پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

خطر بزرگ بیخ گوش آبی‌های پایتخت

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
خطر بزرگ بیخ گوش آبی‌های پایتخت

دولت بریتانیا هنوز فروش باشگاه چلسی به کنسرسیوم تاد بولی را تایید نکرده است.

فرایند فروش باشگاه چلسی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. دولت بریتانیا ادعا کرده است که آبراموویچ بر خلاف ادعایش خواهان بازپرداخت قرض‌های به باشگاه چلسی است.

به نقل از آسوشیتد پرس، رومن آبراموویچ اجازه ندارد از درآمد‌های حاصل از فروش باشگاه چلسی، سود ببرد زیرا او تحریم شده است و دارایی‌هایش به دلیل ارتباط او با ولادمیر پوتین، مسدود شده‌اند. نهایی شدن فرایند فروش چلسی طبق مجوزی که این باشگاه برای ادامه فعالیتش دریافت کرده است، به تایید دولت بریتانیا نیاز دارد. این مجوز دو هفته دیگر (31 می) به پایان می‌رسد و اگر تا آن زمان فرایند فروش چلسی تکمیل نشده باشد، ادامه فعالیت این باشگاه به خطر می‌افتد.

باشگاه چلسی در این ماه بیانیه‌ای را از سوی یکی از سخنگو‌های رومن آبراموویچ که نامش نیز فاش نشده است، منتشر کرد. به گفته او، رومن آبراموویچ درخواستی برای بازپرداخت بدهی 1.6 میلیارد پوندی که چلسی به او دارد، نخواهد داشت. اما دولت همچنان می‌خواهد مطمئن شود که چیزی از درآمد‌های حاصل از فروش به آبراموویچ نرسد. آبراموویچ قبل‌تر گفته بود که امیدوار است درآمد‌های حاصل از فروش 2.5 میلیارد پوندی چلسی صرف امور خیریه برای کمک به قربانیان جنگ در اوکراین شود. دولت خواهان تضمین‌هایی در این‌باره است که آبراموویچ در این موسسه خیریه نقشی نخواهد داشت.

حال دولت بریتانیا نگران است که فرایند فروش 4.25 میلیارد پوندی چلسی به دلیل مخالفت رومن آبراموویچ با ساختار تعیین شده برای فروش این باشگاه، به خطر بیافتد. پیشنهاد دولت برای تکمیل فروش چلسی، یک فرایند دو مرحله‌ای است که در آن 2.5 میلیارد پوند از درآمد حاصل از فروش چلسی در یک حساب امانی سپرده شود و تا زمانی که اطمینان حاصل شود که این مبلغ به یک موسسه خیریه برای حمایت از قربانیان جنگ روسیه و اوکراین صرف می‌شود، در این حساب نگهداری شود.

اما این فرایند با مخالفت از سوی ساختار مدیریتی چلسی روبرو شده است. شرکت مادر چلسی (Fordstam Ltd) 1.6 میلیارد پوند (درست به اندازه بدهی چلسی به رومن آبراموویچ) به شرکت (Camberley International Investments) در آمریکا که مشکوک به ارتباط با رومن آبراموویچ است، بدهی دارد. به همین خاطر دولت بریتانیا ادعا کرده است که آبراموویچ خواهان به دست آوردن قرض‌هایش به چلسی از این طریق است. دولت بریتانیا هیچ تضمین قانونی برای آنکه در نهایت پول حاصل از فروش چلسی به دست آبراموویچ نرسد، نمی‌بیند.

گفتنی است رومن آبراموویچ تاکید کرده است که این موسسه خیریه یک سازمان مستقل خواهد بود و او ارتباطی با رئیس آن ندارد.