دوشنبه 11 تیر 1403

خرید تضمینی گندم از مرز 5.6 میلیون تن گذشت

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
خرید تضمینی گندم از مرز 5.6 میلیون تن گذشت

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، پنج میلیون و 600 هزار تن گندم به ارزش 98 هزار میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شده است.

- اخبار اقتصادی -

به خبرگزاری تسنیم به نقل از گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی درباره وضعیت خرید تضمینی گندم در کشور افزود: اکنون میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 450 هزار تن افزایش دارد.

به گفته وی، براساس آمارهای سال گذشته، طی مدت مشابه پنج میلیون و 125 هزار تن گندم خریداری شده بود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، ارزش این میزان گندم خریداری شده را 98 همت عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون نزدیک به 41.2 هزار میلیارد تومان معادل حدود 50 درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری به ترتیب مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و 617 هزار تن، گلستان یک میلیون و 20 هزار تن، فارس 675 هزار تن، ایلام 324 هزار تن و خراسان رضوی 280 هزار تن است.

سهرابی با بیان این که خرید گندم از استان‌های اقلیم سرد تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت، گفت: از این میزان گندم خریداری شده حدود 170 هزار تن گندم دوروم و 260 هزار تن گندم بذری خریداری شده است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان توصیه کرد: گندم خود را به مراکز خرید گندم دولتی بفروشند و از فروش به دلالان خودداری کنند، همچنین کاه و کلش مزارع را آتش نزنند.

وی افزود: برآوردها حاکی است امسال 14.5 تا 15.5 میلیون تن گندم تا پایان شهریور ماه از مزارع آبی و دیم برداشت شود و با توجه به این میزان تولید، نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.

سهرابی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی، هر کیلوگرم گندم معمولی نان 17 هزار و 500 تومان و گندم دوروم 18 هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود