پنج‌شنبه 19 مهر 1403

خسارت بیش از هفت هزار میلیارد ریالی کشاورزی خراسان شمالی در سال 98

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خسارت بیش از هفت هزار میلیارد ریالی کشاورزی خراسان شمالی در سال 98

بجنورد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سال گذشته هفت هزار و 51 میلیارد ریال به تمامی زیربخش های کشاورزی این استان از ناحیه حوادث مختلف خسارت وارد شد.

عبدالله یوسفی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بروز سیلاب‌های ویرانگر بهاری، بارندگی های نابه هنگام، بارش تگرگ و سرمازدگی عمده حوادثی بود که در سال گذشته به حوزه کشاورزی و باغی خراسان شمالی آسیب رساند.

وی افزود: در سال 97 نیز متاثر از حوادث روی داده، چهار هزار و 742 میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان آسیب وارد شده بود که این خسارت در سال 96 چهار هزار و 782 میلیارد ریال، در 95 دو هزار و 631 میلیارد ریال، در 94 هزار و 715 میلیارد ریال، در 93 شش هزار و 728 میلیارد و در سال 92 نیز هزار و 215 میلیارد ریال بوده است.

این در حالی است که تنها در جریان سرمای هفته گذشته در استان خراسان شمالی بیش از هشت هزار میلیارد ریال خسارت به 2 بخش باغی و زراعی این استان وارد شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: خسارت سرمای دیررس بهاره به علت بارش برف و برودت هوای منفی 3 تا 10 درجه در سطح استان، سبب خسارات زیادی شده و در مجموع به بیش از 125 هزار و 980 هکتار از عرصه های باغی و زراعی استان آسیب رسانده است.

یوسفی اظهار داشت: باتوجه به حوادث غیرمترقبه و آسیب پذیر بودن بخش کشاورزی، باید تمهیدات لازم برای تامین سهم دولت در بیمه محصولات و کمک به قشر آسیب دیده در قانون بودجه منظور شود.

وی بر توسعه بیمه بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: متاسفانه کشاورزان از بیمه استقبال خوبی ندارند و اکنون تنها 20 تا 30 درصد مزارع، باغها و دام های استان بیمه هستند.

استان خراسان شمالی تنها 6 دهم درصد سهم تولید ناخالص داخلی کلیه بخش های اقتصادی کشور را دارد اما سهم بخش کشاورزی این استان 1.1 درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور را شامل می شود.

36.4 درصد جمعیت خراسان شمالی در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که شامل 82 هزار بهره بردار می شود.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

این استان 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*