جمعه 28 اردیبهشت 1403

حیف و میل 50 میلیارد دلار با ارز 4200 تومانی در 3 سال گذشته / احتمال تخصیص متمم ارزی برای واردات کالاهای اساسی

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
حیف و میل 50 میلیارد دلار با ارز 4200 تومانی در 3 سال گذشته / احتمال تخصیص متمم ارزی برای واردات کالاهای اساسی

مجتبی یوسفی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره حذف ارز 4200 تومانی اظهار داشت: با رویه فعلی توزیع ارز 4200 تومانی که از دولت قبلی اجرایی شده است مخالف هستیم و این موضوعی در حالی است که در سه سال گذشته 50 میلیارد دلار سرمایه‌ها و ذخایر ارزی کشور با ارز 4200 تومانی حیف و میل شده است.

وی افزود: سال جاری با پیشنهاد دولت 8 میلیارد دلار به ارز 4200 تومانی تخصیص یافت اما در توزیع متأسفانه به نحو مطلوب اجرا نشد چراکه بنا بوده این ارز برای کالاهای اساسی مانند مرغ، تخم‌مرغ، گوشت، دارو و نهاده‌های دامی در نظر گرفته شود تا این کالاها برای مردم و تولیدکننده گران تمام نشود اما در عمل شاهد چنین چیزی نبودیم.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: اقتصاد نقطه‌ای نیست و تأثیر تصمیمات ضرب‌الاجلی و تکان‌های شدید قطع به یقین باعث ایجاد نوسانات در اقتصاد می‌شود.

یوسفی افزود: ما با نحوه مدیریت فعلی ارز 4200 تومانی مخالف هستیم ولی با تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی که موجب فشار به مصرف‌کننده و قشر ضعیف و متوسط جامعه می‌شود هم مخالف هستیم.

وی گفت: هم‌اکنون دولت امکان آن را دارد که با نظارت بیشتر بر توزیع کالاهای اساسی، شرایط معیشتی مردم را مدیریت کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: مجلس قوانین و اختیارات خوبی به دولت داده است مانند مجوز 8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای تأمین کالاهای اساسی تا قوه مجریه با مدیریت لازم بتواند بازار را کنترل کند و به اقشار متوسط و ضعیف جامعه آسیبی وارد نشود.

یوسفی خاطرنشان کرد: اگر 8 میلیارد دلار دولت برای واردات کالاهای اساسی تمام شده است، قوه مجریه می‌تواند از مجلس درخواست متمم مجوز اختصاص 4 میلیارد دلار بودجه را بدهد. ولی اینکه اعلام کند دولت به دنبال حذف ارز 4200 تومانی است و مجلس در این مورد نظر بدهد امکانپذیر نیست.

وی در پایان گفت: مجلس با تصمیماتی که تکانه‌های شدید اقتصادی در کشور ایجاد کند مخالف است و تکلیف ارز 4200 تومانی هم به نظر می رسد باید در لایحه بودجه 1401 روشن شود.

انتهای پیام /

*س_ شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید _س* این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید اسحاق جهانگیری مجلس شورای اسلامی مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس ارز 4200 تومانی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است