جمعه 10 فروردین 1403

جای خالی بازار سرمایه در تامین مالی مسکن

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
جای خالی بازار سرمایه در تامین مالی مسکن

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، مجید کریمی در نشست ارزیابی الگوهای تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده میزان تسهیلاتی که در بخش مسکن داده می‌شود در سیستم مالی بانکی ما خیلی نسبت به کشورهای دیگر کم است. درست است که می گوییم هدایت اعتبار داریم اما در این قسمت که مقاومت وجود دارد به دلیل اینکه دیربازگشت است و سیستم بانکی به تسهیلات کوتاه مدت عادت کرده است.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت نظام بانکی در رونق تامین مالی از طریق بازار سرمایه، افزود: در ایران همه بانک‌ها به یک شیوه عمل می‌کنند و همه آن‌ها به عنوان «بانک تجاری» مشغول فعالیت هستند. این درحالی است که بانک‌ها باید نقش خاصی در اقتصاد ایفا کنند و تخصصی تر شوند. به طور خاص این امکان وجود دارد که با ایجاد بانک‌های تخصصی تامین مالی، از ظرفیت نظام بانکی برای رونق دادن شرایط تامین مالی در بازار سرمایه استفاده شود.

وی تصریح کرد: نکته بعدی ریسک‌هایی است که در بازار سرمایه وجود دارد. موفقیت بازار سرمایه در موفقیت عرضه اولیه اش است. اما در شرایط فعلی عرضه اولیه‌ها رونق ندارد. بنابراین یکی از الزامات رونق تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه، بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به این نهاد است.

مدیرکل بازارهای مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: ما فقط به مسئله بازدهی نگاه می کنیم و مساله ای تحت عنوان ریسک را نمی شناسیم؛ درحالیکه در صورت توجه به این مسئله می‌توان گزینه‌های متعددی را به سرمایه‌گذاران ارائه کرد. نکته دیگر اینکه آیا لزوم درست است که حضور مردم در این بازار مستقیم باشد؟ شاید بتوان از طریق شرکت‌های تخصصی و واسط این امر را تسهیل کرد. درست است که ما نقدینگی خرد سرگردان داریم اما آیا به صلاح است که به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه شود یا باید نهادسازی کنیم و از طریق نهادهای واسطه بازدهی و ریسک را در نظر بگیریم.

وی بیان کرد: نکته دیگر نیز این است که لازمه تشکیل یک بازار ورود سفته بازان است و فقط باید بتوان آن را کنترل و نظارت کرد. تشکیل نرخ در بازار متشکل اساسا به واسطه حضور همین سفته بازان انجام می‌شود و نمی‌توان از حضور این افراد صرف نظر کرد. البته بازار باید قاعده گذاری بشود و در مقابل ناهنجاری ایستادگی کرد.