سه‌شنبه 12 تیر 1403

جزئیات تازه از همسان سازی حقوق بازنشستگان / خبر مهمی که مستمری بگیران باید بدانند

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
جزئیات تازه از همسان سازی حقوق بازنشستگان / خبر مهمی که مستمری بگیران باید بدانند

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موضوع مهم این روزهای دولت است؛ دولتی که اعضای آن باید تا چند روز آینده از پاستور خداحافظی کنند و حالا اجرای مهمترین بند بودجه‌ای که دولتی‌ها برای جلب رضایت مجلس در تصویب لایحه بودجه 1403 به این لایحه اضافه کرده بودند، با تردیدهایی همراه است.

به گزارش اقتصادنیوز، تعیین تکلیف «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» آخرین بار چهارم تیرماه از زبان داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شد. البته او بازهم به فضای مجازی پناه برد و در این باره نوشت که «بازنشستگان عزیز! الوعده وفا؛ خبرهای خوشی در راه است.» در ادامه این توئیت آمده بود که با عنایت به تصویب آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه روز یکشنبه (3 تیرماه) هیات دولت، در روزهای آینده مبلغی به صورت علی‌الحساب در وجه بازنشستگان گرامی پرداخت خواهد شد تا پس از صدور احکام متناسب‌سازی، تسویه قطعی به عمل آید.

هرچند این گفته‌ها به باور منظور می‌توانست کام همه بازنشستگان را شیرین کند اما برای گروهی از آنها یعنی بازنشستگان تامین اجتماعی یک پرسش مهم ایجاد کرد؛ آیا این خبر خوش شامل حال بازنشستگان تامین اجتماعی نیز می‌شود؟ سوالی که مسبوق به سابقه است و هر بار بعد از طرح آن، مقامات را به پای تریبون می‌کشاند تا توضیحاتی درباره آن ارائه کنند. حالا اینبار علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری و رئیس فراکسیون کارگری مجلس به این سوال پاسخ داده و گفته که آنچه منظور از آن دم زده، مربوط به حقوق بازنشستگان کشوری است نه تامین اجتماعی.

همسان‌سازی؛ درد مشترک بازنشستگان

با این حال موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که داوود منظور از آن سخن گفت، شامل کارگزان بازنشسته و بازنشستگان تامین اجتماعی نیست و محدود به بازنشستگان کشوری است؛ موضوعی که انتقاداتی را از سوی جمعی از بازنشستگان به دنبال داشته است. اشاره آنها به این است که ناچارند برای گذران امور زندگی شغل دوم داشته باشند یا با نصف حقوق وزارت کار بیش از هشت ساعت کار می‌کنند، چون دخل و خرج‌شان به هم نمی‌خورد.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، از آنجایی‌که آنها بابت سال‌ها بیمه‌پردازی در دوران بازنشستگی، نه مستمری خوبی دارند و نه بیمه درمانی که پاسخگوی هزینه‌های آنها باشد و در ضمن بیمه تکمیلی هم به موقع به داد آنها نمی‌رسد، یک ضرورت است که زمان اجرای آن را پراهمیت می‌کند.

وعده منظور درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

البته، رئیس سازمان برنامه و بودجه نگرانی بازنشستگان تامین اجتماعی درباره موضوع همسان‌سازی را بی‌پاسخ نگذاشته است. او در این باره به قانون بودجه استناد کرده است. در قانون بودجه 1403 پیش‌بینی شده که دولت 130 هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تامین اجتماعی برای این موضوع پرداخت کند تا همسان‌سازی اجرا شود. ظاهرا جلساتی نیز در باب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان میان سازمان تامین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه در جریان است.

اگرچه تا امروز که چهارمین ماه سال در حال سپری است، خبری از اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیست اما آنچنان که دولتی‌ها می‌گویند، آئین‌نامه اجرایی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در نوبت بررسی در هیات وزیران است تا با تصویب هیات وزیران اجرای این بند از قانون بودجه آغاز شود. بر اساس مصوبه قانون بودجه امسال که به بند الحاقی یک ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره دارد، دولت مکلف است به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با 90 درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم در این زمینه را به عمل آورد. این افزایش از سال 1403 در سال اول معادل 40 درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام 30 درصد مابه‌التفاوت تا 90 درصد یاد شده خواهد بود.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مورد تاکید مجلسی‌ها نیز هست و آنطور که رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفته منابع لازم برای این اقدام بیشتر از ناحیه رد دیون دولت به تامین اجتماعی است و بدین منظور، همین امسال سهام‌های در نظر گرفته شده برای رد دیون امسال سازمان، با انتقال سهام باید انجام شود و این اقدام باید همزمان با پرداخت دیون سایر صندوق‌ها باشد. وظیفه اجرایی پرداخت نیز پس از این اقدام، با خود سازمان تامین اجتماعی است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.