پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

جامعه شناسی سیاسی بازار سنتی در ایران معاصر

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
جامعه شناسی سیاسی بازار سنتی در ایران معاصر

بهار 1403 را با چاپ بیست ودومین تالیف و کتابم آغازکردم. دوست فاضل و استاد ارجمند دکتر مسعود مطلبی در تالیف این اثر یار و مددکار مهمی بودند که کمال امتنان را دارم.

سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ناشر کتاب است. کتاب در شش فصل تدوین شده است؛ *فصل اول* چیستی و مفهوم شناسی بازار سنتی و بازاریان، *فصل دوم* پیشینه مطالعاتی و نظری که در برگیرنده مفاهیمی چون؛ بازار به مثابه طبقه، پایگاه سنتی ارتباط، مکان، میدان رقابت، گروه فشار، فرهنگ، نهاد اجتماعی غیر رسمی، فضای شهری سرمایه ساز اجتماعی "در فصل سوم" به روابط متقابل بازار سنتی، حکومت و روحانیت از صفویه تا انقلاب مشروطه اختصاص دارد. "فصل چهارم" درباره بازار سنتی، تجار و انقلاب مشروطه و مباحث مهمی در خصوص استقلال و نیز تضاد بازار با ساخت قدرت نوشته ام. در فصل پنجم که به عصر پهلوی اول و دوم و ساخت و کنش بازار و بازاری هاست. *و بالاخره در فصل ششم* بازار سنتی و فرایند سیاست و حکومت در جمهوری اسلامی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. اهمیت موضوع کاملا روشن است که چرا دست به نگارش این کتاب زده ام؛ - جامعه ایران در یک سده گذشته در رویارویی با فرایندهای مدرن قرار گرفته و در مواجهه خود با این فرایند، به بازسازی خود در اشکال جدید پرداخته است و "بازار" یکی از ساحت های مهم این رویارویی بوده است.

- "بازار" در ایران از نظر کارکردی، نهادی چندگانه است و نقش مهمی در سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ جامعه ایفا می کند. و یازده دلیل و ضرورت چرایی که مرا به سمت تالیف این کتاب کشاند که به تفصیل در کتاب آورده ام.

امید دارم خوانندگان و پژوهشگران ارجمند با مطالعه کتاب و راهنمایی خود نویسنده را در ویراست و چاپ های بعدی کتاب مورد لطف خود قرار دهند.