شنبه 8 اردیبهشت 1403

خبر مهم درباره واردات گندم / خرید تضمینی به کجا رسید؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
خبر مهم درباره واردات گندم / خرید تضمینی به کجا رسید؟

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران بیان کرد: با توجه به تخمین‌های تولید و میزان خرید تضمینی، نیازی به واردات گندم برای واحدهای خبازی نداریم.

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به بارش های اخیر، وضعیت سبزینگی مزارع گندم مناسب بوده و امیدواری هایی ایجاد شده است.

به گفته او، در شرایط کنونی کشاورزان با مشکل کمبود کود اوره روبرو هستند و به رغم آنکه در مرحله داشت بشدت نیاز داریم، اما در دست کشاورزان نیست که استمرار این روند به تولید صدمه می‌زند.

ایمانی با بیان اینکه پیگیر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم هستیم، افزود: طی مکاتبات صورت گرفته کماکان پیگیر اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم هستیم، از این رو باید منتظر ماند و دید که دولت چه تصمیمی در این باره اتخاذ می‌کند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد بخش کشاورزی و عدم اجرای قانون خرید تضمینی انتظار می‌رود که جایزه تحویل گندم به کشاورزان تخصیص یابد تا امید ادامه تولید و تحویل گندم به مراکز خرید در کشاورزان ایجاد شود.

او با بیان اینکه قیمت 19 هزار و 500 تومان خرید تضمینی گندم جوابگوی هزینه‌های تولید است، افزود: اعلام قیمت منطقی خرید تضمینی گندم موجب شده تا کشاورزان در مرحله داشت توانایی لازم برای خرید و استفاده قارچ کش، علف و کودهای شیمیایی را داشته باشند تا آسیبی به تولید وارد نشود.

ایمانی ادامه داد: با توجه به آنکه مصرف کودهای شیمیایی یکی از فاکتورهای مهم و اثرگذار در افزایش عملکرد تولید محسوب می شود، عدم تامین به موقع، تولید را دچار چالش می‌کند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه تولید گندم به بالای 13 میلیون تن می رسد، گفت: بر اساس برآورد خرید تضمینی گندم در سال آینده نیازی به واردات گندم برای واحدهای خبازی نداریم و برای رسیدن به خودکفایی لازم نیاز است که حمایت‌های همه جانبه از تولید صورت بگیرد.

وزارت جهاد کشاورزی با کمک شرکت بازرگانی دولتی و سازمان تعاون روستایی توانست در سال زراعی گذشته که شهریور امسال به پایان رسید حدود 10 میلیون و 400 هزار تن گندم به نرخ 15 هزار تومان از کشاورزان خریداری کند، این در حالی است که تولید گندم به حدود 13 میلیون و 500 هزار تن رسیده بود.

با این حال این میزان خرید تضمینی گندم کفاف آرد نانوایان را می دهد ولی برای رسیدن به خودکفایی کامل تولید باید 14 تا 15 میلیون تن و خرید تضمینی به 11 میلیون و 500 هزار تن تا 12 میلیون تن برسد که به‌نظر می رسد در سال آینده محقق شود. به همین دلیل و با توجه به قیمت خرید تضمینی تعیین شده وزارت جهاد کشاورزی اگر بتواند 11 میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کند باید بودجه‌ای بیش از 201 هزار میلیارد تومان برای این امر اختصاص دهد.

برخی دیگر عنوان می‌کنند که اگر میزان خرید تضمینی دولت نزدیک به سال زراعی گذشته باشد حدود 180 میلیارد تومان هزینه برای آن لازم است، این در حالی است که بودجه یارانه نان در سال 99 تنها 20 هزار میلیارد تومان بود.

در همین خصوص زرگران با اشاره به بار سنگین مالی 156 هزار میلیارد تومانی دولت در سال زراعی گذشته برای خرید تضمینی بیش از 10 میلیون تن گندم از کشاورزان که دولت را با کسری بودجه و مشکل در پرداخت مواجه کرد، افزود: تعیین قیمت 19 هزار و 500 تومانی بی‌توجهی به واقعیت‌های بازار است و فشار زیادی به دولت وارد خواهد کرد. در نهایت دولت بهتر است گندم با قیمت واقعی خریداری کند و اگر می‌خواهد از کشاورز برای تولید این محصول استراتژیک حمایت کند، جداگانه و به‌صورت مشوق به کشاورز پرداختی داشته باشد.