یک‌شنبه 8 مهر 1403

خرید تضمینی برگ سبز چای به 52 هزار تن رسید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
خرید تضمینی برگ سبز چای به 52 هزار تن رسید

صادق حسنی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تا 21 خرداد در مجموع حدود 52 هزار تن با ارزش بالغ بر 850 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشی از شرایط اقلیمی 3 درصد کاهش داشته است.

به گفته او، 41 هزار و 800 تن برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و 10 هزار و 375 تن درجه 2 است.

حسنی از پرداخت 47 درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده 170 میلیارد تومان قدرالسهم دولت و 680 میلیارد تومان قدرالسهم کارخانه است که کارخانجات حدود 318 میلیارد تومان معادل 47 درصد بهای برگ سبز را پرداخت کردند و دولت کماکان بدنبال تامین اعتبار است.

مدیراجرایی سندیکای چای ادامه داد: بنابر آمار تاکنون 12 هزار تن چای خشک استحصال شده و پیش بینی می‌شود که تولید تا پایان فصل برداشت به 28 تا 30 هزار تن برسد.

او با بیان اینکه چین دوم برگ سبز چای ناشی از گرمای هوا آغاز نشده است، افزود: از اوایل تیرماه چین دوم برگ سبز چای آغاز می‌شود، اما میزان تولید برگ سبز به شرایط جوی و نزولات آسمانی بستگی دارد چراکه تنها بخشی از باغات چای گیلان مجهز به سیستم آبیاری هستند و مابقی بدلیل قرار گرفتن در مناطق کوهپایه‌ای امکان تجهیز سیستم آبیاری وجود ندارد.

به گفته او، با مکانیزه کردن تمام باغات و اجرای سیستم‌های آبیاری امکان خودکفایی در تامین چای مورد نیاز کشور وجود ندارد و تنها با برنامه ریزی می‌توان افزایش تولید در واحد سطح داشت تا واردات کاهش یابد.

مدیراجرایی سندیکای چای با بیان اینکه میزان واردات چای بسته به تامین ارز و ثبت سفارش وزارت جهاد بستگی دارد، گفت: سال گذشته 38 هزار تن واردات داشتیم و امسال هم وزارت جهاد بدنبال افزایش واردات بالاتر از این میزان نیست.

خبرنگار: آزاده محبی

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی