جمعه 10 فروردین 1403

جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر به سینمای مستند بی‌مهر بوده است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر به سینمای مستند بی‌مهر بوده است

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، زارعیان درباره مستند «غیر مسکونی» که در بخش رقابتی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: فیلم درباره تلاش‌های یک روحانی است که سعی دارد حال و هوای یکی از محلات حاشیه شهر مشهد را خوب کند و به آن سروسامان دهد. او در تلاش است برای کودکان و نوجوانان زمینه تفریح و سرگرمی فراهم آورده و برای زنان محله اشتغالزایی کند. این روحانی با برگزاری یک لیگ...

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، زارعیان درباره مستند «غیر مسکونی» که در بخش رقابتی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: فیلم درباره تلاش‌های یک روحانی است که سعی دارد حال و هوای یکی از محلات حاشیه شهر مشهد را خوب کند و به آن سروسامان دهد. او در تلاش است برای کودکان و نوجوانان زمینه تفریح و سرگرمی فراهم آورده و برای زنان محله اشتغالزایی کند. این روحانی با برگزاری یک لیگ فوتبال به جوانان امید و انگیزه و البته اعتماد بنفس می‌دهد تا بتوانند برای محله و خانواده‌هایشان مفید باشند. اما شخصیت اصلی فیلم در این مسیر درگیر بحرانی شخصی و خانوادگی شده و... زارعیان با اشاره به اینکه حضور در جشنواره فیلم فجر که بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور است کمک خواهد کرد هر اثری که در این جشنواره شرکت داده می‌شود شانس بالاتری برای دیده شدن داشته باشد گفت: تبلیغات و توجهی که حول این جشنواره وجود دارد موجب می‌شود فیلم‌هایی که در این رویداد فرهنگی به نمایش درمیایند بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. چهل دوره از برگزاری این جشنواره می‌گذرد و همواره نه تنها مورد توجه سینماگران که همه مردم ایران بوده است. همه منتظر بهمن ماه هستند تا ویترین و دستاورد‌های سینمای ایران را در سالی که گذشت مشاهده کنند. اما جشنواره فجر در سال‌های اخیر در مورد سینمای مستند بسیار بی‌مهر بوده است. فیلم‌های مستند در این جشنواره حدود پنج جایزه داشتند که شامل بخش‌های فنی نیز می‌شد، اما متاسفانه این جوایز حذف شده‌اند. در سال‌های اخیر حتی کارت و بلیت به صاحبان آثار مستند نداده‌اند چه برسد به اینکه برای آثار مستند نشست‌های رسانه‌ای برگزار کنند. او در ادامه افزود: به طور کلی سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر به زینت المجالس تبدیل شده است. ما فیلمسازان مستند اصلا این توقع را نداریم که همان اتفاقی که در جشنواره سینماحقیقت می‌افتد در فجر هم برای آثارمان رخ دهد. می‌دانیم جشنواره فجر متعلق به سینمای داستانی است، اما هیچ جشنواره‌ای به اندازه فجر مورد اقبال عموم قرار نمی‌گیرد و توقع ما این است که بخش مستند از طرف جشنواره مورد توجه قرار گیرد.

زارعیان در پایان گفت: فیلم «غیر مسکونی» در جشنواره سینماحقیقت در بین آثار بلند حضور داشت و برنده جایزه بهترین کارگردانی شد. امیدوارم این فیلم در جشنواره فیلم فجر هم مورد توجه قرار گیرد و سیمرغ را دریافت کند. اگر اتفاق خوبی برای فیلم بیفتد احتمال نمایش عمومی آن حتی در اکران‌های محدودی که سینمای مستند دارد، بالاتر خواهد رفت. «غیرمسکونی» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تندیس بهترین کارگردانی را دریافت کرد.