پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

جاماندگان یارانه چگونه ثبت نام کنند؟

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
جاماندگان یارانه چگونه ثبت نام کنند؟

ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده شروع شده و سرپرستان خانوار باید طبق زمان بندی اعلام شده بر اساس رقم سمت راست کدملی خود اقدام به ثبت درخواست خود در درگاه ملی خدمات دولت کنند.

طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده در راستای تکلیف مقرر در جزء 1 بند ص تبصره 1 قانون بودجه سال 1401 کل کشور و در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز شده است.

از سال 1393 که دولت یازدهم، اقدام به ثبت نام از کلیه افراد متقاضی دریافت یارانه کرد، بیش از 2،5 میلیون خانوار از دریافت یارانه جاماندند. در این گروه، برخی خانوار‌ها برای همراهی با دولت و ذخیره منابع ملی از ثبت نام یارانه انصراف دادند. پس از 8 سال فرصت ثبت درخواست مجدد برای قرار گرفتن در لیست یارانه‌بگیران فراهم شده است.

در ادامه نحوه ثبت نام جاماندگان یارانه توضیح داده شده است.

سرپرستان خانوار‌هایی که تاکنون از گرفتن یارانه جامانده‌اند و یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند، ابتدا لازم است برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود کد دستوری #کد ملی*43857*4* را شماره گیری نمایند و سپس با مراجعه به آدرس اینترنتی my.gov.ir نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند. متقاضیان برای ثبت‌نام، نیازی به مراجعه حضوری به هیچ سازمانی را ندارند.

زمان ثبت‌نام از متقاضیان جدید یارانه و جامانده بر اساس آخرین رقم سمت راست کدملی در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه 27 و 28 اردیبهشت‌ماه 1401 برای اعداد زوج و همچنین روز‌های پنجشنبه و جمعه 29 و 30 اردیبهشت ماه 1401 برای اعداد فرد از طریق این درگاه است.

درصورتی که این متقاضیان به هر دلیلی موفق به انجام ثبت‌نام در روز‌های یادشده نشوند، می‌توانند در روز شنبه 31 اردیبهشت و یکشنبه 1 خرداد ماه 1401 نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام نمایند. لازم به ذکر است ثبت‌نام پس از این تاریخ متوقف نخواهد شد و تاریخ جدید برای افرادی که در زمان مقرر موفق به ثبت‌نام نشوند، متعاقباً اعلام می‌شود.

برای ثبت‌نام در اختیار داشتن شماره همراه بنام سرپرست خانوار، کدملی، کدپستی، تاریخ تولد و شماره شبا بانک مربوط به سرپرست خانوار ضروری است.

پس از ثبت‌نام کلیه اطلاعات سرپرستان جهت تعیین دهک به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌شود که در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، یارانه معوقه مطابق با دهک خانوار مربوطه از اردیبهشت‌ماه 1401 به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

معترضین به دهک‌بندی اعلام‌شده و یا قطع یارانه اردیبهشت‌ماه 1401 کماکان باید از طریق آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت و پیگیری نمایند.

بر اساس این فراخوان، افرادی که در اردیبهشت‌ماه 1401 بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول دریافت یارانه قرارگرفته‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد یا مراجعه به درگاه‌های اعلام‌شده ندارند.

 اطلاعاتی که پیش از ثبت نام نیاز دارید

1- شماره تلفن همراه سرپرست خانوار که به نام وی باشد

2- شماره ملی و تاریخ تولد سرپرست خانوار و کلیه اعضای خانوار

3- شماره شبای بانکی که تصمیم دارید یارانه به آن حساب واریز شود. دقت کنید شبای بانکی را به درستی وارد کنید. در غیراینصورت یارانه به حسابتان واریز نخواهد شد و ناچار به مراجعه مجدد به شعب بانک‌ها برای معرفی و ثبت شماره حساب خود در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها خواهید شد. (حساب بانکی توسط کارمند بانک در سامانه Ebank سازمان هدفمندی درج خواهد شد.)

4- کدپستی محل سکونت خانوار

 ورود به سامانه ثبت‌نام جاماندگان یارانه

1- ابتدا روی آدرس سامانه https://sso.my.gov.ir/login کلیک کنید تا وارد سامانه ثبت نام شوید.

2- با ورود به سامانه این صفحه را مشاهده می‌کنید:

 ورود شماره تلفن همراه و کد امنیتی

1- در صفحه مذکور شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. شماره تلفن همراه می‌بایست به نام سرپرست خانوار باشد. چنانچه سیم کارت به نام سرپرست خانوار نباشد، امکان ثبت‌نام برای متقاضی وجود ندارد.

2- سپس کدامنیتی را به درستی در بخش کد امنیتی وارد نمایید.

نکته: حتما کیبورد تلفن همراه، لپ تاپ و یا کامپیوتر را در حالت انگلیسی قرار دهید. چنانچه کیبورد فارسی باشد، اطلاعات مذکور درج نخواهد شد.

ارسال کد تایید از طریق پیامک

1- پیامکی حاوی کد تایید برای شما ارسال خواهد شد. دقت کنید که هیچگونه لینکی در پیامک ارسالی وجود ندارد. مراقب سودجویان و کلاهبرداران باشید.

نکته: پیامک با سرشماره MGOV ارسال خواهد شد. به سرشماره دقت کنید.

 ورود کد تایید در سامانه

1- کد تایید را به درستی در سامانه ثبت کنید. باز هم تاکید می‌کنم که کیبورد در حالت انگلیسی قرار دهید و سپس اقدام به ورود کد تایید در سامانه نمایید.

2- پس از ورود کد فعالسازی که برای شما پیامک شده است، دکمه ورود به سامانه را انتخاب کنید.

 ورود کدملی و تاریخ تولد سرپرست خانوار

1- در این مرحله می‌بایست شماره ملی و تاریخ تولد سرپرست خانوار را وارد نمایید.

نکته 1: دقت کنید که شماره ملی و تاریخ تولد دقیقا مطابق با اطلاعات شناسنامه و کارت ملی شما باشد. هرگونه مغایرت باعث بروز مشکل در فرایند ثبت‌نام می‌شود.

2- تاریخ تولد را باید از تقویم انتخاب کنید. پس از انتخاب سال تولد، ماه تولد خود را انتخاب کنید و نهایتا بر روی روز تولد خود کلیک کنید.

3- سپس دکمه تایید اطلاعات را انتخاب نمایید.

نکته 2: کیبورد شما در زمان ورود کدملی باید در حالت انگلیسی باشد. با استفاده از کدملی و تاریخ تولد، اطلاعات شما از سازمان ثبت احوال استعلام خواهد شد.

 ثبت اطلاعات سرپرست خانوار

1- سرپرست خانوار می‌بایست وضعیت تاهل خود (متاهل / مجرد) را انتخاب نماید.

2- سرپرست خانوار می‌بایست در بخش کدپستی، گزینه دارم را انتخاب نماید. سپس کدپستی 10 رقمی محل سکونت خود را ثبت نماید.

3- سرپرست خانوار می‌بایست شناسه شبای بانکی خود را به این فرمت (نمونه: IR840610000000700790111111) ثبت نماید.

نکته:

دقت کنید شبای بانکی حسابی که می‌خواهید یارانه به آن واریز شود را به درستی وارد کنید. حتما کیبورد در طول مدت زمان ثبت درخواست در حالت انگلیسی باشد. دقت کنید شماره حساب مذکور مسدود نباشد. در غیراینصورت یارانه به آن حساب واریز نمی‌شود. از اینکه حساب بانکی مشکلی در واریز و برداشت وجه مشکلی ندارد اطمینان حاصل کنید؛ سپس اقدام به ثبت شناسه شبای بانکی نمایید.

4- در انتهای این بخش، دکمه ثبت سرپرست خانوار را انتخاب کنید.

 ثبت اعضای خانوار

1- در صورتی‌که گزینه متاهل را انتخاب کرده باشید، می‌بایست اعضای خانوار خود را ثبت کنید.

2- در ابتدا می‌بایست گزینه افزودن عضو خانوار را انتخاب نمایید. به تعداد اعضای خانوار که می‌خواهید اضافه کنید، می‌بایست این دکمه را انتخاب نمایید.

3- برای هر عضو خانوار سه فیلد اطلاعاتی را باید تکمیل کنید: شماره ملی - تاریخ تولد - وضعیت تاهل

4- پس از ورود اطلاعات هر عضو، دکمه ثبت عضو جدید را انتخاب نمایید.

5- همانطور که گفته شد برای افزودن عضو جدید، دکمه افزودن عضو خانوار را انتخاب نمایید.

6- پس از افزودن اطلاعات کلیه اعضای خانوار، گزینه ثبت و ارسال نهایی را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که پیش از انتخاب این دکمه، کلیه اقلام اطلاعاتی صحیح باشد.

پس از این مرحله این تصویر را مشاهده می‌کنید:

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی
جاماندگان یارانه چگونه ثبت نام کنند؟ 2
جاماندگان یارانه چگونه ثبت نام کنند؟ 3
جاماندگان یارانه چگونه ثبت نام کنند؟ 4
جاماندگان یارانه چگونه ثبت نام کنند؟ 5
جاماندگان یارانه چگونه ثبت نام کنند؟ 6