چهارشنبه 11 مهر 1403

خرید 15 هزار تن گندم از کشاورزان لرستان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خرید 15 هزار تن گندم از کشاورزان لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: بیش از 15 هزارتن گندم مازاد برنیاز کشاورزان استان تاکنون خریداری شده است.

حجت اله بیرانوند پنجشنبه شب با بیان اینکه این مقدار گندم از کشاورزان شهرستانهای پلدختر، رومشکان و کوهدشت خریداری شده به رسانه ها اعلام کرد: تمهیدات لازم بمنظور تسهیل فرایند دریافت محصول کشاورزان در مراکز خرید پیش بینی و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و بانک عامل اطلاعات خرید به موقع ثبت و پردازش می شود.

بیرانوند ضمن تاکید بر تکریم کشاورزان که حاصل دسترنج یکساله خود را تحویل مراکز خرید می کنند گفت: تیم های نظارتی بصورت مستمر به مراکز خرید سرکشی و بر اجرای دقیق ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی نظارت خواهند نمود.

به گفته وی فرآیند خرید به نحوی طراحی شده که کمترین حضور و تجمع ایجاد شود و اجرای پروتکل های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز در مراکز خرید اجباری خواهد بود.

وی با بیان اینکه امسال 50 مرکز خرید برای تحویل گندم کشاورزان ایجاد شده اظهار داشت: امسال نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی 2 هزار و 500، دوروم 2 هزار و 600 و کلزا چهار هزار و 660 تومان تعیین شده و کار خرید گندم از خرداد ماه آغاز می شود.

وی ادامه داد: خرید تضمینی گندم در سال 99 از طریق سامانه الکترونیکی سیفا انجام می شود و همچنین کشاورزانی که مشخصات آنها در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی ثبت شده می توانند محصول خود را تضمینی به فروش برسانند بنابراین باید مشخصات خود و سقف محصول قابل تحویل در سامانه پهنه بندی را بررسی کرده و در صورت وجود هر گونه مغایرت، اقدامات اصلاحی را از طریق مراکز خدمات کشاورزی منطقه سکونت پیگیری نمایند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان گفت: 298 هزار و 241 تن گندم مازاد کشاورزان استان پارسال به صورت تضمینی خریداری و مجموع 500 میلیارد و 128 میلیون تومان مطالبات این قشر به طور کامل تاشهریورماه تسویه شده است.

بیرانوند افزود: این میزان از طریق 40 مرکز و در قالب 64 هزار و 261 محموله از 27 هزار و 472 کشاورز خریداری شده که بیشترین میزان خرید گندم به ترتیب مربوط به ازنا، کوهدشت و دلفان بود.

وی اضافه کرد: نرخ خرید گندم معمولی در سال 98 به ازای هر کیلوگرم یکهزار و 700 تومان و گندم دوروم نیز یکهزار و 770 تومان بود در حالیکه این قیمت‌ها سال 97 به ترتیب یکهزار و 300 و یکهزار و 370 تومان بود.

سطح زیرکشت گندم آبی و دیم استان به ترتیب 46 هزار و 253 و 184 هزار و 300 هکتار می باشد که برداشت محصول تا پایان مردادماه از این سطح ادامه دارد و میزان برداشت و خرید تضمینی این محصول امسال به ترتیب 420 هزار و 320 هزار تن پیش بینی شده است.

*س_برچسب‌ها_س*