دوشنبه 16 مهر 1403

حجم آب سد چری فاروج خراسان شمالی 37 درصد کاهش یافت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حجم آب سد چری فاروج خراسان شمالی 37 درصد کاهش یافت

بجنورد - ایرنا - مدیر امور منابع آب شیروان و فاروج گفت: حجم آب سد چری شهرستان فاروج امسال با کاهش 37 درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال به یک میلیون و 619 هزار مترمکعب رسید.

اسحاق خسروپناه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حجم آب مخزن این سد در بهار پارسال را 2 میلیون و 558 هزار مترمکعب دانست و گفت: تراز آب مخزن سد سال گذشته هزار و 410 مترمکعب بود که امسال به هزار و 404 مترمکعب کاهش یافته است.

وی گفت: حجم آب تخصیصی سال آبی جاری این سد در بخش زراعت 800 هزار مترمکعب بود که 600 هزار مترمکعب آن تحویل کشاورزان برای آبیاری کشت های بهاره و همچنین باغ ها داده شد.

خسروپناه سطح اراضی شبکه آبیاری سد چری را حدود هزار و 200 هکتار دانست که همه ساله آب کشتزارهای آن از طریق این سد تامین می شود.

سد چری که در 10 کیلومتری شهر فاروج ساخته شده است که به لحاظ اهمیت چهارمین سد در بین پنج سد این استان است و توان تنظیم سالانه شش میلیون متر مکعب آب را دارد.

این سد از نوع سازه خاکی با هسته رسی است که ارتفاع دیواره آن 42 متر، طول تاج 404متر، عرض دیواره در پی 220 متر و عرض تاج 8 متر و سرریز سد از نوع لبه پهن جانبی است.

عملیات اجرایی سد چری در سال 1371 با هدف کنترل سیلاب و توسعه و بهبود زمین های کشاورزی پایین دست آغاز شد و در سال 1377 به پایان رسید که شبکه آبیاری و زهکشی آن در شرایط پرآبی یکهزار و 100 هکتار از زمین های پایین دست سد را پوشش می دهد.

شهرستان فاروج با 52 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری بجنورد، دروازه شرقی استان خراسان شمالی محسوب می شود.

*س_برچسب‌ها_س*