چهارشنبه 13 تیر 1403

حاشیه‌هایی از یک کمپین تبلیغاتی در بازار تهران / حرف مردم چه بود؟!

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
حاشیه‌هایی از یک کمپین تبلیغاتی در بازار تهران / حرف مردم چه بود؟!

روز گذشته یکی از نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات با حضور د بازار تهران با مردم تهران و کسبه بازار دیدار و گفت و گو کرد.

روز گذشته یکی از نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات با حضور د بازار تهران با مردم تهران و کسبه بازار دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، روز یکشنبه سعید جلیلی یکی از نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم که قرار است در روز جمعه 15 تیرماه برگزار شود، با حضور در بازار تهران با مردم و کسبه به طور رو در رو دیدار و گفت و گو کرد.

وی همچنین با حضور در مسجد امام خمینی در جمع مردم و بازاریان نماز ظهر و عصر را خواند و سپس به سخنرانی برای آنان پرداخت.

دستان خالی و کسبه ناراضی

خبرنگاران زیادی از ساعت 11 صبح در برابر ورودی بازار کفاش‌ها در بازار تهران حضور داشتند. انتظار طولانی برای ورود نامزد انتخابات باعث شد، نگاه عمیق‌تری به مردم داشته باشم. آنچه که در نخستین نگاه به چشمم آمد دستان خالی مردم و البته کسبه تا حدودی ناراضی و اخمو بود.

شرایط اقتصادی در سال‌های اخیر باعث شده از توان خرید مردم کاسته شود، مسأله‌ای که بر فروش کسبه هم تأثیر منفی گذاشته است. به ذهنم رسید اگر فرصت سوال از نامزد انتخابات را پیدا کنم، سوالی با همین مضمون از وی بپرسم، اینکه آیا واقعاً برنامه‌ای برای بهبود معیشت مردم دارد؟ مردمی که به نظر می‌رسد این روزها بیشتر برای دیدن و نه خرید کالا و اجناس مورد نیازشان به بازار می‌آیند!

رسانه‌های همیشه در صحنه!

حضور ما خبرنگاران و اصحاب رسانه در بازار توجه اکثر مردم را جلب می‌کرد. برخی می‌پرسیدند اتفاقی افتاده یا قرار است خبری شود. به هر حال ما قبل از ورود نامزد انتخاباتی که سوژه اصلی ما بود، خودمان به سوژه مردم تبدیل شده بودیم!

این وسط سوال یکی از عابران که خود را مسئول خرید یک شرکت معرفی می‌کرد برای خرید دوربین فیلمبردار ما بسیار جالب بود. از نگاه‌های برخی رهگذران هم می‌شد فهمید که از وضع موجود ناراضی هستند و البته خواهان بهبود شرایط..

کاری برامون می‌کنه؟!

با نزدیک شدن ورود سعید جلیلی به بازار تهران، دیگر تقریباً اکثر مردم هم متوجه موضوع شده بودند و کنار خبرنگاران و عکاسان و فیلمبرداران برای ورود وی لحظه شماری می‌کردند.

صف آرایی علاقمندان برای دیدن یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری از نزدیک، طبعاً کار ما را سخت می‌کرد و اما توفیق اجباری گفت و گوی رو در رو با مردم را نیز به ما ارائه می‌کرد.

یکی از رهگذران که مرد پر سن و سالی هم بود، پرسید که چه کسی در حال آمدن است. وقتی پاسخ من را شنید، سوالی پرسید که شاید سوال اکثر مردم ایران در روزهای اخیر باشد.

با لحنی آرام و متین پرسید: کاری برامون می‌کنه؟! شخصاً در موقعیت‌های این چنینی سعی می‌کنم امیدوارانه پاسخ دهم. به او گفتم صرف شرکت در انتخابات امر بسیار مهم و ضروری است و اگر نامزدی را طبق اهداف مدنظرتان مناسبت تر ارزیابی کردید، حتماً به وی رأی بدهید، ان شاء الله که رئیس جمهور آینده شرایط بهتر کرده و فکری هم برای مردم می‌کند!

در نهایت همان پیرمرد با لحنی ملتمسانه گفت: حتی اگر وضع هم بهتر نشود، ما به همین شرایط راضی هستیم، فقط بدتر نشود!

بازار داغ تبلیغات در وسط بازار!

فرصت حضور در قلب بازار تهران، بهترین شرایط برای برخی جهت تبلیغ نامزد موردنظرشان را فراهم کرده بود. تبلیغاتی که گاه بسیار مبالغه آمیز می‌نمود و شرایط را آرمانی توصیف می‌کرد.

آنچه که من متوجه شدم این بود که مردم بیشتر در پی فهم این واقعیت بودند که آیا نامزدها واقعاً دغدغه مردم و معیشت آنها را دارند یا نه؟ اتفاقات سال‌های اخیر باعث شده مردم اعتماد خود را به سیاسیون از دست بدهند، امری که با موضوع مشارکت در انتخابات رابطه‌ای مستقیم دارد.

مساله مهم اطرافیان و حامیان نامزدها

موضوع دیگری که در میان مردم مطرح بود، اطرافیان مساله ساز برخی نامزدهای انتخابات بود. به طور آشکار این مساله بنظرم رسید که نامزدها باید در انتخاب اطرافیان خود بسیار دقیق و موشکافانه عمل کنند، چون مردم اطرافیان هر نامزد را بخشی از پیکره دولت وی دانسته و بر همین مبنا در هنگام رأی دادن عمل می‌کنند. همچنین موضوع حامیان نامزدها که هر کدام در سال‌های اخیر کارنامه‌ای داشته اند برای مردم مهم به نظر می‌رسید.

بنزین؛ سوژه روز

اظهارات برخی نمایندگان و اطرافیان نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم درباره افزایش قیمت بنزین در آینده به موضوع داغ میان مردم تبدیل شده بود. مردم می‌پرسیدند که آیا واقعاً طرحی برای افزایش قیمت بنزین وجود دارد یا نه؟! به نظر می‌رسید مردم به خوبی از تأثیر احتمالی افزایش قیمت بنزین بر زندگی و معیشت خود آگاه بودند و در این باره بسیار نگران بودند.

حاشیه‌هایی از یک کمپین تبلیغاتی در بازار تهران / حرف مردم چه بود؟! 2