یک‌شنبه 8 مهر 1403

دانشگاه اردکان در فهرست برترین‌های رتبه‌بندی ایران قرار گرفت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دانشگاه اردکان در فهرست برترین‌های رتبه‌بندی ایران قرار گرفت

یزد - ایرنا - معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان گفت: بر اساس اعلام مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی این واحد دانشگاهی برای نخستین بار در فهرست برترین های مراکز آموزش عالی ایران بر اساس تعداد مستندات علمی در گوگل اسکولر (Google scholar) قرار گرفت.

علی فتح زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا و قدردانی از تلاش‌های همکاران خود افزود: در این مورد «وبومتریکس» هرسال به منظور شفافیت رتبه‌بندی خود تعداد استنادهای دانشگاه‌ها را بر اساس پروفایل در گوگل اسکولر به صورت نسخه بتا (Beta) به نمایش می‌گذارد. وی اضافه کرد: تعداد استنادها طی فرایندی بر اساس پروفایل 110 محقق برتر هر دانشگاه در گوگل اسکولر به دست می‌آید.

معاون دانشگاه اردکان تصریح کرد: بر این اساس پروفایل‌های نمایه شده دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شناسایی شده و با توجه به تعداد استنادها 10 نفر پراستناد دانشگاه در گوگل اسکولر بر اساس نام و نشانی الکترونیکی وابسته به دانشگاه مربوطه، ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در این رتبه‌بندی، «پروفایل» نزدیک به پنج هزار مؤسسه شناسایی و ارزیابی شد و هدف کلیدی از انتشار این نظام رتبه‌بندی، تشویق هرچه بیشتر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به حضور پررنگ‌تر و فعال‌تر در فضای وب است. آزمایشگاه «سایبرمتریکس» سالانه 2 ویرایش از این نظام را در ماه‌های جولای و دسامبر منتشر می‌کند و این نظام رتبه‌بندی، مؤسسه‌ها را با نشانی وب‌سایتشان در پایگاه «گوگل اسکولر» شناسایی و 10 «پروفایل» عمومی آن‌ها را پایش می کند.

همچنین 31 اردیبهشت ماه 99 رییس دانشگاه اردکان گفته بود: این واحد آموزش عالی در ادامه موفقیت‌های ملی و بین‌المللی، در نظام رتبه‌بندی جهانی «وبومتریک» سال 2020 میلادی شاهد 30 پله ارتفا نسبت به سال قبل است.

فاطمه بهجتی اردکانی در گفت و گو با ایرنا افزود: «بخش سایبرمتریک (CINDOC) انجمن ملی تحقیقات اسپانیا (CSIC)، سالانه 2 بار در ماه‌های ژانویه و جولای به ارزیابی وب‌سایت‌های بیش از 24 هزار دانشگاه و مؤسسه های آموزشی و پژوهشی جهان می‌پردازد و بر اساس اطلاعات مبتنی بر وب، آنها را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد».

وی اضافه کرد: بر این اساس رتبه ملی دانشگاه اردکان در بین تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در نظام وبومتریک که در سال 2019 برابر با 273 بود، در سال 2020 با 30 پله ارتقا به عدد 243 رسید.

بهجتی اردکانی خاطرنشان کرد: در این نظام رتبه‌بندی وب سایت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بر اساس چهار شاخص تعداد صفحات وب دانشگاه در گوگل، تعداد ارجاع یا لینک‌های برقرارشده از سایر سایت‌ها به وب‌سایت یادشده، تعداد استنادهای نویسندگان پراستناد برتر دانشگاه در گوگل «اسکالر» و تعداد مقاله آن در بین 10 درصد مقاله های پراستناد ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شود.

دانشگاه اردکان در سال 1388 تاسیس شد و در حال حاضر در 36 رشته کارشناسی، 13 رشته کارشناسی ارشد و 85 نفر عضو هیات علمی و سه هزار دانشجو دارد. مجموع دانشجویان مشغول به تحصیل در مراکز آموزش عالی و دانشگاهی شهرستان اردکان 6 هزار و 239 نفر است.

مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد. ر

*س_برچسب‌ها_س*