شنبه 29 اردیبهشت 1403

حدود 70 درصد بخش مصرفی کشور به گاز وابسته است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
حدود 70 درصد بخش مصرفی کشور به گاز وابسته است

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - ندا زارعی: کسری و ناترازی گازی که در کشور وجود دارد، به طور مقطعی و در ماه‌های سرد سال دامن‌گیر صنایع مختلف کشور می‌شود. به دلیل اینکه صنایع مختلف کشور وابستگی بالایی به گاز دارند، در روز‌های سرد سال که با کمبود گاز مواجه می‌شوند، مشکلات مختلفی برای ادامه کار ایجاد می‌شود. بر اساس گزارش منتشر شده از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر، 80 درصد...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - ندا زارعی: کسری و ناترازی گازی که در کشور وجود دارد، به طور مقطعی و در ماه‌های سرد سال دامن‌گیر صنایع مختلف کشور می‌شود. به دلیل اینکه صنایع مختلف کشور وابستگی بالایی به گاز دارند، در روز‌های سرد سال که با کمبود گاز مواجه می‌شوند، مشکلات مختلفی برای ادامه کار ایجاد می‌شود. بر اساس گزارش منتشر شده از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در حال حاضر، 80 درصد از سبد انرژی در بخش خانگی، 61 درصد از بخش تجاری و خدمات عمومی، 79 درصد از بخش صنعتی، 13 درصد از بخش حمل‌ونقل و 32 درصد از بخش کشاورزی وابستگی مستقیم به گاز دارد. از طرفی استفاده از گاز در سوخت نیروگاه‌های کشور برای تولید برق باعث می‌شود تا در همه بخش‌های ذکر شده، وابستگی به گاز به‌صورت غیرمستقیم از طریق تولید برق نیز افزوده شود. به عبارتی اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم گاز در بخش‌های مصرفی بسیار بالا است و به صورت کلی حدود 70 درصد بخش مصرفی کشور به گاز وابسته است. جدول زیر میزان مصرف هر یک از بخش‌ها و زیربخش‌ها را در سال 1400 نشان می‌دهد. طبق این آمار بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده 4/47 درصد از کل گاز مصرفی در سال 1400 را به خود اختصاص داده است. در میان زیربخش‌های آن، بخش خانگی با مصرف بیش از 25 درصد از گاز این بخش، بیشترین میزان مصرف را دارد. نیروگاه‌ها با مصرف 31/7 درصد از کل گاز مصرفی در سال 1400، در رتبه دوم صنایع پر مصرف کشور قرار دارند. در نهایت صنایع عمده که متشکل از مجتمع پتروشیمی، کارخانه سیمان، صنایع فولاد و پالایشگاه‌ها است، 20/9 درصد دیگر را مصرف کرده و در رتبه پایانی ایستاده است.

بر اساس این آمار، بخش خانگی با مصرف حدود نیمی از گاز تولیدی در همان سال، وابستگی 80 درصدی به گاز را ثبت کرده است. این موضوع بیانگر این است که در فصول سرد سال بخش خانگی بیش از بخش‌های دیگر افزایش مصرف دارد و نقش پررنگی در ایجاد کسری و ناترازی گاز ایفا می‌کند. ناترازی گاز تبعات مختلف سیاسی و اقتصادی دارد که در گزارش‌های بعدی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حدود 70 درصد بخش مصرفی کشور به گاز وابسته است 2