شنبه 9 تیر 1403

حمله رسانه‌ای به داور بازی پرتغال - ترکیه / آلمان‌گیت در اروپا: ترکیه می‌گوید این داور رشوه می‌گیرد

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
حمله رسانه‌ای به داور بازی پرتغال - ترکیه / آلمان‌گیت در اروپا: ترکیه می‌گوید این داور رشوه می‌گیرد

ترکیه از انتخاب داور بازی امشب تیم ملی این کشور مقابل پرتغال ناراضی است و می‌گوید او به فساد متهم بوده و سابقه روشنی ندارد.

به گزارش "ورزش سه"، ترکیه که یورو 2024 را با نمایشی درخشان مقابل گرجستان آغاز کرد امروز در دومین روز گروه F به مصاف حرف قدرتمندی به نام پرتغال می‌رود. اما در آستانه این مسابقه رسانه‌های ترکیه حملات همه‌جانبه‌ای به فلیکس زوایر، داور آلمانی‌ای که برای دیدار امشب انتخاب شده انجام دادند.

موج حمله به فلیکس زوایر در مطبوعات و رادیو تلویزیون‌های ترکیه آنقدر سنگین است که به نظر می‌رسد دو تیم امشب بازی پرتنشی را پشت سر خواهند گذاشت. برای مثال روزنامه حریت در یادداشتی از این داور آلمانی به عنوان داور متقلب و فاسد نام برد که در گذشته در نتایج بازی‌ها دستکاری کرده است.

فلیکس زوایر از سال 2009 سوت زدن در بوندس‌لیگا را آغاز کرده و از سال 2012 وارد لیست بین‌المللی داوران فیفا شد. او از داوران پرکار اروپایی است و تا امروز 229 مسابقه در بوندس‌لیگا، 30 مسابقه در چمپیونزلیگ و 25 مسابقه در لیگ اروپا را قضاوت کرده است.

او در تورنمنت‌های بزرگ ملی هم سابقه دارد و در جام جهانی 2018 که برای اولین بار از VAR در یک تورنمنت بزرگ ملی استفاده شد او به عنوان داور ویدیویی حضور داشت. اما زوایر امسال برای اولین بار در یورو سوت می‌زند.

اولین ماجرایی که سابقه این داور را تحت‌الشعاع قرار داده به سال 2005 برمی‌گردد. زوایر که داوری دیدار بین وردربرمن و ووپرتال را بر عهده داشت از طرف کمک‌داورش مورد اتهام قرار گرفت. کمک‌داور گفت که زوایر به او 300 یورو داده و خواسته که در موقعیت‌های به ضرر ووپرتال چشمش را بندد. پرونده او مورد بررسی قرار گرفت و زوایر را شش ماه از داوری منع کردند.

چند سال بعد نشریه دی‌زایت در گزارشی افشاگرانه مدعی شد به پرونده‌های سری فدراسیون فوتبال دست پیدا کرده که نشان می‌دهد فلیکس زوایر از جمله داورانی است که رشوه دریافت کرده و به نفع برخی تیم‌ها سوت زده است. فدراسیون فوتبال آلمان به گزارش دی‌زایت واکنش نشان نداد ولی چند نفر از مسئولانش گفتند که این مسئله باید در دستگاه قضایی مورد بررسی قرار بگیرد.

ترکیه‌ای‌ها می‌گویند وقتی در مورد یک داور چنین اتهام‌های سنگینی وجود دارد متوجه نمی‌شوند چرا او باید دیدار مهمی مثل بازی امشب ترکیه مقابل پرتغال که برای آنها بسیار حساس است را قضاوت کند.

حمله رسانه‌ای به داور بازی پرتغال - ترکیه / آلمان‌گیت در اروپا: ترکیه می‌گوید این داور رشوه می‌گیرد 2
حمله رسانه‌ای به داور بازی پرتغال - ترکیه / آلمان‌گیت در اروپا: ترکیه می‌گوید این داور رشوه می‌گیرد 3