سه‌شنبه 10 مهر 1403

ثبت بیش از 25 هزار اسب ورزشی در کشور

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ثبت بیش از 25 هزار اسب ورزشی در کشور

بجنورد - ایرنا - رییس فدراسیون سوارکاری گفت: تاکنون 25 هزار راس اسب ورزشی از نژادهای مختلف در کشور به ثبت رسیده که در قالب 480 باشگاه سوارکاری فعالیت دارند.

مسعود خلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد افزون بر سه هزار و 800 راس اسب اصیل ترکمن است که مورد آزمایش قرار گرفته و مشخصات آنها نیز در کتاب تبارنامه منتشر شده است.

وی یادآور شد: تا چند سال پیش چندان صحبتی از اسب های اصیل ایرانی نبود ولی امروز با تلاش و کمک مردم اسب هایی که در گذشته خیلی ارزش ریالی نداشتند ارزش قابل توجهی یافته و بسیار بالاتر از بهای موجود ارزش گذاری می شوند. وی با اشاره به فعالیت 480 باشگاه سوارکاری در کشور، گفت: از این تعداد بیش از 95 درصد متعلق به بخش خصوصی است. وی فعالیت بخش خصوصی در این رشته را نقطه امیدواری دانست که نشان از علاقه مندی بسیار بالا به این ورزش و سرمایه‌گذاری در این حوزه دارد. رییس فدراسیون سوارکاری افزود: هم اینک این رشته در 31 استان کشور فعال است و حتی در استان های کم برخوردار نیز انگیزه و رقابت بالایی برای فعالیت در این رشته وجود دارد. خلیلی با اشاره به انجام آزمایش های ژنتیک و تایید خلوص اسب ها در کتاب تبارنامه، اظهار داشت: مساله موجود در بخش زیرساخت ها است که هنوز به اندازه نیاز فراهم نشده است. وی با اشاره به اینکه هم اینک هفت میدان سوارکاری در کشور در حال راه اندازی است، افزود: بخشی از این زیرساخت ها در اختیار شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی است که همکاری خوبی دارند. رییس فدراسیون سوارکاری از خراسان شمالی به عنوان مهد پرورش اسب اصیل ترکمن و خاستگاه اصلی آن یاد کرد و گفت: این استان در تولید و تکثیر اسب حائز برتری و امتیاز فراوانی است و سرمایه گذاری خوبی نیز برای آن شده است. وی با بیان اینکه این استان در تولید اسب کمبودی ندارد، مشکل کنونی را در کیفی سازی تولید دانست و اظهار داشت: نباید اجازه دهیم تمام اسب ها بدون ارزیابی ژنتیکی تولید کننده باشند، تا اسب های ارزشمند تولید شوند. خلیلی یادآور شد: برخی از اسب ها دچار تلاقی نژادی شده و از درجه خلوص پایین تری برخوردار هستند و بنابراین باید به دنبال تولید اسب های دارای نژاد ناب برویم زیرا آینده متعلق به آنها است و در صورتی که به درجه خلوص برسیم می توان بازار خوبی برای آنها فراهم کرد. وی با بیان اینکه باید زیرساخت های متناسب را به کمک مسوولان استان برای این رشته فراهم آورد از برنامه ریزی برای اختصاص 2 قطعه زمین برای ایجاد میدان اسبدوانی در استان خبر داد. وی علاقه مندی استان را به جز پرش بیشتر در میدان اسب دوانی دانست و افزود: میدان ها و مسابقات استقامت هم می تواند به خوبی در استان ایجاد شود. خلیلی، قرار گرفتن خراسان شمالی در بین 2 استان اسب خیز خراسان رضوی و گلستان را نقطه قوتی برای آن دانست که می تواند این استان را به کانونی برای مسابقات سوارکاری اسب اصیل ترکمن تبدیل کند. وی گفت: با توجه به علاقه مندی بالای موجود در استان به اسب و گرایش بالا به این رشته، در صورتی که این رشته در استان به خوبی جا بیفتد می تواند به بازار اقتصادی خوبی تبدیل و موجب رونق اقتصادی این ورزش و فعالان آن شود. وی از سوارکاری به عنوان زنجیره به هم‌پیوسته اشتغال و ورزش یاد کرد و اظهار داشت: در کنار هر اسب حداقل 2.5 نفر اشتغال مستقیم می توان ایجاد کرد. رییس فدراسیون سوارکاری برای شرکت در مجمع انتخاباتی هیات سوارکاری خراسان شمالی به این استان سفر کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*