چهارشنبه 18 مهر 1403

دانشجویان، سکانداران کرسی‌های دانش پژوهی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
دانشجویان، سکانداران کرسی‌های دانش پژوهی

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه شیخ بگلو؛ روز دانشجو که سالیان سال است شانزدهمین روز آذر ماه است را به این نام گرامی می داریم اهمیت این قشر از جامعه را نسبتی میتوان درک کرد هویت دانشجو هویت عمیقی است که باید در کشور اهمیت داده شود آینده یک کشور وابسته به دانشجویانش است.

دانشجو ظاهراً یعنی کسی که دانش می جوید. حالا می شد به جای آن از واژه های دیگری چون دانش پژوه، دانش گستر، دانش افزار یا... استفاده کرد.

اما تاثیر عمیق دانشجو در سیاست، اقتصاد و.. می تواند کارساز باشد. هدف دانشجو هم ظاهرا کسب علم و دانش در زمینه تخصصی رشته ای است که خواسته یا ناخواسته در آن دارد ادامه تحصیل می دهد. ولی عده ای هم هستند که این را جز اهداف غایی خود در دانشگاه نمی دانند و اهداف دیگری را از ورود به دانشگاه در سر می‌پرورانند و ظایف دانشجو هم ظاهرا تلاش برای کسب دانش در زمینه تخصصی خود و همچنین بالابردن دانش خود در زمینه های سیاسی و اجتماعی و حقوق شهروندی و مسائل دیگر است. اما نباید محیط دانشگاه را محدود به این مسائل کرد زیرا از همین دانشگاه هست که ایده های نو و خلاق بوجود می آید.

با این حال به نظر من کسب دانش و دانش افزایی در دانشگاه اگر با مطالعات شخصی افراد در زمینه های مختلف همسو نباشد راه به جایی نخواهد برد و ما در نهایت (پس از 4 سال دوره لیسانس و 2 سال ارشد) همان دانش آموز باقی می مانیم. خلاصه اینکه در کشور ما به افراد تا دوره پیش دانشگاهی دانش آموز می گوییم و نمی دانم چه تحولی رخ می دهد که تا قدم گذاشتن در دانشگاه (که عده ای آن را دانشگاه هم تعبیر می کنند به علت عدم موفقیت این نهاد در کسب و تحصیل دانش و دانش افزایی فراگیران) که ناگهان به اسم دانشجو ترقی درجه می یابند.

دانشجویانی که محدود به پاس کردن چند واحد درسی نیستند و علاقه ای نیز به مطالبه گری و دادن ایده های خلاق که می‌تواند در زمینه‌های بسیاری کمک حال مسئولین باشد دارند.

متاسفانه در دهه اخیر به واسطه برخی کژ اندیشی‌ها و برخوردهای نادرست با منتقدان این فضای ناسالم اجتماعی به دانشگاه‌ها نیز سرایت نموده در حالی که باید دانشگاه هدایتگر فضای علمی جامعه باشد نه تاثیر پذیر از آن.

باید از انتقادات و نکته سنجی های دانشگاهیان استقبال نمود و باایجاد فضای نقد و گفتگو زمینه رسیدن به اهداف بلند رهبری نظام یعنی کرسی های آزاداندیشی را برآورد.

با توجه به بیان مقام معظم رهبری که فرمودند: خدا لعنت کند آن دستهایی را که تلاش کرده‌اند و می کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند کشوری که جوانانش سیاسی نباشند، مگر چنین کشوری می تواند بر دوش مردم حکومت و حرکت و مبارزه و جهاد کند.

وظیفه مسئولان است که با پذیرفتن فضای آزاد اندیشی و بالا بردن ظرفیت خود به جوانان میدان دهند همانگونه که نهادهای نظارتی بیرون از دانشگاه نیز باید شرایط و مقتضیات یک جامعه علمی را بپذیرند.

از وظایف دانشگاه می‌توان به افزایش تشکل‌های دانشجویی اشاره کرد که با ایجاد رقابت بین آنها باعث می شود دانشجویان با آداب نقد و نقادی در محیط دانشگاه آشنا شوند.

دانشگاه بزرگترین نهادی است که قادر به شناسایی مشکلات جامعه و یافتن راهکارهای علمی است. لذا باید مردم و مسئولین به دانشگاه اعتماد نموده تا با همراهی و همدلی بتوان مسیر تعالی جامعه نهایت منجر به عزت نظام و زندگی سعادتمند مردم شریف ایران اسلامی می‌شود را پیمود.

روز دانشجو، روز تکریم آمیختن علم و دانش با اخلاق اسلامی و بصیرت سیاسی بر دانشجویان فهیم گرامی باد.

مهدیه شیخ بگلو معاونت گفتمان و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی ارومیه

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.