جمعه 10 فروردین 1403

جاده جدید سنندج - مریوان آخر اردیبهشت به پایان می‌رسد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جاده جدید سنندج - مریوان آخر اردیبهشت به پایان می‌رسد

سنندج - ایرنا - استاندار کردستان گفت: براساس توافقی که با پیمانکاران و دستگاه‌های مختلف صورت گرفته، مقرر شده پروژه جاده جدید سنندج - مریوان تا 31 اردیبهشت تکمیل شود.

به گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا روز یکشنبه بعد از بازدید از پروژه در دست ساخت جاده سنندج - مریوان اظهار داشت: تمام دستگاه‌ها و پیمانکاران باید تمام تلاش خود را به کار گرفته و تدابیر لازم را بیندیشند تا پروژه جاده سنندج - مریوان (تیژتیژ - گاران) تا 31 اردیبهشت پایان یابد.

وی با بیان اینکه این پروژه مهم نباید به دلیل تامین سوخت ماشین‌آلات به تعویق بیفتد، افزود: دستگاه‌های مرتبط به ویژه شرکت نفت، راه و شهرسازی و راهداری نیز باید با پیمانکاران فعال در طرح همکاری کنند تا مصالح مورد نیاز برای اجرای زیرساخت و آسفالت تامین شود و پروژه در اسرع وقت زیر بار ترافیک برود.

استاندار کردستان با بیان اینکه امکان تامین یک هزار تن آسفالت در روز فراهم شده است، اضافه کرد: شهرداری مریوان در زمینه تامین آسفالت باید همکاری لازم را داشته باشد و منافع مردم را در اولویت قرار دهد تا پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان هم در این بازدید گفت: این پروژه در حال حاضر یک هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار و نقدیندگی دارد و 400 میلیارد ریال دیگر نیز در دستور کار است.

بهرام نصرالهی‌زاده بر لزوم همکاری دستگاه‌ها از جمله شرکت برق و اداره کل راهداری در زمینه انجام روشنایی‌های داخل تونل‌ها و نصب علائم برای بهره‌برداری سریعتر از پروژه تاکید کرد و افزود: در صورت لزوم از محل توازن نیز اعتبار برای اتمام پروژه جاده سنندج - مریوان تامین خواهد شد.

فردین سعیدی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان هم گفت: 30 کیلومتر از طرح جاده سنندج - مریوان تحت پوشش تلفن همراه است و 20 کیلومتر نیز فاقد پوشش است که با تامین اعتبار از سوی وزارتخانه و ایجاد سایت، این مشکل رفع خواهد شد.

پروژه جاده جدید سنندج - مریوان تاکنون با احتساب تقاطع تودار و بهسازی محور قدیم، 512 میلیارد تومان هزینه داشته و 200 میلیارد تومان دیگر برای اتمام آن نیاز است. این طرح 95 درصد پیشرفت دارد و فقط هشت کیلومتر باقی مانده که آسفالت شود.

در این پروژه که 52 کیلومتر طول دارد، سه دستگاه تونل به طول کلی سه هزار و 630 متر وجود دارد که کار ساخت فیزیکی تونل‌ها به اتمام رسیده و عملیات نصب روشنایی و تهویه نیز در حال انجام است.

جاده قدیم سنندج - مریوان به دلیل پیچ‌های زیاد و شرایط نامناسب همواره یکی از حادثه خیزترین مسیرهای کردستان بوده است که در روزهای یکم و دوم اردیبهشت امسال نیز دو فقره تصادف در مسیر سروآباد - مریوان واقع در این محور، باعث کشته شدن 6 نفر شد.

احداث جاده جدید سنندج - مریوان در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان سال 1388 مصوب شد.

استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان 6 هزار و 100 کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و 900 کیلومتر آن راه بین‌شهری شامل 325 کیلومتر بزرگراه، 888 کیلومتر اصلی و 700 کیلومتر نیز فرعی و عریض است.

*س_برچسب‌ها_س*