شنبه 14 مهر 1403

حزب‌الله در وضعیت محکم و با ثباتی قرار دارد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
حزب‌الله در وضعیت محکم و با ثباتی قرار دارد

اصغر زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان و در ارتباط با شهادت سید حسن نصرالله اظهار کرد: حزب الله یک جنبش و جریان مقاومت است و نظام کلاسیک و ارزشی نیست که با از دست دادن یک فرمانده و تعدادی از فرماندهان خود از هم بپاشد.

وی گفت: آن چیزی که مشخص است آن بوده که امروز مقاومت حزب الله پس از گذشت 4 دهه، رشد و بالندگی خوبی را در منطقه پیدا کرده است. این پیشرفت به نوعی قوام و دوام ویژه‌ای به نیرو‌های حزب الله داده و آن‌ها را تبدیل به یک قدرت اثرگذار و قدرتمند در منطقه تبدیل کرده است.

زارعی افزود: حزب الله مانند حماس و برخی از گروه‌های دیگر نیست، آن‌ها از همه فاکتور‌های نظام سیاسی قدرتمند برخوردار هستند و با توجه به توانمندی‌ها و تجربه‌های مهمی که در طول چند دهه اخیر در مقابله با رژیم صهیونیستی و برخی از بحران های دیگر داشته‌اند امروز در وضعیت با ثبات و محکمی قرار دارند. اقدامات رژیم صهیونیستی نمی تواند باعث ضعف و توقف حزب الله شود. درست است که شهادت تعدادی از فرماندهان حزب الله در چند ماه اخیر خسارت و آسیب مهمی است، اما این جنایات تنها بخشی از توان حزب الله را که قابل ترمیم است دچار خدشه می‌کند.

وی تاکید کرد: حزب الله امروز بیش از 70 درصد توان خود را به هنوز به صحنه نیاورده است و کاملا آمادگی برای مقابله آن ها با صهیونیست ها وجود دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: خصوصیات حزب الله در بحث عملیات نظامی و میدانی، جنگ نامتقارن است. جنگ نامتقارن در تعریف، جنگی است که فرماندهان میدانی به دلیل پراکندگی و این که دچار آسیب نشوند اختیارات و دستورات ویژه ای را برای مقابله با دشمن در دستور کار قرار می‌دهند و منتظر نمی‌مانند که از طریق سلسله مراتب فرماندهی فرمانی به آن ها ابلاغ شود.

زارعی افزود: با ترور فرماندهان میدانی حزب الله، توقفی در روند فعالیت‌هایشان شکل نگرفت و پرتاب موشک‌ها، پهپاد‌ها و بمبارانی که از ناحیه حزب الله وجود داشت ادامه پیدا کرد. ظرف این چند روز مناطق مهمی از سرزمین‌های اشغالی تا اعماق 140 کیلومتری موشک‌ها و امکانات پرتابی مقاومت وارد عمل شده است.

وی در انتها با بیان اینکه شهادت سید حسن نصرالله می‌تواند نقطه عطفی برای حزب‌الله باشد؛ گفت: موشک های حزب الله تا قلب تل‌آویو، حیفا و نقاط مختلف مورد اصابت قرار گرفته است و بیش از 40 مورد شاهد عملیات‌های مختلف بودیم و این نشان می‌دهد که بالندگی و توانمندی حزب الله همچنان حفظ شده است.