جمعه 13 مهر 1403

حال و هوای متفاوت رییس خصوصی‌سازی / کوچه میثاقی و کوچه قربان‌زاده: راه را پیدا کنید

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
حال و هوای متفاوت رییس خصوصی‌سازی / کوچه میثاقی و کوچه قربان‌زاده: راه را پیدا کنید

دیشب حضور قربان زاده در برنامه فوتبال برتر حال و هوای دیگری داشت‌.

به گزارش "ورزش سه"، او که از چالش‌های واگذاری سرخابی ها و به خصوص حواشی این موضوع در فضای مجازی خسته و فرسوده به نظر می رسید در طول برنامه بارها اعلام کرد که برای آخرین بار است که در رابطه با سرخابی ها در تلویزیون ظاهر می‌شود. در این بین روند برنامه به نوعی پیش رفت که قربان زاده وارد حریم ممنوعه صدا و سیما یعنی حق پخش تلویزیونی شد. او بلافاصله مورد تاخت و تاز محمد حسین میثاقی قرار گرفت که " حضور و دخالت شما و سازمان خصوصی‌سازی هیچ تاثیر مثبتی در روند اداره و بهبود وضعیت این دو باشگاه نداشته و شما که توان تأثیر گذاری و اهرم اجرایی نداشتی نباید در امور سرخابی ها دخالت می کردی". همچنین میثاقی دو سه بار از عبارت کوچه مجلس استفاده کرد و گفت آدرسی که قربان‌زاده می‌دهد اشتباه است و باید از آنجا این حق را استیفا کرد. در مقابل رییس سازمان خصوصی‌سازی یکی از عوامل مهم عدم موفقیت باشگاه ها و ناکامی خصوصی‌سازی در واگذاری این دو باشگاه را پرداخت نکردن حق پخش توسط صدا و سیما دانست‌. و میثاقی هم همان جواب تکراری را داد "مجلس در قانون بودجه بیاورد تا صدا و سیما هم پرداخت کند." دو سوال صحیح و بی جواب قربان زاده چه بود؟ اول اینکه مگر وقتی صدا و سیما سریال یا هر برنامه دیگری تهیه می کند و به تهیه کننده پول می دهد در قانون بودجه آورده شده‌؟ دوم اینکه چرا تا الآن صدا و سیما به وظایف خودش بر اساس بند " پ" ماده 92 برنامه پنجم عمل نکرده و هیچ پولی پرداخت نکرده است‌؟ شب گذشته پاسخی به این سئوالات داده نشد اما:  صدا و سیما خودش بودجه را تهیه و منابع درآمدی و هزینه ای را پیش بینی کرده و تقدیم سازمان برنامه و بودجه می کند و همان بودجه در قالب لایحه بودجه تقدیم مجلس می شود تا به تصویب برسد. شاید در این مسیر اصلاحات کمی هم انجام شود ولی مجلس بودجه پیشنهادی خود صدا و سیما را تصویب می‌کند و راسا برای جایی بودجه تعیین نمی کند.

پول فوتبال، پول دولت است، چه فرقی دارد!  یک استدلال قدیمی در صداوسیما این است که چون برخی تیم ها دولتی هستند و از دولت بودجه می گیرند صدا و سیما حق پخش پرداخت نمی کند و بهتر است دولت همین بودجه را بدهد به صدا و سیما تا در قالب حق پخش بین باشگاه ها توزیع کند. اما باز هم جهت اطلاع:"تنها باشگاه های دولتی فعلا فقط استقلال و پرسپولیس هستند و مابقی متعلق به شرکت های دولتی هستند و هر دو گروه از زمان تصویب تبصره ماده 13 برنامه پنجم در سال نود تا کنون بودجه ای از دولت دریافت نمی کنند."

در نهایت، مسئله رفع اشکالات مربوط به حق پخش در نهایت مهمترین وظیفه رییس فدراسیون نسبت به فوتبال است که باگذشت یک و دهه و بیشتر در حل آن توفیقی نداشته. شاید او هم کوچه‌ها را اشتباه می‌رود و شاید هم این کوچه برای همیشه بن‌بست است و گشایشی در آن نیست. مجتبی فریدونی

حال و هوای متفاوت رییس خصوصی‌سازی / کوچه میثاقی و کوچه قربان‌زاده: راه را پیدا کنید 2