چهارشنبه 4 مهر 1403

ثروتمندترین مالکان باشگاه های فوتبال؛ نیوکاسل در صدر

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
ثروتمندترین مالکان باشگاه های فوتبال؛ نیوکاسل در صدر

نشریه مارکا به بهانه فروش باشگاه چلسی فهرست ثروتمندترین مالکان باشگاه‌های فوتبال جهان را منتشر کرد.

به گزارش مارکا، تاد بولی و کنسرسیوم او برای خرید باشگاه چلسی از رومن آبراموویچ، قراردادی به مبلغ 4.25 میلیارد پوند امضاء کردند. چلسی قرار است ششمین مالک ثروتمند در جهان فوتبال را داشته باشد، زیرا تاد بولی و کنسرسیوم او مجموعاً 10.86 میلیارد پوند دارایی دارند. اما، دیگر ثروتمندترین مالکان باشگاه‌های فوتبال جهان چه کسانی هستند؟

1. صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی - نیوکاسل (320 میلیارد پوند) در اکتبر 2021، نیوکاسل یونایتد توسط کنسرسیومی به رهبری صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی خریداری شد.

به دلیل سوابق تیره عربستان سعودی در حقوق بشر این تملک با بحث‌هایی مواجه شد و بسیاری پیش بینی می‌کنند که نیوکاسل در سال‌های آینده تیم بسیار قوی تری باشد.

2. سازمان سرمایه گذاری قطر - پاریس سن ژرمن (220 میلیارد پوند) پاری سن ژرمن در ژوئن 2011 به اولین باشگاه فوتبال دولتی تبدیل شد، وقتی که تمیم بن حمد آل ثانی 70 درصد از سهام این باشگاه را از طریق سازمان دولتی سرمایه گذاری قطر اسپورتس خریداری کرد.

پاری سن ژرمن در این مدت 8 عنوان قهرمانی لیگ 1 را به دست آورده است، اگرچه هنوز نتوانسته است به اولین جام لیگ قهرمانان دست یابد.

3. شیخ منصور - منچسترسیتی (21 میلیارد پوند) مالکیت منچسترسیتی را ابوظبی در اختیار داشته است، شیخ منصور اکثر سهام این باشگاه را در سال 2008 خرید.

ثروت خانوادگی منصور حداقل یک تریلیون دلار ارزش دارد و او را به یکی از ثروتمندترین مالکان فوتبال تبدیل می‌کند.

موفقیت سیتی با سرمایه گذاری در این باشگاه توام بوده است، زیرا آن‌ها اولین قهرمانی خود در لیگ برتر را در سال 2012 به دست آوردند، سپس چهار بار دیگر قهرمان لیگ شد و همچنین چندین جام اتحادیه و جام حذفی را به دست آورد.

4. دیتریش ماتشیتز - لایپزیش، سالزبورگ و نیویورک ردبولز (15.7 میلیارد پوند) دیتریش ماتشیتز، نامی آشنا در فرمول یک، داشتن 49 درصد از سهام ردبول او را به خرید لایپزیش آلمان در آلمان و سالزبورگ در اتریش سوق داده است و به هر دو تیم کمک می‌کند تا لیگ‌های مربوطه خود را ارتقا دهند.

همچنین ماتشیتز که در سال 2019 به عنوان چهلمین فرد ثروتمند جهان انتخاب شد، مالک نیویورک ردبولز است که در MLS بازی می‌کند.

5. آندره آ آنیلی - یوونتوس (14 میلیارد) خانواده آندره آ آنیلی یوونتوس را در سال 1923 خریدند.

او در سال 2010 به عنوان رئیس هیئت مدیره منصوب شد و به تنهایی 14 میلیارد پوند ثروت دارد. این مرد 46 ساله همچنین عضو هیئت مدیره گروه خودروسازی Stellantis و شرکت سرمایه گذاری Exor است.

6. تاد بولی، مارک والتر و هانسیورگ ویس - چلسی (10.86 میلیارد پوند) چلسی انتظار دارد که کنسرسیوم بولی تا پایان ماه مه 2022 مالکیت این باشگاه را به طور کامل در اختیار بگیرد و آن را به گران‌ترین تغییر مالکیت در تاریخ ورزش تبدیل کند.

7. فیلیپ آنشوتز - لس آنجلس گلکسی 8.1 میلیارد پوند) فیلیپ آنشوتز تاجر آمریکایی در بسیاری از صنایع مانند نفت، سرگرمی، حمل و نقل و فوتبال غوطه ور شده است.

او مالک اکثر سهام لس آنجلس گلکسی است و سال 1998 این باشگاه را به مبلغ 26 میلیون دلار خرید. سال 2007، باشگاه با جذب دیوید بکهام از رئال مادرید به تیتر خبر‌ها تبدیل شد.

8. استن کرونکه - آرسنال (6.8 میلیارد پوند) استن کرونکه سال 2007 سهامدار آرسنال شد، سال 2011 مالک اکثریت سهام این باشگاه شد و از آن زمان تاکنون سهامدار اصلی بوده است.

کرونکه از طریق شرکت خود Kroenke Sports & Entertainment مالک باشگاه است و شاهد پایان دوران آرسن ونگر بوده است.

9. ژانگ جیندونگ - اینتر (6.2 میلیارد پوند) سال 2016، ژانگ جیندونگ در سال 2016 زمانی که شرکت خصوصی او یعنی Suning Holdings 70 درصد از سهام قهرمان سری آ را به مبلغ 300 میلیون دلار خرید، مالکیت اینتر را بر عهده گرفت.

این موفق‌ترین دوره برای اینتر نبوده است، اگرچه آن‌ها می‌توانند با دومین قهرمانی متوالی سری A در سال 2022 بار دیگر به قدرتی در ایتالیا تبدیل شوند.

10. گوا گوانگچانگ - ولورهمپتون واندررز (5.2 میلیارد پوند) شاید تعجب آور باشد که مالک ولورهمپتون واندررز در فهرست دهمین مالک ثروتمند فوتبال جهان قرار دارد.

گوا گوانگ چانگ در سال 2016 مالکیت این باشگاه را بر عهده گرفت و به ولوز کمک کرد تا به یک تیمی مستحکم در میانه جدول لیگ برتر تبدیل شود و با رسیدن به مرحله یک چهارم نهایی لیگ اروپا در سال 2020 به غیبت 39 ساله خود در رقابت‌های اروپایی پایان داد.

بیشتر بخوانید

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی دنیای ورزش