جمعه 10 فروردین 1403

خداداد عزیزی: عده‌ای از انتخاب من به عنوان مرد سال فوتبال آسیا ناراحت شدند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
خداداد عزیزی: عده‌ای از انتخاب من به عنوان مرد سال فوتبال آسیا ناراحت شدند

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران گفت: می‌دانستیم زورمان به استرالیا نمی‌رسد و برای صعود به یک معجزه نیاز داریم.

خداداد عزیزی با حضور در برنامه تلویزیونی ورزش خراسان رضوی به مناسبت سالگرد بازی خاطره‌انگیز استرالیا و ایران در 8 آذر 1376، اظهار کرد: علی‌رغم چمن افتضاح استادیوم آزادی، در بازی رفت مقابل استرالیا بسیار خوب بودیم. فکر می‌کنم اگر در بازی رفت، گل تساوی را نمی‌زدیم کار سختی در ملبورن داشتیم. پس از پایان این بازی، موجی از ناامیدی کشور را فراگرفت و اردوی تیم ملی هم از این قاعده، مستثنی نبود.

وی ادامه داد: زمانی که برای بازی‌های رفت و برگشت از آلمان برمی‌گشتم، اکثر دوستانم در تیم کلن می‌گفتند که در استرالیا به راحتی چهار پنج گل دریافت می‌کنیم. بیشتر بازیکنان تیم ملی استرالیا در لیگ‌ها معتبر اروپایی شاغل بودند. به نظرم بازی برگشت مقابل استرالیا از سه بازی مقابل آلمان یوگسلاوی و آمریکا در جام جهانی به مراتب سخت‌تر بود.

مصطفوی همه‌کاره بود

غزال تیزپای فوتبال ایران در خصوص اختلافات در تیم ملی فوتبال توضیح داد: من اختلافی در بین بازیکنان ندیدم، اما در انتخاب بازیکنان برای بازی کردن مقابل استرالیا اختلافاتی وجود داشت. داریوش مصطفی تقریبا همه کاره تیم بود و در انتخاب بازیکن هم به والدیر ویرا مشاوره می‌داد. بعد از اخراج محمد مایلی کهن، برخی تغییرات در ترکیب تیم رخ داد و چند بازیکنان از تیم خارج شدند. مصطفوی شناخت کافی از تیم داشت.

عزیزی افزود: بعد از باخت مقابل قطر در مرحله گروهی، مصطفوی دنبال تغییر سرمربی بود و مایلی کهن اخراج شد. معتقدم که ویرا یک مربی درجه دو یا سه بود، اما حضور او در تیم ملی نتیجه داد و موفق شدیم به جام جهانی صعود کنیم. ویرا یک روانشناس خوب بود. با مصطفوی و ویرا به جام جهانی رفتیم، اما آن‌ها را حذف کردند. تا به حال ندیده‌ام که مربی یک تیم برای استقبال از بازیکن تیم، به فرودگاه برود، اما ویرا به استقبال من آمد.

انرژی بزرگی از ایران به ملبورن رسید

وی اضافه کرد: بین دو نیمه بازی برگشت با استرالیا، اتفاق خاصی در رختکن رخ نداد. می‌دانستیم که زورمان به استرالیا نمی‌رسد. برای برد نیاز به یک معجره داشتیم. معتقدم که انرژی بسیار قوی و خوبی از ایران به تیم ملی در ملبورن رسید. بدون تعارف اصلا تاکتیک نداشتیم و حتی فرصتی برای دفاع اتوبوسی هم به وجود نیامد.

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران بیان کرد: پاس علی دایی یک استثنا بود. پس از اینکه کریم باقری ضربه سر زد، دایی در حالی که پشتش به دروازه بود به من پاس داد که بسیار حرفه‌ای بود. با احترام به تمام گلرهای ایران، فقط احمدرضا عابدزاده لیاقت لقب عقاب آسیا را دارد.

عزیزی گفت: ساعت خواب فوتبالیست‌های نسل من 11 شب بود، اما می‌بینیم که فوتبالیست‌های فعلی بدون نظارت کادرفنی تیم‌ها، ساعت 2 نیمه شب آماده قلیان کشیدن می‌شوند. من در چهار سالی که در پاس بازی می‌کردم، یک ساعت زودتر به تمرین می‌رفتم. احمدرضا عابدزاده در سن 54 سالگی تمریناتی انجام می‌دهد که یک فوتبالیست آماده هم از پس آن برنمی‌آید. تمرین، تغذیه و استراحت سه رکن اصلی موفقیت است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در جریان معرفی مهدی پاشازاده و علی دایی برای حضور در دیدار بین منتخب جهان و منتخب اروپا، اختلافی پیش آمد یا خیر، توضیح داد: چنین اختلافات و حواشی همیشه در فوتبال وجود دارد و من هم به این مسائل ورود نمی‌کنم. هاشمی طبا، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، در همه مسائل دخالت می‌کرد. زمانی که من به عنوان بازیکن سال آسیا انتخاب شدم، ایشان در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که بازیکن بهتر از عزیزی هم داریم.

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: در همه جای دنیا، ایرانیان از انتخاب هم‌وطنشان به عنوان بازیکن برتر یک تورنمنت خوشحال می‌شوند، اما ظاهرا بعضی افراد از انتخاب من ناراحت شدند.

عزیزی در خصوص هدایا و پاداش بعد از صعود به جام جهانی خاطر نشان کرد: روز بعد از بازی با استرالیا به آلمان رفتم، اما سایر بازیکنان تیم راهی دبی شدند. رسم بود که در خارج از ایران، تاجران ایرانی مقیم دبی و امارات هدایای بسیار زیادی به اعضای تیم ملی ایران می‌دادند. یک قطعه شمش طلا و دو تلویزیون، سهم من از این هدایا بود، اما در ایران هیچ خبری نبود. درست خاطرم نیست اما فکر می‌کنم به اعضای تیم یک خودروی پیکان تعلق گرفت، اما نمی‌دانم بازیکنان آن را دریافت کردند یا نه.

کسی دلش به حال فوتبال خراسان نمی‌سوزد

وی در خصوص فوتبال خراسان رضوی عنوان کرد: هیچ حمایتی از فوتبال استان نمی‌شود. بسیاری از ارگان‌های صنعتی می‌توانند تیم‌داری کنند، اما این کار صورت نمی‌گیرد. مدیر غیر بومی که در استان فعالیت دارد، دلش به حال فوتبال خراسان رضوی نمی‌سوزد. جای تعجب دارد که چند سال است بازیکنی از مشهد در تیم ملی فوتبال حضور ندارد.

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران اضافه کرد: یک روز ابومسلم نابود می‌شود و یک روز هم پیام مشهد را از بین می‌بریم. بعضی افراد از این کار سود می‌برند و تمام تلاش خود را برای از بین رفتن تیم‌های بومی مثل ابومسلم، پیام و سیاه‌جامگان به کار گرفتند. هیچ همبستگی و اتحادی برای کمک به فوتبال استان وجود ندارد. حتی مشهدی‌ها در تیم شهرخودرو در اقلیت هستند. نمی‌دانم چرا مشهد، هیچ تیم دولتی ندارد.

عزیزی گفت: در ایران فوتبال پایه، یک منبع درآمد است که باید توسط فدراسیون فوتبال نظارتی صورت گیرد. شهرخودرو کار بسیار سختی در لیگ خواهد داشت چراکه تغییرات زیادی در این تیم اتفاق افتاده، امیدوارم رحمتی بتواند جایگاه واقعی این تیم را حفظ کند چراکه شهرخودرو با نتایجی که فصل پیش کسب کرده، انتظارات را بالا برده است.

انتهای پیام