دوشنبه 16 مهر 1403

خرید برگ سبز چای به بیش از 51 هزارتن رسید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
خرید برگ سبز چای به بیش از 51 هزارتن رسید

صادق حسنی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تا 9 خرداد 51 هزار و 892 تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر 902 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد کاهش داشته است که پیش بینی می شود در چین های بعدی جبران شود.

او از پرداخت 25 درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون 677 میلیارد تومان از مطالبات مربوط به قدرالسهم کارخانجات پرداخت شده است.

حسنی با بیان اینکه 82 درصد برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و 18 درصد درجه 2 است، افزود: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده 11 هزار و 682 تن چای خشک استحصال شده است.

مدیراجرایی سندیکای چای درباره آخرین وضعیت واردات چای گفت: بنابر آمار در 2 ماهه ابتدای اسمال 7 هزار و 431 تن چای وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 45 درصد رشد داشته است.

او حداکثر مصرف سالانه چای را 70 هزارتن اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش واردات قهوه و احتساب تولید داخل به نظر می‌رسد که میزان واردات 38 هزارتن همانند مدت مشابه سال قبل جوابگوست.

حسنی ادامه داد: با افزایش اخیر قیمت چای برای مصرف کننده در بازار، فروش به کندی صورت می‌گیرد و از طرفی فروش چای تجاری و روند صادرات کند است.

مدیراجرایی سندیکای چای گفت: با توجه به کاهش نقدینگی کارخانجات و افزایش بهای برگ سبز، کارخانجات همانند گذشته قادر به پرداخت بهای برگ سبز نیستند که انتظار می‌رود ردیف اعتباری برای پرداخت بهای چای در نظر گرفته شود.

خبرنگار: آزاده محبی

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی