دوشنبه 11 تیر 1403

تیم ملی و همگروهی‌هایش در مقدماتی جام جهانی

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
تیم ملی و همگروهی‌هایش در مقدماتی جام جهانی

قرعه‌کشی مرحله سوم مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا، 5شنبه در مالزی انجام و تیم ملی در گروه اول با تیمهای قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره شمالی همگروه شد.

تیم ملی تا به حال 85 بار برابر این تیمها در رقابتهای مختلف قرار گرفته و چنین کارنامه درخشانی را رقم زده است: 61 برد، 18 مساوی و 6 باخت. این 6 شکست برابر این رقبا بوده: 4 باخت به قطر، یک باخت به امارات و یک باخت به ازبکستان.

نیمی از این شکست‌ها در بازیهای رسمی بوده و 3 باخت دیگر در دیدارهای دوستانه ثبت شده است. از این 6 باخت، فقط یکی در تهران رقم خورده است. تیم ملی هرگز به کره شمالی و قرقیزستان نباخته است.

* 1997

تیم ملی با حضور محمد مایلی‌کهن روی نیمکتش برای برگزاری یک دیدار دوستانه به امارات رفت. آن بازی که در ورزشگاه شیخ زاید ابوظبی انجام شد را 3 یک باختیم که تنها شکست تاریخ‌مان برابر این رقیب است. تک گل تیم ملی را در آن بازی، حمید استیلی در دقیقه 70 از روی نقطه پنالتی وارد دروازه میزبان کرد.

* 1997

تیم ملی در بازی برگشت مقدماتی جام جهانی برابر قطر در دوحه قرار گرفت، شکست خورد و صعود مستقیم به جام جهانی 1998 را از دست داد. در این بازی که به قضاوت هوراسیو الیزوندوی آرژانتینی (داور افتتاحیه و اختتامیه جام جهانی 2006) برگزار شد، قطر با بریس محمد سالم العنزی برنده شد. کریم باقری در دقیقه 83 از زمین اخراج شد.

* 2001

تیم ملی زیرنظر میروسلاو بلاژویچ و در ورزشگاه خلیفه دوحه برابر قطر قرار گرفت. این، یک بازی دوستانه بود برای آماده‌سازی تیم ملی جهت مقدماتی جام جهانی 2002 که قطر با نتیجه 2 یک برنده شد. تک گل تیم ملی را در این بازی، علیرضا نیکبخت زد.

* 2009

تیم ملی با هدایت افشین قطبی راهی قطر شد تا در تورنمنت دوستانه و بین‌المللی این کشور شرکت کند. در ورزشگاه سهیم بن حمد، تیم ملی با نتیجه 3 بر 2 برابر قطر شکست خورد. میلاد زنیدپور و احسان حاج‌صفی در این بازی برای تیم ملی گل زدند.

* 2012

بازی برگشت مقدماتی جام جهانی برابر ازبکستان در تهران برگزار شد. این بازی را تیم کی‌روش با یک گل به مهمانش واگذار کرد.

تک گل بازی را باکائف در دقیقه 72 وارد دروازه رحمتی کرد. این، آخرین بازی ملی رحمتی هم بود که بعد از پایان، خداحافظی موقت با تیم ملی داشت ولی مرد پرتغالی، آن را دایمی کرد.

* 2024

تیم ملی با هدایت امیر قلعه‌نویی در نیمه‌نهایی جام ملتهای آسیا و در ورزشگاه ثمامه برابر قطرِ میزبان قرار گرفت. گل اول بازی را سردار آزمون زد ولی قطر با برد 2 یک به رختکن رفت. تیم ملی با پنالتی جهانبخش، بازی را مساوی کرد ولی گل دقایق پایانی معز علی، عنابی‌ها را برنده و راهی فینال کرد. شجاع خلیل‌زاده در این بازی از داور کارت قرمز مستقیم گرفت.

از میان اخبار

اولین خرید استقلال برای فصل جدید مشخص شد

باورنکردنی؛ آندرس اینیستا در آستانه پیوستن به پرسپولیس

3 ستاره بزرگ پرسپولیس امروز انتخاب می‌کنند!

کار تمام است؛ علیرضا بیرانوند با تراکتور می‌بندد