یک‌شنبه 8 مهر 1403

ثبت رکورد کاهش بیکاری 20 ساله در دولت سیزدهم

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ثبت رکورد کاهش بیکاری 20 ساله در دولت سیزدهم

معاون اشتغال وزارت کار گفت: با اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال، شاهد ثبت رکورد کاهش بیکاری 20 ساله در دولت سیزدهم هستیم.

محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، بررسی نرخ بیکاری افراد 15ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که 9،7 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند.

وی افزود: در زمستان 1401، به میزان 40،5 درصد جمعیت 15 ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند که بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان 1400) 0.3 درصد افزایش یافته است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که جمعیت شاغلین 15 ساله و بیشتر در این فصل 23 میلیون و 436 هزار نفر بوده است، تصریح کرد: بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان 1401 نرخ بیکاری 8 استان پایین‌تر از 8 درصد، 16 استان کاهش نرخ بیکاری، 19 استان نرخ بیکاری تک رقمی و کاهش نرخ بیکاری استان‌های رکورددار بالاترین نرخ بیکاری در فصول و سال‌های قبل، بهبود اشتغال زمستان 1401منجر به افزایش جمعیت فعال، افزایش نرخ مشارکت، کاهش اشتغال ناقص و کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شده است.

کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: در پاییز 1401 رکورد 18 ساله کاهش نرخ بیکاری با نرخ 2/8 درصد ثبت شد و بروز بیکاری فصلی در بخش ساختمان و کشاورزی سبب شد با نرخ بیکاری زمستان 7/9 درصد برسد، اما در مجموع نرخ بیکاری سال 1401 حدود 9 درصد است که رقم قابل ملاحظه و بی‌سابقه در همه دولت‌ها است.

وی تاکید کرد: این آمار نتیجه بهبود فضای کسب و کار و تسهیل صدور مجوز و رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اشتغال کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون