سه‌شنبه 17 مهر 1403

دامداران زنجانی مراقب بیماری تب کریمه کنگو باشند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دامداران زنجانی مراقب بیماری تب کریمه کنگو باشند

زنجان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران این استان در فصل گرم سال برای جلوگیری از شیوع تب کریمه کنگو که مشترک بین انسان و دام است، مراقبت بیشتری از دام‌های خود داشته باشند.

محمدباقر حاج کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به طور معمول بیماری‌های انگلی و ویروسی، به دام‌های سبک و سنگین توسط کنه‌ها انتقال می‌یابد.

به گفته وی، مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام بیماری بسیار خطرناک تب کریمه کنگو به شمار می رود، عامل این بیماری ویروسی است که توسط کنه ها، ابتدا به دام، سپس انسان به طور تصادفی از طریق دام به این بیماری مبتلا می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: سالانه در فصل گرم سال شاهد تکثیر و فعالیت کنه‌ها و احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو وجود دارد که با اقدامات پیشگیرانه می توان با این بیماری مبارزه کرد و مانع شیوع آن شد.

حاج کاظمی یادآوری کرد: بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت های آلوده دام و تنفس در تماس با دام های آلوده قابل انتقال است.

وی متذکر شد: دامداران و همه افرادی که در تماس با دام و فرآورده های دامی هستند اعم از توزیع کنندگان، سلاخان، قصابان و همچنین بانوان خانه دار در معرض این بیماری مشترک بین دام و انسان قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: مهمترین انتقال این بیماری از دام به دام و از دام به انسان کنه هاست، که دامداران و کارگران دامداری های صنعتی و سنتی در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام، نباید کنه را له نکنند چرا که این مهم موجب انتقال ویروس این بیماری می‌شود.

به گفته حاج کاظمی، مهمترین نشانه بیماری تب کریمه کنگو در دام را تب است که دام‌های مبتلا به این بیماری مشترک چند روزی دچار تب گذرا و کمی بی‌اشتهایی می شوند که به طور معمول برای دامداران قابل تشخیص نیست و این مدت زمان پخش ویروس بوده حتی بدون درمان هم بهبودی در دام حاصل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با آغاز فصل گرما نظارت‌های بهداشتی بر کشتارگاه‌ها تشدید می شود و از طرفی نیز شهروندان باید گوشت موردنیاز خود را از واحدهای تحت‌نظر دامپزشکی و یا گوشت‌های بسته‌بندی شده دارای شناسنامه خریداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان از شهروندان خواست؛ در صورت مشاهده هرگونه ذبح دام خارج از کشتارگاه و عرضه گوشت بدون برچسب دامپزشکی در مراکز عرضه و قصابی ها مورد را با شماره 1512 دامپزشکی استان زنجان برای بررسی موضوع و پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو گزارش دهند.

*س_برچسب‌ها_س*