پنج‌شنبه 14 تیر 1403

جلیلی با حمله به پزشکیان آغاز کرد / رونمایی جلیلی از معنای اعتراض مردم / گزارش لحظه به لحظه از مناظره دو نفره

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
جلیلی با حمله به پزشکیان آغاز کرد / رونمایی جلیلی از معنای اعتراض مردم / گزارش لحظه به لحظه از مناظره دو نفره

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1403، در اولین مناظره به مرور برنامه های خود در حوزه سیاسی و فرهنگی پرداختند.

به گزارش اقتصادنیوز، اولین مناظره دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری میان مسعود پزشکیان و سعید جلیلی شامگاه امروز دوشنبه 11 تیر با اجرای مهدی خسروی آغاز شد.

در این مناظره، دو نامزد مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، در بازه زمانی دوساعته، پاسخگوی سوالات در چارچوب محورهای فرهنگی - سیاسی خواهند بود.

 جلیلی: موضوع را خوب ببینیم و ناقص مطرح نکنیم

جلیلی ادامه داد: نکات خوبی را آقای پزشکان مطرح کردند من امروز صبح در جمع فعالان اقتصاد دیجیتال شرکت داشتند و موضوع تعارض منافع را شما مطرح کردید و زمینه‌های پزشکی و دیگر مسائل هم این مسائل وجود دارد حرف من این است که اگر موضوع را خوب نبینیم و ناقص مطرح کنیم ناگهان می‌بینیم حوادث رخ می‌دهد مانند اتفاق‌های 1401 و هر ماه من در یک دانشگاه حضور پیدا می‌کردم و جلساتی داشتم که حداقل 3 تا 4 ساعت به طول می‌انجامید و تا 6 و یا 7 ساعت هم ادامه داشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید بین مردم و دانشجویان برویم و در مورد مسائل به آنها صحبت کنیم وقتی با همین دانشجوها در همان شرایط پرتنش و چالش صحبت می‌کردم به این نتیجه می‌رسیدیم که حرف‌های هم را متوجه می‌شویم حتی هرچند که نسبت به برخی از حرف‌های ما قانع نشوند. نکته من این است که این فضاها را ما باید شکل دهیم و من در همان ایام نه فقط دانشجوها که در میان کارگران رفتم و به هپکو و یا آذراب رفتم کارگران می‌گفتند که چندین ماه از حقوق نگرفته‌اند.

جلیلی افزود: در آن دوره‌ای که من به هپکو آذراب می‌رفتم دولت حاضر رقیب ما بود و همان زمان کارگر هپکو من را به آغوش گرفت و گفت خوشحالم که این‌جا به مشکلات ما رسیدگی می‌کنید. وقتی در 8 سال شما رشد منفی داشته باشید و یا رشد صفر داشته باشید و متوسط رشد 7 دهم درصد دانشجویان و دانش آموختگان می‌گویند که آینده شغلی ما چه می‌شود و اساتید دانشگاه‌ها نسبت به نقش خود باید احساس خوبی داشته باشند.

اعتراض پزشکیان به ظلم: ظلم این است که حق و سهم یکی را به دیگری بدهی

وی در سومین بخش صحبت‌های خود اضافه کرد: این که من در مجلس دهم چه کردم؛ من که گفتم مقصر مجلس، دولت و قوه قضائیه هستند. وقتی همه آنها خلاف می‌کنند این اتفاقات می‌افتد. من چه کردم؟ در هر دوره سوال و اعتراض کردم. بارها گفتم آدم‌ها منافع شخصی دارند و اگر بیرون گذاشته شوند منافع آنها به خطر می‌افتد. وقتی مدام قانون می‌نویسید اما قرار نیست اجرا کنید به چه دردی می‌خورد؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کلی دانشجو و استاد دانشگاه را تعلیق و اخراج کردند. هر جا خواستیم مردم حرف بزنند یا می‌گیریم یا اخراج می‌کنیم و بعد می‌گوئیم تو برای اخلال در امور مملکت باید محاکمه شوی. ما مگر گذاشتیم کیان مردم مطالبه گری ایجاد شود. مردم و معلم و بازنشسته به خیابان می آیند و اعتراض می‌کنند با باتوم و محاکمه و بازداشت از آنها استقبال می‌کنیم. مردم اعتراض می‌کنند و حرف می‌زنند به آنها توجه نمی‌کنیم.

پزشکیان تصریح کرد: وقتی خلاف می‌کنم و به حرف مردم گوش نمی‌دهم و اخراج و تبعیدش می‌کنند ما مشکل پیدا می‌کنیم. ما باید به مردم اجازه دهیم صدای مردم شنیده شود. این 60 درصد صدایشان شنیده شده؟ نه! ما اگر می‌خواهیم مملکت را اداره کنیم باید هوای همه مردم اعم از قومیت، هنرپیشه، ورزشکار، دانشگاهی، مناطق را داشته باشیم.

وی ادامه داد: با کفر می‌شود مملکت نگه داشت ولی با ظلم نه. ظلم این است که حق و سهم یکی را به دیگری بدهی. یک عده را استخدام کنی و دیگری را استخدام نکنی. به یک عده یک جور حقوق دهی و به دیگری جور دیگر. تا دلت بخواهد از این کارها می‌کنیم. باید حق و عدالت را در کشور اجرا کنیم.

 جلیلی: اگر ما انتظار داریم مردم مشارکت کنند باید مردم را ببینیم

جلیلی، در پاسخ به این پرسش که برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات که برنامه‌ای دارید گفت: اگر ما انتظار داریم مردم مشارکت کنند باید مردم را ببینیم که آن‌ها به این عرصه‌ها بیایند و احساس کنند که با مشارکت خودشان می‌توانند یک حرکت جمعی را با کمک دولت شکل دهند اما چرا این مسئله اتفاق نمی‌افتد چرا که بسیاری از آن‌ها دیده نمی‌شوند.

وی خطاب به پزشکیان، ادامه داد: بسیاری از کارگران و افراد محروم جامعه خطاب به آقای پزشکیان می‌گویند در مورد ما هیچ صحبتی نمی‌کنید همچنین شما در مورد زنان صحبت کردید در حالی که چند میلیون زن سرپرست خانوار و خودسرپرست داریم و این‌ها باید در برنامه شما دیده شود. یکی از مواردی که مشارکت مردم را تقویت می‌کند این است که آن‌ها ببینند که مسئله آن‌ها دیده شده است و برای آن راه حل اندیشیده شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین با نشان دادن جزوه پر حجمی گفت: من در 48 ساعت گذشته این میزان از مطالب مردم را بررسی کردم و آن‌ها انتظار دارند که مسائل آن‌ها دیده شود. هنوز انتخابات تمام نشده بود شما به جمعیت 9 میلیونی اعلام کنیم که شما طالبان هستید.

جلیلی افزود: اگر در حرف‌هایی که مردم از ما می‌شنوند متوجه شوند که مسئله آن‌ها دیده شده و راه حل آن را در نظر داریم، مسئله‌ای نظیر امنیت شغلی و شغل که من در هر شهری که می‌روم در مورد آن صحبت می‌کنم و معتقدم باید در این مسائل فراتر پیش برویم و بگوییم نه تنها مشکل تو حل می‌شود بلکه از تمام استعداد تو استفاده می‌کنیم تا تو احساس رضایت کنی.

پزشکیان: بنزین را گران نمی‌کنیم / مشارکت نگران کننده است

مسعود پزشکیان درباره برنامه خود برای افزایش میزان مشارکت گفت: قبلا خبری از ما در رسانه ها پخش کردند که ما بنزین را گران می کنیم اما ما این کار را نخواهیم کرد و بدون رضایت مردم کاری نخواهیم کرد. مشارکتی که صورت گرفت برای من به عنوان یک فرد ایرانی نگران کننده است. قابل قبول نیست در کشور 60 درصد مردم پای صندوق رای نیایند. ما باید ببینیم دلیل این موضوع چیست؟ اگر من را جایی بازی ندهند طبیعتا من نخواهم پای صندوق رای بیایم. وقتی حقوق انسان ها را نادیده بگیریم و صدایشان را نشنویم و بعضی از خواسته هایشان را تصمیم بگیریم و لعن کنیم، طبیعی است که این اتفاق می افتد و پای صندوق نمی آیند.

او افزود: حضرت علی می فرمایند که ستون یک جامعه مردم هستند. الان مردم نسبت به ما مسئله دارند و ما باید همه اقشار و همه جامعه را ببینیم. خبری دروغ از قول ما در رسانه ها منتشر کردند که فلانی پسرش گفته است اهل سنت فلان هستند و مولوی عبدالحمید در زاهدان بی احترامی شده است. پول گرفتند که از قول من این حرف ها را بزنند. این دروغ ها که در رسانه ها پخش می کنند و برخی هم گسترش می دهند بسیار زشت است. شدت چالش ها در گذشته کمتر بود و ما روز به روز پشتوانه مردم را از دست می دهیم. مردم به خاطر رفتارهای ما ناراضی هستند.

سعید جلیلی: اگر قدرت و یا پیشرفتی داریم حاصل مشارکت مردم است

سعید جلیلی در ابتدای برنامه گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران و حرکت بزرگ حضرت امام این بود که مردم تعیین می کنند و مردم روز جمعه آمدند رای دادند و همه منتظر بودند که ببینند نتیجه آرا چیست؟ اگر ما امروز قدرتی داریم، پیشترفتی داریم و.. حاصل مشارکت مردم است و اینکه مردم در اداره کشور مشارکت داده شوند و ببینند در برابر برخی از مشکلات چگونه باید ایستاد؟ در عرصه های دیگر هم مردم هستند که موفقیت ها را شکل می دهند. ما باید این نقش را پاس بداریم. اینکه ما می گوییم یک ایران فرصت ناشی از همین است.

او ادامه داد: همه مردم باید احساس کنند متناسب با توانایی خود می توانند نقش آفرین باشند، یکی از برنامه های مهم دولت من حتما این است که مشارکت مردم روز به روز در عرصه های مختلف جدی تر و موثرتر در اداره کشور باشد. من بارها به مردم و عزیزانمان عرض کردم که گفتمان دولت سایه یعنی مشارکت مردم. هر کس به اندازه خود باید برای درست پیش رفتن امور در کشور باید تلاش کند و مردم باید کمک کنند و احساس کنند اگر کار ناقص است آن را تکمیل کنند. من این موضوع را یکی از موفقیت های نظام می دانم و ما باید حتما به سمت وضع مطلوب پیش بریم.

این نامزد ادامه داد: مشارکت مردم یکی از همین موضوعات است و ما باید برای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب از مردم بخواهیم پای کار بیایند. باید دید چرا مشارکت در انتخابات های اخیر کم شده است؟ ما باید برنامه هایی داشته باشیم که مردم مشتاق به حضور و مشارکت شوند. مردم نباید احساس کنند که استعدادشان به درد نمی خورد، بلکه باید بدانند که مورد توجه و کارایی هستند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.