمان فرصت خوبی نصیب من کردند تا بتوانم از نظر ذهنی آرام شوم و بعد از آن به جمع تیم اضافه شوم. آقای ربیعی واقعا یکی از مربیان نخبه و خاص لیگ است. مربی‌ای که واقعا برای تیمش و بازیکنان زحمت می‌کشد و وقت زیادی می‌گذارد. شاید باورتان نشود اما برای یک موضوع فوتبالی اینقدر جزییات در می‌آورد که همه چیز برای شما آسان شود و مسلما آینده فوق العاده‌ای در انتظار او خواهد بود.

اما تو بعد از هشت سال جایی رفتی که همان‌طور که گفتی شاید از نظر ذهنی برایت سخت بود. از جایی که همیشه برای برد و جام می‌جنگید به جایی که شرایط در رقابت سخت بود. خب باید شرایط تیم و بودجه را هم در نظر گرفت. ما بودجه بالایی در رقابت با تیم‌های مدعی در اختیار نداشتیم اما با سود بردن از کیفیت فنی بالا و بازیکنان باتجربه و جوانان بااستعداد و با انگیزه شرایط خوبی را طی فصل دنبال کردیم. از انتخابم راضی بودم. باید در نظر گرفت که ذوب آهن یک باشگاه قدیمی و ریشه‌دار است و سابقه حضور در آسیا و موفقیت در آن را هم دارد. من با آقای ربیعی هم راحت بودم و در تیم امید هم زیر نظر ایشان کار کرده بودم. به هر حال در سال‌های قبل رزومه خیلی خوبی داشته و تعریف زیاد شنیده بودم. ایشان طی این سال‌ها البته پیشرفت جالب توجهی هم داشته‌اند. از مس رفسنجان و نتایجی که کسب کردند تا امروز که ذوب آهن را به جایگاه خوبی نسبت به فصول اخیرش رسانده‌اند. شرایط و اهداف‌مان یکی بود و با این شرایط از انتخابم راضی بودم. با این حال مسلما کم و کاستی‌های هم بود و مشکلات زیادی هم داشتیم ولی خوب شما دیدید که ما آخر فصل جایگاه پنجم را کسب کردیم که نسبت به شش فصل اخیر باشگاه پیشرفت مناسبی محسوب می‌شود. با این حال نظر شخصی من این است که ذوب آهن پتانسیل این را دارد که برای قهرمانی هم بجنگد. این مسأله اما لازمه‌اش این است که امکانات و دیدگاه باشگاه تغییر پیدا کند. واقعا حیف است که باشگاه ذوب آهن با این قدمت برای فرار از منطقه سقوط و جایگاه میانه جدول بجنگد. این باشگاه پتانسیل لازم را برای جنگیدن در مسیر قهرمانی را دارد. باید از آقای کوهی رئیس محترم کارخانه تشکر می‌کنم اما به نظرم باید دیدگاه در این باشگاه تغییر کند و در مسیر قهرمانی و افتخار گام بردارد. متاسفانه پنج تا بازیکن در نیم فصل مصدوم شدند و از دست دادیم و اگر باشگاه تقویت می‌شد شرایط بهتری را دنبال می‌کردیم. من مطمئن هستم که این تیم پتانسیل قهرمانی را دارد. اگر باشگاه بتواند ثبات مدیریت و مربی را حفظ کند و با دیدگاه جاه طلبانه کار را دنبال کند، می‌تواند سال بعد و سالیان بعدی هم برای قهرمانی بجنگد. آقای نکیسا تجربه اولش بود اما خوشبختانه خیلی کمک کردند. همچنین آقای مال‌میر و هیات مدیره و آقای دارابی به عنوان سرپرست تیم تلاش زیادی داشتند. ما در جام حذفی هم شانس خوبی داشتیم و در بدشانسی و پنالتی باختیم و می‌توانستیم بالاتر برویم و قهرمان شویم. باید ثبات مدیریتی و مربی باشگاه وجود داشته باشد و آقای کوهی تا به اینجا لطف کرده اما به نظرم با تقویت بهتر و تغییرات مناسب، کار را برای موفقیت و افتخار بیشتر کار را دنبال کنند.

برنامه خودت برای فصل آینده چیست؟ من یک فصل دیگر با ذوب آهن قرارداد دارم. همانطور که گفتم شرایط به صورت نرمال خوب است اما باید پتانسیل باشگاه را دید و چیزی که من می‌بینم این است که آنها قادر به ایجاد شرایطی بهتر برای موفقیت هستند. امیدوارم اسکلت اصلی تیم حفظ شود و با تقویت آن و ایجاد امکانات و بستر مناسب، برای اهداف بزرگتر بجنگیم.

درباره قهرمانی پرسپولیس در روز پایانی صحبتی دارد؟ خب تبریک می‌گویم. به نظرم شایسته قهرمانی بودند و لیاقت آن را داشتند. لیگ جذابی را شاهد بودیم و رقابت در تمام هفته‌ها وجود داشت. استقلال هم تیم خوبی بود و رقابت ویژه و جالبی را دنبال کرد. اما پرسپولیس شخصیت قهرمانی خودش را در نهایت نشان داد و مشخص کرد طی این سال‌ها ثباتی که داشته کمک بزرگی به آنها کرد. جا دارد به هواداران پرسپولیس تبریک بگویم و به نظرم شایستگی آن را داشتند.

اما بحث داغ این روزها مربوط به اعتراض استقلالی‌ها نسبت به سود بردن رقیب از شانس‌های داوری است.  ببینید اشتباهات داوری برای همه تیم‌ها بوده است و همان‌طور هم سود داوری. اینطور نبوده که داور به طور کلی سرنوشت یک تیم را تغییر دهد و سود و ضرر با هم بوده است. این اشتباهات عمدی نیست و اینکه خدای ناکرده بگوییم از داوری اشتباه عمدی می‌کنند. آنها با کمترین امکانات و توجه در تلاش برای بهترین کار و عملکرد هستند. همین بازی دیروز ما مقابل گل‌گهر آقای حاج ملک داور بود من فکر می‌کنم هم بدن‌شان فیت شده بود و هم واقعا عالی سوت زدند. باید به داوران کمک شود حالا چه از نظر سخت‌ابزاری و مسائل حمایتی. به نظرم داوران باید از حیث بدنی کار بیشتری داشته باشند تا بتوانند نزدیک به صحنه‌ها باشند و بهتر تصمیم بگیرند. آقای حاج ملک را من در هتل دیدم و روی غذا خوردن ایشان هم دقت کردم و دیدم که واقعا حواس‌شان به تغذیه‌شان هست. همه تیم‌ها را نگاه کنید هم به ضررشان شده هم به نفع‌شان. به طور مثال بازی استقلال و ذوب آهن، بازیکن آنها باید دو سه بار اخطار می‌گرفت و اخراج می‌شد. همه تیم‌ها سود هم برده‌اند. فدراسیون فوتبال باید حمایت بیشتری از داوران کنند. امیدوارم فدراسیون آقای تاج این شرایط را برای آنها مهیا کند.

سوالی که هست این است که حالا دامادتان در تیم استقلال (حمید رجبی) حضور دارد، بحث و کری پیش نمی‌آید؟ سوال سختی است اما خدا رو شاهد می‌گیرم که تو این مدت حتی بازی با تیم خودمان هم با ایشان صحبت خاصی نکردم و ارتباط کمتری داریم. به طور کلی هر کسی باید برای منافع تیم خودش بجنگد و حالا شاید یک سری جاها درست نباشد اما منافع تیمش است و باید بجنگد. ولی خب کلاً صحبت خاصی با هم در این مدت نداشتیم. خدا وکیلی تمام تمرکزم روی ذوب آهن بود.

اما این ماجرا نزدیک بود بچه خواهرت را هم به دردسر بیاندازد. زیادی نباید در این موضوعات به فضای مجازی توجه کرد. بچه خواهرم کاپیتان پرسپولیس بوده و اگر شرایط فنی لازم را نداشت این مسوولیت به او داده نمی‌شد و اگر توانایی بازی در تیم بزرگ پرسپولیس را نداشته باشد، قطعا اینقدر این تیم بزرگ است که حتی در رده پایه‌ها هم کار او سخت می‌شد و جای دیگر باید کار را دنبال می‌کرد. صحبت‌های پدر ایشان هم همان‌طور که گفتم مربوط به منافع تیمی بوده که در آنجا کار را دنبال می‌کرد و هر چیزی مربوط به خود شخص است.

بحث دیگر مربوط به همان اتهاماتی است که گفتند سالیان قبل هم قهرمانی پرسپولیس با ایراد بوده است. به عنوان کسی که سهم بزرگی از این قهرمانی‌ها بردی، نظرت چیست؟ ببینید نمی‌خواهم وارد این بحث‌های الکی شوم. همه چیز مشخص است. اگر استقلال نساجی را می‌زد چه اتفاقی می‌افتاد؟ استقلال همه چیز دست خودش بود و بیش از 20 هفته صدر جدول بود. چطور صدرنشین بودند. خب لیگ همین است و تا هفته آخر همه چیز مشخص می‌شود و این بحث که بخواهی قهرمانی و موفقیت تیمی را زیر سوال ببری درست نیست و باید همه به یکدیگر و موفقیت‌های خودمان احترام بگذاریم. استقلال شرایط کاملا دست خودش بود. همانطور که سال پیش هم همه چیز دست سپاهان بود و با توقف برابر ملوان به نفع پرسپولیس شد و توانست از این موقعیت بهره ببرد. پرسپولیس واقعا تیم باکیفیتی بود. امیدوارم همه تیم‌ها برای فصل بعد با برنامه‌ریزی و شرایط مناسب کار را دنبال کنند.

و همچنان ذوب آهن را هم مدعی قهرمانی می‌دانی؟ من از روی احساس حرف نمی‌زنم. سال‌ها در این لیگ بودم و خیلی چیزها را دیدم. این باشگاه پتانسیل آن را دارد و همانطور که گفتم فقط باید دیدگاهش را عوض کند و جاه‌طلبی بزرگی را با توجه به پتانسیل خود دنبال کند. من از مدیران کارخانه و همچنین باشگاه تشکر می‌کنم بابت تمامی زحمات و حمایت‌هایی که داشتند. اما وقتی امسال رتبه پنچم شدیم باید آن را ارتقا بدهیم و پتانسیل آن را هم داریم. ذوب آهن می‌تواند برای قهرمانی بجنگد و این موضوع سختی نیست. باشگاه ذوب آهن 70 سال قدمت دارد و روزهای با احترام زیادی را سپری کرده و امیدوارم همچنان با ثبات و افزایش کیفیت کار را با قدرت برای فصل آتی نیز دنبال کند.

تیم ما باید برای قهرمانی بجنگد / کاپیتان کمال و قوم و خویش‌های استقلالی‌اش! 2
تیم ما باید برای قهرمانی بجنگد / کاپیتان کمال و قوم و خویش‌های استقلالی‌اش! 3
تیم ما باید برای قهرمانی بجنگد / کاپیتان کمال و قوم و خویش‌های استقلالی‌اش! 4
تیم ما باید برای قهرمانی بجنگد / کاپیتان کمال و قوم و خویش‌های استقلالی‌اش! 5
تیم ما باید برای قهرمانی بجنگد / کاپیتان کمال و قوم و خویش‌های استقلالی‌اش! 6