جمعه 30 شهریور 1403

جنیدی: پیوستن به FATF حداقل از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می‌کند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
جنیدی: پیوستن به FATF حداقل از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می‌کند

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور در شبکه خبر در تشریح ابعاد حقوقی تشریح ابعاد حقوقی لوایح مرتبط با FATF گفت: FATF به گروه اقدام مالی ترجمه می‌شود و تقریبا همزمان با اوج گرفتن جرائم مواد مخدر، تعدادی از کشورها تصمیم به مقابله کردند.

وی ادامه داد: کم کم که کار جلوتر آمد، مسائل مربوط به فساد مالی و پولشویی نیز وارد این گروه شد. پس از اوج گرفتن با مساله تروریستی این معاهده هم به آن اضافه شد. چون مسائل جهانی بود غالبا از کشورها خواستند قوانین داخلی به تشخیص خود برای موضوع وضع کنند. در کنار این هم یک تعداد استاندارد برای بانک‌ها گذاشتند.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: خود FATF گروه‌های جهانی و منطقه‌ای دارد. در گروه جهانی 37 و در گروه‌های منطقه‌ای هم تعدادی همکار دارد اما تقریبا تمام گروه های حقوقی همکاری می‌کنند. در این دو ماده که موضوع بحث ماست که مربوط به پالرمو و CFT می شود، تقریبا تمام کشورهای عضو این دو کنوانسیون‌ها هستند.

** حقوق اسلامی از لحاظ کرامت انسانی از بقیه قوانین جلوتر است

وی در ادامه به حقوق اسلامی هم اشاره کرد و اظهار داشت: حقوق اسلامی خیلی بیشتر از اینها ریشه دارد یعنی حقوق اسلامی از لحاظ کرامت انسانی از بقیه قوانین جلوتر است.

وی ادامه داد: به نظر من نگرانی در مورد این گروه ها وجود ندارد، صراحتا ما تحفظ گذاشته‌ایم و کثیری از کشورهای دنیا نیز تحفظ گذاشته‌اند و اگر هم این حق را نمی‌گرفتیم، بند 16 اصل سوم و اصل 154 قانون اساسی در هر دو مفاهیم عام تری از حق تحفظ را در بر می‌گیرد.

جنیدی با طرح یک مثال بیان داشت که اگر در توافق طرفی زیر آن بزند و شرط آن را نپذیرد خطری طرف مقابل را تهدید نمی‌کند و در ادامه گفت: در کنوانسیون‌های بین المللی رضایت دولت‌ها به کنوانسیون‌ها به اراده خودشان است.

معاون حقوقی رئیس جمهور در مورد اعتراض کشورها در معاهدات بین المللی بیان داشت: اگر فرض کنیم در معاهده‌ای که 200 عضو دارد، ده درصد کشورها به حق تحفظ خود اعتراض کنند، مانند این است که در آن معاهده نیستند؛ البته خیلی از کشورها تحفظ را گذاشته‌اند و کسی تا به حال چنین اعتراضی نکرده است.

ادامه دارد...

رئیس‌جمهور شبکه خبر FATF جنیدی لعیا جنیدی