چهارشنبه 18 مهر 1403

خراسان شمالی در گازرسانی به صنایع رتبه دوم کشوری را دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خراسان شمالی در گازرسانی به صنایع رتبه دوم کشوری را دارد

بجنورد - ایرنا - مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: تاکنون به 310 واحد صنعتی و 15 شهرک صنعتی استان گازرسانی شده که در این حوزه رتبه دوم کشوری را در سال گذشته کسب کردیم.

حسن رضا میربلوکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، پتروشیمی بجنورد، آلومینای ایران، ریخته گری و لوله گستر اسفراین را از جمله صنایعی دانست که سوخت آنها از گاز طبیعی است.

وی گفت: گاز طبیعی حامل انرژی ارزان و پاک در دسترس همگان است و این شرکت تلاش می کند تا آن را جایگزین سوخت های فسیلی کند، که جایگزینی آن علاوه بر صیانت از محیط زیست به عنوان یکی از برنامه های مسوولیت های اجتماعی شرکت در ایجاد زیر ساخت تولید، به منظور تحقق شعار سال و حمایت از اشتغال پایدار در استان است.

مدیر عامل شرکت گاز استان خراسان شمالی افزود: در سال جاری عمده مصرف گاز استان در بخش صنعت مصرف شده است همچنین این بخش پارسال افزون بر 65 درصد مصرف گاز استان را به خود اختصاص داد که مزیت‌هایی همچون اشتغالزایی، بهبود چرخه تولید، کاهش هزینه‌ها و حفاظت از محیط زیست را به دنبال دارد.

میربلوکی اظهار داشت: براساس ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد، گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی با تخصیص یارانه برای اجرای خط اختصاصی از سال 96 در دستور کار این شرکت قرار گرفته است که سهم استان خراسان شمالی 109 واحد صنعتی و تولیدی بود.

وی گفت: در حال حاضر از این تعداد 87 واحد گاز رسانی شده است که با گاز رسانی به این صنایع، 80 درصد از صنایع خراسان شمالی از سهم گازرسانی بند «ق» استفاده و از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده اند که از این منظر، شرکت گاز استان رتبه دوم گازرسانی به صنایع را در میان شرکت های گاز استانی به خود اختصاص داده است.

میربلوکی افزود: درسال گذشته 25 واحد تولیدی و صنعتی با هزینه ای افزون بر 13 میلیارد و 400 میلیون ریال گازدار شدند که استفاده این تعداد واحد صنعتی از گاز طبیعی می تواند صرفه جویی 585 هزار و 203 لیتر مصرف سوخت مایع در یک سال را در پی داشته باشد.

وی گفت: مطابق بررسی‌های انجام شده، مصرف گاز طبیعی در هر واحد انرژی حدود 24 درصد نسبت به نفت خام و 42 درصد نسبت به زغال‌سنگ کمتر گازهای آلاینده تولید می‌کند و این موضوع نشان‌دهنده آن است که می‌توان انرژی بیشتری مصرف و در عین حال در مقایسه با سایر حامل‌های انرژی، آلاینده‌های کمتری نیز تولید کرد.

اکنون ضریب نفوذ گاز در مناطق شهری استان 100 درصد و در نواحی روستایی 99.7 درصد است و هم اکنون 739 روستای استان خراسان شمالی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند در حالی که میانگین کشوری گازرسانی مناطق شهری 96.4 درصد و روستایی 75.3 درصد است.

سهم گاز طبیعی در تامین سبد انرژی استان بیش از 80 درصد است در حالی بر اساس هدفگذاری شرکت ملی گاز، سهم گاز در سبد انرژی کشور 75 درصد است که از این حیث خراسان شمالی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

ضریب نفوذ گاز روستایی در ابتدای دولت یازدهم 49 درصد بود که در ابتدای تشکیل دولت دوازدهم به 81 درصد رسید.

خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

خراسان شمالی حدود 400 واحد صنعتی دارد.

*س_برچسب‌ها_س*