شنبه 1 اردیبهشت 1403

حرم امام رضا (ع)؛ حلقه وصل مردم با گرایش‌های گوناگون

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
حرم امام رضا (ع)؛ حلقه وصل مردم با گرایش‌های گوناگون

مرقد امام هشتم (ع) در ایران، فرصت مناسبی برای اتحاد و همدلی مردم با یکدیگر است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی، کارشناس مذهبی، در رابطه با فلسفه پیاده روی زائران امام رضا (ع) در ایام شهادت حضرت (ع) بیان کرد: در جامعه دینی ما و در سیره و روش فرهنگی ملت ها، همواره رفتار‌هایی وجود دارد که پیام‌های فرهنگی ماندگاری را برای مردم به ارمغان می‌آورند و یکی از این رفتار‌های فرهنگی که چند سالی است به صورت منظم درآمده، موضوع حضور در مرقد‌های مشرفه‌ای است که ریشه آن از پیاده روی اربعین شروع می شود و پس از مراسم اربعین، بسیاری از زائران، پیاده روی خود را به سمت بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج (ع) ادامه می‌دهند که این برنامه‌های فرهنگی، پیام‌های ارزشمند و ماندگاری برای مردم ما به همراه دارند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به پیام های پیاده روی های معنوی به سمت بارگاه های ملکوتی امام حسین (ع) و امام رضا (ع) گفت: یکی از مهم‌ترین پیام‌های پیاده روی زائران اربعین و پیاده روی آن ها در ایام شهادت امام رضا (ع)، نشان دادن عمق عشق و علاقه و ارتباط قلبی مردم به ائمه اطهار (ع) است؛ به طوری که آن‌ها حاضر هستند از راه‌های دور و در گرما و سرما و همچنین با تحمل سختی‌های مسیر، با پای پیاده، خودشان را به حرم ائمه اطهار (ع) برسانند و زیارت کنند که این نشان دهنده ارادت زیاد مردم به ساحت قدسی اهل بیت (ع) است.

به گفته علم الهدی، در سایه ارادت زائران به اهل بیت (ع)، فرمایش‌های گرانقدر و ماندگار ائمه اطهار (ع) می‌تواند برای مردم بیانگر این باشد که شیعیان، خودشان را پایبند به سخنان و فرمایش‌های اهل بیت (ع) کنند و در رفتارشان، اصلاحاتی داشته باشند چراکه آن‌ها به انسان‌ها می‌آموختند تا آماده چنین مسیری باشند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: این برنامه های فرهنگی نشان دهنده همراهی و همکاری میان مردم است. زیرا مردم با افراد و فرهنگ‌های مختلف روبرو می‌شوند و وجود و تعلق خاطر به اهل بیت (ع)، تنها نقطه مشترک میان ملت‌ها و مردم است که بدنبال آن، محبت به ائمه اطهار (ع) حلقه وصل میان مردم با انواع گرایش‌های اجتماعی، سیاسی و... می‌شود.

او افزود: این اقدام‌های خودجوش مردمی باعث ایثارگری ها، ازخودگذشتگی‌ها و هزینه شدن در راه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است؛ به طوری که می‌بینیم در این گونه برنامه‌های پیاده روی، موکب‌ها و ضیافت‌هایی از طرف ارادتمندان برگزار می‌شود و در این میان، هر کسی به شکلی ارادت خود را به وجود مقدس حضرت ثامن الحجج (ع) نشان می‌دهد تا جایی که برخی از افراد با پای پیاده و عده‌ای دیگر هم که به هر دلیلی، نمی‌توانند، به صورت زمینی و پیاده روی به محضر امام رضا (ع) شرف یاب می شوند به هر شکلی که شده امکانات لازم را به منظور پذیرایی و مهمانی زائران امام رضا (ع) فراهم می‌کنند که این موضوع، حکایتی دیگر از عمق ارادت مردم به ساحت مقدس امام رضا (ع) است.

به گفته این کارشناس مذهبی، مردم ایران مفتخر به میزبانی امام هشتم (ع) فرزند پیامبر رحمت (ص) هستند و وجود مقدس ایشان همچون نگین انگشتری در میان ارادتمندان به ساحت قدسی امام رضا (ع) است و محبت ایشان در دل مردم جای دارد و به همین دلیل، هرکسی به هر شکلی به زائران و محبین حضرت ثامن الحجج (ع) خدمت کند به مقام والایی نائل می‌آید و در حقیقت، این یک فرصت بسیار خوبی برای دوستداران اهل بیت (ع) است.

علم الهدی افزود: وقتی که چشم محبان اهل بیت (ع) در این ایام به بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) می‌افتد با خودشان خلوت و حدیث نفس کرده و بدنبال آن، نقشه راه زندگیشان در آینده را ترسیم می‌کنند و به امضای امام رضا (ع) می‌رسانند که فرصت بسیار خوبی است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت