پنج‌شنبه 19 مهر 1403

سفر عراقچی به عربستان به منظور بهبود مناسبات ایران و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
سفر عراقچی به عربستان به منظور بهبود مناسبات ایران و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره سفر عباس عراقچی وزیر امور خارجه به عربستان و قطر اظهار کرد: در واقع سفر آقای عراقچی وزیر خارجه کشورمان به عربستان برای بررسی و بحث پیرامون آخرین وضعیت منطقه بود و باتوجه به این که عربستان به عنوان بزرگترین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس نقش مدیریتی بالایی در این شورا دارد لذا عراقچی در وهله اول در رابطه با بهبود و ارتقای مناسبات ایران و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با مقامات صعودی بحث کرده است.

او افزود: موضوع دیگر وضعیت منطقه و احتمال بروز جنگ در منطقه و احتمال ماجراجویی نتانیاهو علیه محور مقاومت در یمن، عراق، ایران، لبنان و سوریه است که طبیعتا عراقچی از عربستان کمک خواهد خواست که تحت هیچ شرایط آسمان عربستان و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس بر روی هواپیما‌های اسرائیلی باز نشود.

وی ادامه داد: چرا که پیامد‌های خطرناکی برای ثبات منطقه خواهد داشت و ممکن است ایران پاسخ محکمی به کشور‌هایی که در رابطه با هر احتمالی با رژیم صهیونیستی و آمریکا همکاری کنند، بدهد.

وی گفت: این اتفاق طبیعتا با واکنش محور مقاومت مواجه خواهد شد و عراقچی هم شرایط منطقه و خطراتی که متوجه منطقه خواهد شد و احتمال بروز درگیری با مقامات سعودی رایزنی می‌کند و یک نوع همدلی برای ایران و کشور‌های عرب منطقه برای هر گونه احتمالاتی در آینده صورت خواهد گرفت.

هانی زاده در انتها گفت: در واقع آمریکایی‌ها اعتقاد دارند و می‌گویند که در هرگونه ماجراجویی بین اسرائیل و شخص نتانیاهو علیه ایران دخالت نخواهند کرد، زیرا اکنون اختلاف نظر شدیدی بین نتانیاهو و بایدن بروز کرده است. نتانیاهو قصد دارد در این شرایط دست به ماجراجویی بزند و پای آمریکا را به یک جنگ منطقه‌ای باز کند در حالی که آمریکایی‌ها درگیر انتخابات هستند به همین دلیل عراقچی در سفر به قطر درمورد وجود پایگاه‌های آمریکایی و این که قطر به عنوان یک کشور دوست ایران نباید اجازه دهد که آمریکا و یا اسرائیل از پایگاه‌های قطر علیه ایران استفاده کنند صحبت و گفتگو خواهد کرد.