یک‌شنبه 8 مهر 1403

جوجه‌آوری 10 هزار قطعه پرنده در تالاب کانی‌برازان مهاباد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جوجه‌آوری 10 هزار قطعه پرنده در تالاب کانی‌برازان مهاباد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: امسال بیش از 10 هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" جوجه‌آوری کردند.

فاروق سخنور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود در تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، هزاران جفت پرنده آبزی و کنارآبزی را مشاهده کردند که همراه جوجه‌های تازه از تخم درآمده در نیزارهای حاشیه تالاب مشغول تغذیه و استراحت بودند.

وی با اشاره به اینکه امسال با توجه به کاهش دمای هوا جوجه‌آوری پرندگان در این تالاب کمی دیرتر از سال قبل شروع شده است، اضافه کرد: این پرندگان بومی و مهاجر شامل انواع مرغابی، چنگر، کشیم بزرگ و کوچک، اردک سرسفید، اردک مرمری، اردک بلوطی و خروس‌کولی هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: برخی از این پرندگان پس از جوجه‌آوری و قابلیت پرواز جوجه‌ها با افزایش دما در این منطقه، کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند و برخی نیز تا شروع فصل سرما در این تالاب ماندگار می‌شوند.

وی از اهالی روستاهای اطراف این تالاب خواست در این مدت از ترددهای غیرضروری در محدوده تالاب خودداری کنند و همکاری بیشتری با محیط‌بانان و کارشناسان این اداره داشته باشند.

سخنور اظهار داشت: تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" به دلیل وضعیت زیستی و امنیت مناسب آن به یکی از استراحتگاه‌ها و زیستگاه‌های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده که همه‌ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می‌شوند.

تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مهاباد با وسعتی افزون بر 910 هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال 1385 به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

براساس آخرین بررسی‌ها 75 گونه پرنده‌آبزی و کنارآبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه‌های خشک‌زی، این تعداد به بیش از 180 گونه خواهد رسید که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

تاکنون 45 گونه گیاهی از 35 جنس و 17 خانواده در «کانی‌برازان» شناسایی شده که بیشتر آنها از خانواده اسفناج / Chenopodiaceae» و «گندمیان / Graminae است؛ گونه‌های شناسایی شده در داخل تالاب نیز شامل نی، بوریا، جگن و گز است.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب‌های بین‌المللی "کانی‌برازان" و "قوپی‌باباعلی"، تالاب دایمی "حسن‌خان" و تالاب‌های فصلی "گروس"، "داشخانه" و "قره‌قشلاق" نیز میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی و 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*