دوشنبه 16 مهر 1403

دانشگاه به هیچ وجه نباید تحت تاثیر نهادهای امنیتی قرار بگیرد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
دانشگاه به هیچ وجه نباید تحت تاثیر نهادهای امنیتی قرار بگیرد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضا نیک نژاد، نماینده مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در نشست پرسش و پاسخ امروز دانشگاه تهران که با حضور رئیس دانشگاه برگزار شد، مطالبی را مطرح کرد که متن آن به شرح زیر است: دانشگاه به هیچ وجه نباید نباید تحت تاثیر نهادهای امنیتی قرار بگیرد. چراکه دانشجو اگر حرف خود را در دانشگاه نزند پس کجا بزند؟! وقتی که اجازه بدهید نهادهای امنیتی...

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، رضا نیک نژاد، نماینده مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران در نشست پرسش و پاسخ امروز دانشگاه تهران که با حضور رئیس دانشگاه برگزار شد، مطالبی را مطرح کرد که متن آن به شرح زیر است:

دانشگاه به هیچ وجه نباید نباید تحت تاثیر نهادهای امنیتی قرار بگیرد. چراکه دانشجو اگر حرف خود را در دانشگاه نزند پس کجا بزند؟! وقتی که اجازه بدهید نهادهای امنیتی تا این حد در امور داخلی دانشگاه مداخله کنند، گویا دهان دانشجو را بسته‌اید. چندی پیش رئیس جمهور در یکی از سخنرانی های خود اشاره کردند که حراست دانشگاه برای کنترل فضای دانشگاه کافیست؛ چرا به این موضوع عمل نمی‌شود؟

اگر دانشجو طبق قوانین تخلفی کرده و مستحق بازخواست باشد؛ ما با برخورد با دانشجو مشکل چندانی نداریم؛ منتها اگر هر برخوردی قرار است با دانشجو شود این اتفاق باید توسط کمیته انضباطی دانشگاه صورت بگیرد نه اینکه حراست خود دانشجوها را تحویل نهادهای امنیتی خارجی دهد.

برخورد آن نهاد به گونه‌ای است که تمام زندگی آن دانشجو را با پرونده‌سازی و امثالهم تحت الشعاع قرار می‌دهد. این موضوع موجب خفت و خواری دانشگاه است که مسئولین دانشگاه، توان مدیریت مسائل داخلی را نداشته و وظایف خود را به نهادی محول می‌کند که برخوردی نامناسب با معترض داخل دانشگاه می‌کند.

گرفتن تلفن‌همراه و چک کردن آن و همچنین ضبط کارت دانشجویی هیچ مبنای قانونی ندارد و صددرصد محکوم است. این برخوردهای کودکانه حراست دانشگاه هم موجب تشدید خشم دانشجویان می‌شود و هم احتمال برخورد شدید فیزیکی را بین کادر حراست و دانشجویان بالا می‌برد.

حراست دانشگاه حقی برای ضرب و شتم دانشجو ندارد. این موارد و مصادیق ضرب و جرح دانشجویان، باید توسط خود دانشگاه پیگیری شده و آن کادر که چنین حرکتی کرده، در جلوی چشم دانشجویان مورد بازخواست قرار گیرد. کوتاهی دانشگاه از این امر باعث عمیق‌تر شدن فاصله دانشجو و دانشگاه می‌شود.

از دانشگاه انتظار می‌رود که شرایط دانشگاه را مدیریت کند و با پرهیز از برخوردهای شدید، فضا را جهت گفت‌وگوی آزاد دانشجویان مهیا کند. البته پرواضح است که باید باید با بی‌نظمی ها برخورد شود.