پنج‌شنبه 12 مهر 1403

حل ناترازی بنزین با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
حل ناترازی بنزین با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر

یه نماینده مجلس گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر حل معضل قاچاق سوخت و مصرف غیربهینه بنزین در عبورومرورهای شهری، کمکی برای خانوارهایی است که وسیله نقلیه ندارند. این افراد نیز از یارانه سوخت بهره میبرند و ضریب جینی را کاهش خواهد داد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در دنیای معاصر که خودرو به یکی از ملزومات زندگی ماشینی و روزمره تبدیل شده، بنزین از اهمیت استراتژیک برخوردار شده است. این ماده ارزشمند با قیمت بالایی تولید و یا وارد کشور میشود. در حالی که با قیمت یارانهای و سرکوبشده به دست مصرفکننده نهایی میرسد. بسیاری بر این عقیدهاند که قیمت بسیار پایین بنزین که حتی از آب معدنی هم کمتر است، در افزایش بیرویه مصرف موثر است.

در شرایط فعلی، هر چقدر بر میزان تولید و واردات اضافه میکنیم، مصرف نیز افزایش مییابد. امکان ادامه روند فعلی وجود ندارد و باید چارهاندیشیای در این حوزه داشته باشیم.

مرکز پژوهشهای مجلس طرحی را با عنوان اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح کرده است که میتواند زمینهای برای توزیع عادلانه یارانه بنزین باشد و به کنترل مصرف نیز کمک کند. به زعم بسیاری، اجرای این طرح با کار کارشناسی دقیق و حسابشده میتواند به حل و فصل مشکلات کشور در حوزه بنزین بیانجامد.

نظرات علی جعفری آذر، نماینده آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس را در خصوص طرح پیشنهادی مرکز پژوهشهای مجلس مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو در ادامه میخوانید.

جعفری آذر با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکاری موثر برای ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین است، تصریح کرد: در این طرح، به جای این که سهمیه بنزین به خودرو تعلق بگیرد، افراد از سهمیه یارانهای بنزین بهرهمند میشوند. میتوانیم مابهالتفاوت سهمیه بنزین یارانهای و آزاد را به کارت خانوارها واریز کنیم. اجرای طرح سهمیه بنزین به نفر مزیتهای مختلفی برایمان دارد و به همین دلیل اجرای آن میتواند مفید باشد.

وی ادامه داد: بر اثر اجرای طرح اختصاص سهیمه بنزین به نفر میتوانیم به تک نرخی کردن قیمت بنزین اقدام کنیم که مزیتهای زیادی برایمان دارد. در حال حاضر، شاهد دو نرخ در جایگاهها هستیم که مشکلاتی را ایجاد کرده است. اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتواند این مسائل را حل و فصل کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هر چقدر که افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاد، باید مابه التفاوتش در کارت خانوارها شارژ شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیکتر است و نسبت به شرایط فعلی با عدالت بیشتری توزیع یارانه سوخت را خواهیم داشت.

جعفری آذر گفت: در شهرها و روستاها خانوادههای پرجمعیتی هستند که اصلاً خودرو ندارند. این افراد از یارانه بنزین بهرهای نمیبرند. برعکس، خانوادههای متمکنی را میبینیم که از امکانات بالایی برخوردارند و از چند خودرو استفاده میکنند.. این افراد پیشبینیهایی برای روزهای زوج و فرد دارند و از خودروهای با پلاکهای متفاوت بهره میبرند. این افراد بیشترین استفاده را از یارانه بنزین در کشور دارند.

وی ادامه داد: افراد متمکن که چندین خودرو دارند و از یارانه بنزین بالایی استفاده میکنند، عامل بروز ترافیک، آلودگی هوا و... هستند و مشکلاتی را به وجود میآورند. این شرایط به لحاظ تخصیص یارانه سوخت عادلانه نیست و باید تغییر کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر با هدف مدیریت مصرف بنزین و کمک به اجرای عدالت در توزیع یارانه سوخت به اجرا گذاشته می‌شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر حل معضل قاچاق سوخت و مصرف غیربهینه بنزین در عبورومرورهای شهری، کمکی برای خانوارهایی است که وسیله نقلیه ندارند. این افراد نیز از یارانه سوخت بهره میبرند و ضریب جینی را کاهش خواهد داد.

جعفری آذر گفت: طرحی که مرکز پژوهشهای مجلس در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح کرده است، بهترین روشی است که میتوانیم برای توزیع یارانه سوخت مدنظر داشته باشیم. در مجلس قبل نیز نمایندگان زیادی در مورد مزیتهای اجرای این طرح صحبت میکردند. الان هم این طرح طرفدار دارد.

جعفری آذر گفت: در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، یارانه بنزین به هر ایرانی اختصاص پیدا میکند و جلوی برخی مشکلات مانند مصرف بیرویه گرفته میشود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر به افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی منجر میشود. زیرا نوعی مدیریت مصرف را شاهد خواهیم بود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: با توجه به شرایط معیشتی مردم نمیتوانیم به سمت واقعیسازی قیمت بنزین و افزایش قیمت آن برویم. از طریق طرحهایی مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتوانیم به حل مشکلات این حوزه بپردازیم.