سه‌شنبه 17 مهر 1403

جابه جایی 137 میلیارد سوخت خام از طریق شبکه ریلی کشور

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
جابه جایی 137 میلیارد سوخت خام از طریق شبکه ریلی کشور

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: 93میلیارد سوخت حمل و نقل جاده‌ای جابجا می‌شود و نزدیک 137 میلیارد سوخت از جمله نفت خام و فرآورده از شبکه ریلی جابجا می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود 6.7 میلیارد سوخت را از مسیر دریا جابجا میکنیم گفت: در اسفند سال گذشته 430میلیارد لیتر فرآورده در ایران جابجا کردیم که تمامی این موارد یک فشار مضاعف را کشور وارد می‌کند.

سالاری بیان کرد: سالی یک میلیون و تا یک ونیم میلیون خودرو وارد کشور می‌شود که با این میزان تولید خودرو باید با بحث مصرف سوخت آنها توجه شود چراکه در کشور روند مصرف سوخت افزایشی است و باید به بحث سامانه و بحث شفاف سازی توجه شود.

او افزود: باید به گونه‌ای اقدام شود که سوخت در اختیار افرادی که واقعا تلاش می‌کنند قرار گیرد تا در این حوزه مشکلی صورت نگیرد.

سالاری بیان کرد: در حوزه دستگاه‌های متولی حدود 16دستگاه متولی در کشور هستند که اینها دارند از مجموعه شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی اعم از کشاورزی صنعت و معدن و نیروگاهی و بخش‌های دیگر سوخت دریافت می‌کنند که در این زمینه باید مصوبات خوبی به تصویب برسد و در واقع 1.5میلیارد سوخت به چرخه اقتصاد کشور وارد شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بیان کرد: با روند بی‌رویه مصرف در کشور، هرچقدر هم پالایشگاه بسازیم و سوخت تولید کنیم، تا دست سودجویان را قطع نکنیم، نمی‌توانیم ناترازی را کنترل کنیم.

او گفت: ضروری است که همه دستگاه‌هایی که سهمیه دارند، دستگاه‌های متولی سهمیه سوختشان د رسامانه تجارت منتشر شود و براساس میزان عملکرد و فعالیت سوخت دریافت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی