یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403

حجاب سرمایه‌ای گران‌بها و مایه عزت و قدرتمندی زنان است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
حجاب سرمایه‌ای گران‌بها و مایه عزت و قدرتمندی زنان است

کارشناس مدهبی گفت: حجاب یکی از سرمایه‌های گران‌بها برای بانوان است و موجب طراوات و شادابی زن می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، قانون کشف حجاب در 17 دی 1314 توسط رضاخان به تصویب رسید که به‌موجب آن، زنان و دختران ایرانی از استفاده از چادر، روبنده و روسری منع شدند، و شاه دستور داده بود تا مردم لباس متحدالشکل بپوشند، مردان کلاه پهلوی به سر گذارند و زنان بدون چادر، روبنده و روسری باشند که این موضوع با انتقادات جدی توده‌های مردم و علما روبرو شد.

امام خمینی واقعه کشف حجاب را توطئه‌ای برای فاسد کردن جامعه اسلامی می‌دانستند و فرمودند: «نقشه این بود که با توطئه کشف حجاب مفتضح در زمان قلدر نافهم، رضاخان، این قشر عزیز را که جامعه را باید بسازند، تبدیل کنند به یک قشری که فاسد کنند جامعه را و این نقشه نه اختصاصی به شما بانوان داشت، بلکه جوانان مرد را هم همین‌طور، بکشانند به مراکز فساد و آن‌طور که می‌خواهند آن‌ها را تربیت کنند که اگر چنانچه کشورشان به دست هر کس بیفتد، بی‌تفاوت باشند».

رضاخان برای پیاده‌سازی طرح کشف حجاب و ایجاد تغییرات غربی در کشور همه تلاش خود را به کاربست اما برخلاف انتظارش این پروژه که بیانگر وابستگی و الگوگیری وی از تمدن غربی بود به دلیل آگاهی و بصیرت زنان ایرانی و همچنین پافشاری بر حفظ فرهنگ اسلامی راه به‌جایی نبرد و ناکام ماند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد محمودی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به موضوع کشف حجاب توسط رضاخان در دی‌ماه 1314 بیان کرد: کشف حجاب دستاورد سفر رضاشاه به ترکیه بود که در بازگشت به ایران به‌اجبار و خشونت توسط مأموران خود حجاب را از سر زنان ایرانی برداشت و علناً مخالفت خود را بافرهنگ ایرانی و مذهبی نشان داد. وی افزود: کشف حجاب، علاوه بر اینکه موجب کشته‌شدن افراد بی‌گناه زیادی شد باعث بروز آسیب‌های اخلاقی و اختلال فرهنگی نیز در جامعه شد. حجت‌الاسلام محمودی تصریح کرد: به تعبیر حضرت امام (ره) این "قلدر نافهم" با تصورات ساده خود از امور مملکت‌داری هیچ‌وقت متوجه این نشد که لباس مردم هر کشور نماد و معرف هویت و فرهنگ آن کشور است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به نقش پررنگ زنان در مقابله با موضوع کشف حجاب تصریح کرد: یکی از تلخ‌ترین حوادث در تاریخ ایران اسلامی کشف حجاب توسط رضاخان بود، اما با هوشیاری و مقاومت زنان پاک دامن و مسلمان ایرانی در برابر این تصمیم شوم کشف حجاب رضاخان با شکست روبرو شد. وی ادامه داد: مبارزات و تلاش‌های زنان و مردان مسلمان ایرانی در مقابله با موج اسلام‌ستیزی رضاخان یکی از درخشنده‌ترین صفحات تاریخ ایران اسلامی است که برای همیشه ماندگار شده است. حجت‌الاسلام محمودی خاطرنشان کرد: نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف به‌عنوان یکی از ضرورت‌ها و باورهای دینی نیاز به برنامه‌ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه دارد؛ چراکه حجاب یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه به شمار می‌رود. وی گفت: در روایت‌ها و دستورات دین اسلام بر رعایت حجاب نه‌تنها برای بانوان بلکه برای مردان نیز سفارش‌های زیادی شده است چرا که حجاب یکی از سرمایه‌های دینی و اخلاقی افراد به‌حساب می‌آید.

وی با اشاره به آثار اجتماعی حجاب در جامعه بیان کرد: رعایت حجاب علاوه بر اینکه یک محافظ برای فرد است موجب کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه نیز می‌شود. این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حجاب سرمایه‌ای گران‌بها و مایه عزت و قدرتمندی زنان است تصریح کرد: علی‌رغم تبلیغات منفی غربی‌ها در مورد محدودیت بانوان محجبه در جامعه عنوان کرد: امروز در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی شاهد حضور بانوان محجبه در عرصه‌های ملی و بین‌المللی در رشته‌ها و عنوان‌های مختلف هستیم. حجت‌الا‌سلام محمودی با اشاره به اینکه متأسفانه امروز وضعیت حجاب در جامعه‌نگران کننده است بیان کرد: نیاز است تا دستگاه‌های و مسئولان فرهنگی کشور برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات موثر وسازنده‌ایی انجام دهند تا بانوان خودشان به ارزش و جایگاه حجاب آگاه شوند و با میل خود به این سرمایه ارزشمند اسلامی روی بیاورند.

انتهای پیام /