یک‌شنبه 22 مهر 1403

خواندنی‌هایی برای خردسالان در بازار حقیقی و مجازی کتاب

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
خواندنی‌هایی برای خردسالان در بازار حقیقی و مجازی کتاب

تهران - ایرنا - نسخه الکترونیک «روباه و دمپایی حصیری» و نسخه‌های چاپی «به من بگو خال خالی» و «ماجراهای آقای خرمالو» کتاب‌هایی است که از سوی انتشارات سروش و نیستان برای گروه سنی خردسالان روانه بازار نشر شده‌اند.

نسخه الکترونیک کتاب «روباه و دمپایی حصیری» شامل سه داستان برای کودکان به بازار نشر رسید.

نسخه الکترونیک کتاب روباه و دمپایی حصیری ترجمه فریبا صفرپور از سوی انتشارات سروش منتشر شد و نسخه چاپی آن نیز به زودی روانه بازار نشر خواهد شد.

در این کتاب مصور زیبا داستان‌هایی از نویسندگان روس، پاول باژوف، میخائیل الکساندروویچ بولاتف و ویلادیمیر ایوانوویچ دال می‌خوانید. ویکتور باستریکین و یوگنی راچیف داریا زایتسف نیز کار تصویرگری کتاب را انجام داده‌اند.

این کتاب سه داستان دارد: سم‌نقره‌ای، ماشا و خرص و روباه و دمپایی حصیری.

سم‌نقره‌ای یک بز خاص است که دست راستش سم نقره‌ای دارد و آن را به هرجا بکوبد، آنجا سنگ قیمتی پیدا می‌شود.

 ماشا و خرس داستان ماشا، دختربچه‌ای است که در جنگل گم می‌شود و با یک خرس روبه‌رو می‌شود.

داستان روباه و دمپایی حصیری هم ماجرای روباهی است که با پیدا کردن یک دمپایی حصیری تصمیم می‌گیرد با دوز و کلک شکم خود را سیر کند.

داستان‌های این کتاب شباهت زیادی با قصه‌های عامیانه فارسی دارند و کودکان و نوجوانان مخاطبان اصلی داستان های این کتاب‌اند.

فریبا صفرپور چندین سال به عنوان مترجم سفارت ایران در بلاروس مشغول به کار بوده و از او تک داستان‌هایی از زبان روسی به فارسی ترجمه و در مجله دوست و کیهان بچه‌ها منتشر شده است.

چاپ نخست این اثر در 50 صفحه خشتی مصور و با قیمت 16 هزارتومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه نسخه الکترونیک آن می‌توانند به نرم‌افزار کتابخوان طاقچه مراجعه کنند.

به من بگو خال خالی

به من بگو خال خالی کتاب شعری است به قلم شهلا شهبازی و تصویرگری محبوبه کلایی با موضوع شعر و غزل برای گروه سنی ب و ج (دوره دبستان).

شعرهای این کتاب به زبان ساده با کودک ارتباط می گیرد:

کفشی به پا ندارم / اما تو کوه و صحرام / می پرم این ور اون ور / زخمی نمیشه پاهام / نه نخ دارم نه سوزن / نه اسم خوب و عالی / کاش به جای کفشدوزک به من بگن خال خالی.

این کتاب را انتشارات سروش در 20 صفحه مصور به چاپ رسانیده است.

ماجراهای آقای خرمالو

ماجراهای آقای خرمالو مجموعه ای از سوی شهرام شفیعی است که به کودکان هشت تا 11 سال هدیه شده است.

چهار داستان مجزای کتاب از پنج شخصیت مشترک برخوردارند: آقای خرمالو، خانم اسفناج و پسرشان کنجد به همراه آقای گلابی و اسب قهوه ای کمرنگ حوادثی خنده دار و غیرقابل پیش بینی را رقم میزنند که تصورشان فقط از ذهن نویسنده ای قابل برمی آید: بچه ها به سادگی باور میکنند که خروپف آقای گلابی آنقدر شدید است که آقای خرمالو می‌تواند از زیر پتو رد شود. داستان نخست، به کل ماجراهای آن شب اختصاص دارد. تمام ایده های درخشان، همچون حرکت مهره های شطرنج با خروپف اقای گلابی و شکست آقای خرمالو در بازی عجیب و تمام طرحهای هوشمندانه دیگر، به فاجعه های مضحکی منجر می‌شوند که بدون آسیب یا تنش و خشونت به پایان می‌رسند و درعین حال، رغبت مخاطب دبستانی را به شخصیت های کتاب جلب میکند.

«آمپول» طنز موقعیتی است که از ترس آقای خرمالو و ترفندهای او برای فرار شکل میگیرد. او راه هایی را امتحان میکند که به عقل جن هم نمیرسد اما در پایان شکست میخورد.

شخصیت های بزرگسال کتاب - بویژه شخصیت اصلی - آیینه ای از اشتباه ها، ترس ها و شکست هایی هستند که ما سعی می‌کنیم از چشم فرزندان خود، دور نگه داریم. شهرام شفیعی با نمایش این ضعف ها به شکلی فانتزی بچه ها را می‌خنداند.

«فروشگاه» اوج حماقت های روزمره اغلب خانواده ها را در زمان خرید از فروشگاه های بزرگ نشان می دهد و تصویرها، عصبانیت و آزردگی امان اسفناج و سرخوشی بقیه را به نمایش میگذارند.

اوج تخیل پدیدآورندگان در چهارمین و آخرین داستان، اتفاق میافتد. «خرابی» با عنوان نامعمول خود، سفری تفریحی به کلبه کوهستانی را به فاجعه ای در جزیره تبدیل می‌کند. طوریکه مخاطب نمی‌تواند از اینکه به جای آنها نیست، نفس راحت نکشد و در آخرین بخش، همدل با کاراکترها برای نجات از خانه آقای برف آبادی و رفتن به هتل، شاد نشود.

ماجراهای آقای خرمالو در 28 صفحه کاری است از انتشارات نیستان.

*س_برچسب‌ها_س*
خواندنی‌هایی برای خردسالان در بازار حقیقی و مجازی کتاب 2
خواندنی‌هایی برای خردسالان در بازار حقیقی و مجازی کتاب 3
خواندنی‌هایی برای خردسالان در بازار حقیقی و مجازی کتاب 4