دوشنبه 11 تیر 1403

خطرناک‌ترین عامل تصادفات عدم توجه به جلو تلقی می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
خطرناک‌ترین عامل تصادفات عدم توجه به جلو تلقی می‌شود

سرهنگ رابعه جوانبخت رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه زنده شهر امن گفت: با پایان هر فصل، ترجیح می‌دهیم که همه تصادفات را به صورت کلی بررسی کنیم تا بتوانیم برنامه‌های آینده‌مان را براساس آنها داشته باشیم. تحلیل تصادفات نشان می‌دهد که رتبه اول تصادفات به موتورسیکلت‌سواران با 64 درصد، رتبه دوم به عابران پیاده با 26 درصد و رتبه سوم به رانندگان خودرو با 10 درصد تعلق دارد.

او ادامه داد: هنوز هم فراوانی تصادفات موتورسیکلت بالاست، به ویژه در تصادفات جراحی در پایتخت با این حال، در تصادفات فوتی موتورسیکلت، روند کاهشی شاهد بوده‌ایم. حالا اگر بخواهیم علل تصادفات را بررسی کنیم، عدم توجه به جلو با 38 درصد فراوانی در رتبه اول قرار دارد، که یکی از علل اصلی تصادفات در پایتخت است. حرکت با دنده عقب با 13 درصد فراوانی در رتبه دوم است و تغییر مسیر‌های ناگهانی در رتبه سوم قرار دارد.

سرهنگ جوانبخت تصریح کرد: معمولاً عدم توجه به جلو در تحلیل‌های ما مکان اول را دارد، زیرا در بسیاری از رفتارها، حتی حرکت با دنده عقب هم ممکن است. عدم توجه به جلو، که 38 درصد از علل اصلی تصادفات را شامل می‌شود. یکی از رفتار‌های مشخصتر که می‌تواند به عدم توجه منجر شود، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است، که نتیجه آن 38 درصد تصادفات در پایتخت است. به رتبه دوم نگاه کنید، حرکت با دنده عقب، که بسیاری از هموطنان ما فکر می‌کنند خوب است.

او ادامه داد: می‌خواهم توجه رانندگان را به این موضوع جلب کنم که اگر مسیر را اشتباه انتخاب کردند، لطفاً اشتباه دوم که حرکت با دنده عقب در بزرگراه است، را هیچ‌گاه انجام ندهند. برخی از هموطنان ما، که در نقاط دور و نزدیک این کشور زندگی می‌کنند و به عنوان مهمانان پایتخت شناخته می‌شوند، شاید خیابان‌های ما را نشناسند، به خصوص بزرگراه‌هایمان، بنابراین وقتی وارد بزرگراه می‌شوند و از یک خروجی به اشتباه عبور می‌کنند، به دنبال بریدگی هستند و مجبور به گرفتن دنده عقب هستند. بهترین کار این است که اصلا این کار را انجام ندهند تا آسیبی به خود و دیگران وارد نکنند.

خبرنگار: عطیه رضایی

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی