چهارشنبه 18 مهر 1403

خاطره فانوس در روستاهای خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خاطره فانوس در روستاهای خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - برق‌رسانی به روستاهای خراسان شمالی از اقدامات دولت در مسیر توسعه عدالت اجتماعی و محرومیت‌زدایی است که 99.9 درصد روستاها را زیر پوشش برده و اکنون در ذهن خانه‌های گلی دوردست‌ترین مناطق و حتی چادرهای عشایری این استان نیز جز خاطره‌ای از فانوس باقی نمانده است.

دیرزمانی نیست که شب با تمام هولش بر زندگی ها چنبره می زد. چراغی اگر در خانه‌ها می‌سوخت فانوس و گردسوز نفتی بود که سوسوی نورش در تاریکی شب بر دیواره های اتاق های کاهگلی سایه‌های وهم انگیز می انداخت و با کمی فاصله گرفتن از نور چراغ، دوباره سایه سنگین شب بود که همه چیز را دربرمی گرفت و نگاه را در پرده ای از تاریکی گرفتار می کرد.

خورشید روشنایی که به همت مسوولان و جهادگران خدمت بر شب عشایر و روستاییان این خطه تابید، روشنایی خانه های کوچک گلی عشایر نیز که تنها چند ماهی را در آن می گذرانند، فراهم شد و حتی خانوارهایی که در زیر چادر به سر می بردند نیز با کمک انرژی خورشیدی از نعمت برق برخوردار شدند.

همه روستاهای دارای سکنه و بعضا سه تا چهار خانواری خراسان شمالی نیز از برق برخوردار شدند و با برق دار شدن آبادی های تک خانواری منطقه، رویای تمامی اهالی این خطه در خصوص استفاده از نیروی برق به حقیقت پیوست.

تحقق عدالت اجتماعی، کم شدن فاصله طبقاتی، رفع تبعیض های ظالمانه، حمایت از محرومان و فقرستیزی و توجه به جوامع کمترتوسعه یافته از مهمترین آرمان های امام راحل (ره) و انقلاب اسلامی ایران بود که بخشی از آن در برق رسانی به اطراف و اکناف این استان تحقق پیدا کرد. اکنون حتی فناوری هایی در اختیار عشایر خراسان شمالی قرار گرفته است که آنان را قادر به تولید برق ساخته و البته با توجه به قابلیت آن برای حمل، به خوبی با سبک زندگی عشایر هماهنگی دارد.

این پنل های قابل جابه جایی از سامانی به سامان دیگر، که انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می کنند نیازی به سوخت فسیلی هم ندارند. برق، امروزه به یکی از نیازهای ضروری زندگی بشر تبدیل شده، به طوری که زندگی کردن بدون آن برای انسان غیرممکن می نماید و در استان خراسان شمالی، اقدامات چشمگیری برای برق رسانی به مناطق روستایی این استان در دولت یازدهم و دوازدهم صورت گرفته که به سبب وسعت زیاد منطقه، سخت گذر بودن برخی روستاها و پراکندگی آنها، برق رسانی به سختی قابل انجام بوده است اما این امر مانع از خدمات رسانی نشده و هم اکنون تنها کمتر از 100 خانوار از جمعیت این استان که در مناطق پراکنده هستند، از برق برخوردار نیستند.

برخورداری 99.9 درصد جمعیت استان از برق 

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و بودجه شرکت توزیع برق خراسان شمالی با اشاره به اقدامات انجام شده برای برق رسانی به روستاها در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در حال حاضر 99.9 درصد جمعیت شهری و روستایی این استان از برق برخوردار شده اند.

ابوالفضل راه چمنی افزود: این شاخص افزون بر 99 درصد خانوارهای روستایی استان را دربرمی گیرد.

وی افزود: در این دوره تعداد خانواده های برخوردار از نعمت برق از 107 هزار و 700 خانوار به 125 هزار و 18 خانوار افزایش یافت و درصد برخورداری خانوارهای روستایی از برق در استان از 95.2 درصد به 99 درصد رسید.

وی اظهار داشت: در راستای حمایت از تولید و بخش کشاورزی در استان نیز 128 حلقه چاه کشاورزی فاقد برق در این دوره برقدار شدند که بر این اساس شمار کل چاه های کشاورزی برقدار استان به هزار و 348 حلقه رسیده است.

تنها 100 خانوار روستایی خراسان شمالی برق ندارند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: 99.9 درصد جمعیت استان از مزایای برق برخوردارند و تنها کمتر از 100 خانوار روستایی از داشتن انرژی برق محروم هستند.

علیرضا صبوری اظهار داشت: این خانوارها عمدتا از قشر عشایر کوچنده و غیرساکن هستند که برای مقاطعی از سال در شهرستان‌های اسفراین، شیروان و مانه و سملقان استقرار دارند.

وی با بیان اینکه خانوارهای عشایری این استان به دلیل کوچروی بین ییلاق و قشلاق، تنها حدود چهار ماه در برخی از مناطق استان مستقر می شوند، گفت: آنها در خانه های گلی و بیشتر در سیاه چادرها سکونت دارند و این خانوارها به صورت پراکنده در این سامانه ها مستقر شده اند که تنها چند ماه از فصل را در این محله ها به سر می برند.

وی گفت: تعدادی کلاته نیز در استان، که هریک جمعیتی 2 تا سه خانواری دارند از برق محروم هستند و تعدادی از خانوارها در اراضی ملی اطراف روستاها به صورت پراکنده سکنی گزیده اند، به دلیل منع قانونی برق رسانی، همچنان از برق بی نصیب مانده اند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی اظهار داشت: موارد دیگری نیز شامل اتاقک های کوچک در کنار چاه های کشاورزی و یا دامداری ها است که افرادی به عنوان نگهبان به صورت فصلی در آنها سکونت دارند.

صبوری با بیان اینکه حتی برای برقرسانی به این محلات نیز با استانداری تفاهم نامه امضا شده، اظهار داشت: تلاش داریم تا به هر نحو شده این خانوارها نیز از مزایای برق برخوردار سازیم.

وی شمار روستاهای برخوردار از برق در استان را 943 پارچه ذکر کرد و افزود: 721 روستای خراسان شمالی جمعیتی بالای 20 خانواری و مابقی کمتر از این تعداد دارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی با اشاره به وجود 364 هزار و 636 مشترک برق در استان افزود: در این بازه زمانی در سطح شهر و روستاها برای مجموع شبکه روشنایی معابر 37 هزار و 360 دستگاه چراغ ال ای دی نصب شده است.

برق رسانی به 56 روستا در دولت تدبیر و امید

صبوری گفت: در دولت تدبیر و امید 56 روستای محروم و سخت گذر استان از مزایای برق و روشنایی بهره مند شدند و تعداد خانوار روستایی برق‌دار شده از 107 هزار و 700 خانوار به 125 هزار و 18 خانوار رسیده که بدین وسیله درصد خانوار برخوردار از برق استان از 95.2 درصد در سال 92 به 99 درصد در پایان سال 98 رسیده است، اما در مجموع هم اکنون 99.9 درصد جمعیت شهری و روستایی استان از مزایای برق برخوردار شده اند.

وی افزود: از سال 92 تا پایان سال 98، 152 میلیارد و 16 میلیون ریال اعتبار برای برق رسانی به روستاهای استان هزینه شده است.

صبوری گفت: در سال 92، 6 پروژه با 9 میلیارد و 338 میلیون ریال، در 93، 14 پروژه با 17 میلیارد و 876 میلیون ریال، در 94، 9 پروژه با 19 میلیارد و 930 میلیون ریال، در 95، هشت پروژه با 15 میلیارد و 847 میلیون ریال، در 96، یک پروژه با یک میلیارد و 300 میلیون ریال، در 97، 14 پروژه با 75 میلیارد و 90 میلیون ریال و در سال 98 نیز 6 پروژه با 12 میلیارد و 335 میلیون ریال در این حوزه اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: اصلاح و بازسازی شبکه و تبدیل شبکه های سیمی به کابل خودنگهدار نیز به طول چهار هزار و 671 کیلومتر به منظور رفع افت ولتاژ شبکه، افزایش کیفیت توان و صیانت از شبکه‌های توزیع انجام شده است.

وی گفت: به همین دلیل خراسان شمالی، اولین استان سبز در شبکه های روپوش دار عایق فشار ضعیف برق شناخته شده است.

جایگزینی 100 درصد سیمهای هوایی فرسوده به کابل خودنگهدار 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: 100 درصد سیم های هوایی فرسوده فشارضعیف استان به کابل خودنگهدار مجهز شده است.

وی اظهار داشت: مرحله 2 پروژه اصلاح شبکه های فرسوده توزیع برق خراسان شمالی با تبدیل 2 هزار و 300 کیلومتر شبکه سیمی فشار ضعیف به کابل خود نگهدار بدون اعمال خاموشی انجام شده است.

صبوری افزود: این پروژه با صرف اعتباری به میزان هزار و 200 میلیارد ریال اجرا شده است.

وی اظهار داشت: این طرح بیشتر با هدف افزایش قابلیت اطمینان شبکه در شرایط سنگین جوی و جلوگیری از خاموشی های ناخواسته، کاهش تلفات فنی و عایق شدن شبکه و حذف خطرات ناشی از برق گرفتگی شبکه فشار ضعیف اجرا شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: مرحله اول این پروژه نیز به طول 2 هزار و 400 کیلومتر با اعتباری به مبلغ 960 میلیارد ریال در سال 97 در شهرستان های بجنورد، اسفراین، جاجرم و فاروج به بهره برداری رسیده بود.

صبوری افزود: در مجموع چهار هزار و 700 کیلومتر از طول شبکه های فرسوده فشار ضعیف استان به کابل خودنگهدار مجهز شده است.

صبوری افزود: تامین برق واحدهای صنعتی و تولیدی نیز با احداث 130 کیلومتر شبکه و 68 ترانس، افزایش تعداد مشترکان صنعتی از هزار و 298 مشترک به هزار و 793 مشترک از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید در استان بوده است.

وی اظهار داشت: ساخت هشت ساختمان برای شعبه های برق روستایی به منظور خدمات رسانی بهتر به مشترکان روستایی و روستاهای استان از دیگر خدمات دولت در استان است.

پیش بینی هزار و 600 پنل خورشیدی برای عشایر 

مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی گفت: هزار و 600 دستگاه مجموعه سیار خورشیدی 100 وات برای ارائه به خانوارهای عشایری استان منظور شده که وزارت نیرو 50 درصد هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند.

صبوری اظهار داشت: این وزارت خانه هزینه هر مجموعه را که شامل 25 میلیون ریال می شود، تقبل کرده است و مابقی هزینه ها را باید خود خانوارهای عشایر پرداخته و یا اداره کل امور عشایر از محل اعتبارات استانی پرداخت کند.

وی گفت: وزارت نیرو این کمک را به خانوارهای عشایری که کوچرو هستند، پرداخت می کند.

وی اظهار داشت: این میزان برق برای مصرف خانوارها به منظور روشنایی چادر، استفاده از تلویزیون، رادیو و شارژ موبایل در نظر گرفته شده است.

در سال های گذشته نیز حدود 400 دستگاه پنل خورشیدی 40 ولت در اختیار خانوارهای عشایری این استان قرار گرفته بود.

تولید برق در استان سه برابر مصرف آن است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی با بیان اینکه تولید برق در این استان سه برابر مصرف آن است، میزان مصرف برق استان را در شرایط کنونی 250 مگاوات دانست و اظهار داشت: در اوج گرمای هوا این میزان به 370 تا 380 مگاوات نیز می رسد.

به گفته وی با احتساب برق مصرفی مشترکان بزرگ صنعتی از جمله پتروشیمی و سیمان بجنورد، ریخته گری اسفراین و آلومینای جاجرم، مصرف برق استان به 400 مگاوات نیز می رسد.

84 درصد مشترکان برق خراسان شمالی مربوط به بخش خانگی، 4 درصد ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان، یک درصد کشاورزی، کمتر از یک درصد صنعتی و 10 درصد سایر مصارف است.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در روستاها سکونت دارند، همچنین 30 هزار نفر از جمعیت این استان عشایر هستند.

*س_برچسب‌ها_س*
خاطره فانوس در روستاهای خراسان شمالی 2
خاطره فانوس در روستاهای خراسان شمالی 3
خاطره فانوس در روستاهای خراسان شمالی 4
خاطره فانوس در روستاهای خراسان شمالی 5