پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

جزئیات طرح مجازات افراد برای اظهارنظر / اینکه فراخوان بدهند و راست و دروغ بهم ببافند پیگرد قانونی دارد

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
جزئیات طرح مجازات افراد برای اظهارنظر / اینکه فراخوان بدهند و راست و دروغ بهم ببافند پیگرد قانونی دارد

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس گفت: گفت: جامعه به چارچوب هایی نیاز دارد. فضای جامعه به صورتی است که برخی از افراد در بستر سایبری حرف های نادرستی می زنند و تحریکاتی دارند و امنیت جامعه و مردم را درگیر می کنند، ما در مقابل امنیت عمومی مردم مسئولیت داریم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، طرحی با عنوان «مجازات و تعزیرات بازدارنده درمورد اظهارنظر‌های افراد» روز دهم بهمن ماه به هیات رئیسه مجلس رسید. بر اساس این طرح، «هر شخصی که دارای موقعیت شغلی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و نظامی جامعه است در سخنرانیها، مصاحبه ها، مقالات، پیام‌ها و یادداشت‌های خود در فضای حقیقی یا مجازی در مورد اموری که نیاز به اظهار نظر مراجع رسمی است و هنوز اعلام نظر رسمی نشده است مطالبی را خلاف واقع بیان کند که بازخورد گسترده داشته باشد و در اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع موثر باشد، اگر از مصادیق افساد فی الارض موضوع ماده (286) قانون مجازات اسلامی 1392/2/1 نباشد علاوه بر محکومیت به مجازات درجه سه به مجازات نقدی معادل دو برابر خسارات وارده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی محکوم میشود و مسئول جبران خسارات وارده نیز می‌باشد.»

همچنین بر اساس تبصره این طرح، «اشخاص مذکور به استناد این ماده علاوه بر مجازات‌های مذکور به مدت پنج تا ده سال به محرومیت از حقوق اجتماعی و ممنوعیت به شغل و حرفه‌ای که منجر به شهرت آن‌ها شده است محکوم می‌شوند.»

به بیان ساده تر، این طرح می‌گوید افراد مشهور دارای موقعیت اجتماعی به خاطر اظهارنظر‌های خود می‌توانند به حبس از 10 تا 15 سال محکوم و همچنین 5 تا 10 سال از شغل و حرفه‌ای که منجر به شهرت آن‌ها شده محروم شوند.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس و یکی از امضاکنندگان این طرح که از او به عنوان یکی از طراحان این طرح نیز نام برده می شود، در این خصوص گفت: جامعه به چارچوب هایی نیاز دارد. فضای جامعه به صورتی است که برخی از افراد در بستر سایبری حرف های نادرستی می زنند و تحریکاتی دارند و امنیت جامعه و مردم را درگیر می کنند، ما در مقابل امنیت عمومی مردم مسئولیت داریم.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس یازدهم، در گفت و گو با «انتخاب» در رابطه با طرح اخیر مجلس درمورد مجازات حبس برای اظهارنظر سلبریتی ها پیش از مسئولین که حالا به هیات رییسه مجلس هم رسیده، اظهار کرد: جامعه به چارچوب هایی نیاز دارد. فضای جامعه به صورتی است که برخی از افراد در بستر سایبری حرف های نادرستی می زنند و تحریکاتی دارند و امنیت جامعه و مردم را درگیر می کنند، ما در مقابل امنیت عمومی مردم مسئولیت داریم. بنابراین باید چهارچوب هایی تنظیم کنیم که اگر فردی حرفی می زند روی حساب و کتاب باشد. در جنگ ترکیبی اخیر دیدیم که فردی می آید و جعل و دروغ و همه چیز را به هم می بافد و با همین دروغ خود موجب می شود جامعه دچار التهاب، ناامنی و اسیب بر جسم مردم و قتل شود و یا اموال عمومی دچار خسارت می شود و بعد هیچ پاسخگویی ندارد. این که کار درستی نیست. وقتی کسی حرفی می زند و به دنبال حرف او اتفاقی می افتد باید مسئولیت بپذیرد.

وی با اشاره به ناآرامی های اخیر و نقش سلبریتی ها در آن گفت: انتشار خبر فوت خانم امینی که مشکلی درست نمی کرد یک واقعیت بود و گفته شد، اما اتفاقات پس از آن برنامه ریزی شده بود، کار تشکیلاتی در توییتر انجام می شود و در تلگرام پخت و پز می شود و در اینستاگرام به نادرستی تهییج ایجاد می کند. بالاخره باید کسی پاسخ گوی این موارد باشد. نمی شود که این همه مشکل را برای جامعه درست کرد و سپس به خارج از کشور فرار کرد یا کنار بنشینیم.

حاجی دلیگانی با تاکید براینکه طرح هنوز تکمیل نیست و نیاز به اصلاح دارد گفت: امروز همه جامعه شناسان و روزنامه نگاران و اصحاب رسانه دعوت می کنیم تا نقد و پیشنهاد خود را برای اصلاح این طرح ارئه بدهند چراکه طرح امروز مقدماتی است و بنا است در کمیسیون قضایی و حقوقی در دستور کار قرار بگیرد. هنوز چیزی مصوب نشده و طرحی پیشنهادی است.

وی با اشاره به اینکه این طرح مختص به افرادی مثل علی کریمی است، ادامه داد: مثلا آقای علی کریمی که در خارج از کشور است باید بداند اظهار نظر نابه جا تبعات دارد و هر کسی که باعث می شود به آزادی دیگران اسیب بخورد باید پاسخگو باشد.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه این طرح به آزادی بیان آسیبی نمی رساند، گفت: اگر در جامعه ای انتقاد نباشد جامعه مرده است. انتقاد حتما باید باشد ولی تحریک و ایجاد آشوب نباید باشد، آتش زدن نباید باشد. اینکه کسی نقد کند مشکلی ندارد، خبرنگار اگر خبری هست باید به اطلاع برساند. این وظیفه است. ولی اینکه تحریک کنند و دروغ و راست را بهم ببافند یا فراخوان بدهند یا کوکتل ساختن را آموزش بدهند پیگرد قانونی دارد.

وی در پایان گفت: نقد باید در هر شرایطی گفته شود و فضای نقد باز باشد، خود ما طرفدار فضای باز و گفت و گو هستیم اما اینکه کانالی درست شود و دنبال کننده هایی باشند و فردی آن ها را بر علیه دیگر مردم تحریک کند در این صورت فرد باید پاسخگوی مقدار تحریکی که می کند باشد.

همچنین بخوانید