پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

دانشگاه علم و صنعت هم صاحب پارک علم و فناوری می‌شود

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
دانشگاه علم و صنعت هم صاحب پارک علم و فناوری می‌شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت در خصوص مقالات منتشر شده این دانشگاه در سال 1400 گفت: در دانشگاه علم و صنعت نزدیک به دو هزار مقاله با نمایه بین المللی معتبر منتشر شده که 35 تا 40 درصد آن، مقاله‌های کاربردی مرتبط با یک مسئله صنعتی یا واقعی بوده‌اند و یا این که مربوط به یک سری کارهای آزمایشگاهی بوده‌اند که در نتیجه به تولید فناوری یا تولید نوآوری ختم می‌شود.

دکتر داوود یونسیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر کرونا بر روی پژوهش در دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: کرونا در دانشگاه ما تاثیر معنی‌داری نداشت و ما در حوزه تولید علم، مقاله و پژوهش، رشد متوسط سالانه خود را داشتیم.

وی در خصوص علت این موضوع گفت: ما همه درب‌های دانشگاه را باز گذاشتیم و دانشجویانی که در حوزه پژوهش کار می‌کردند، امکان حضور در آزمایشگاه و خوابگاه را داشتند. البته در سال اول برخی مشکلات وجود داشت، ولی در سال 1400 ما به حدود هزار و 500 دانشجوی تحصیلات تکمیلی خوابگاه دادیم و در بین دانشگاه‌های سطح تهران، بیشترین آمار دانشجویان خوابگاهی را داشتیم. همچنین همه آزمایشگاه‌ها در کل سال، بلااستثنا باز بودند. به همین دلیل به پژوهش دانشگاه، ضربه‌ای وارد نشد و در کل سال خروجی پژوهشی دانشگاه در حوزه‌های مختلف پژوهش، حداقل 25 درصد رشد داشت.

دانشگاه‌ها باید به جامعه خط بدهند، نه این‌که تنها مشکلات را حل کنند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت با اشاره به شعار دانشگاه در دوره مدیریت جدید، خاطر نشان کرد: شعار دانشگاه توسعه فناوری و تعاملات صنعتی با روحیه جهادی است و این گزاره‌ها در 6 ماهه اخیر، سرلوحه کار دانشگاه قرار داشتند. به همین دلیل ما بحث فناوری و تعاملات صنعتی را در اولویت گذاشتیم.

وی توضیح داد: دانشگاه‌ها در حال گذار از نسل دوم و سوم، به نسل چهارم و پنجم یعنی دانشگاه‌های جامعه‌محور و تمدن‌ساز هستند. به همین دلیل دانشگاه‌ها باید از بحث آموزش کلاسیک و پژوهش کلاسیک و حتی دانشگاه نسل سوم که دانشگاه کارآفرین بودند، گذر کنند و به سراغ دانشگاه‌های جامعه‌محور بروند؛ دانشگاه‌هایی که به جامعه خط می‌دهند، نه اینکه مشکلات جامعه را فقط حل کنند. لازمه و ابزار این کار، بحث فناوری و تعاملات صنعت و اجتماع است.

انتشار حدود 2 هزار مقاله با نمایه‌بین‌المللی در سال 1400

یونسیان در خصوص اقدامات دانشگاه علم و صنعت در زمینه مقاله‌های کاربردی، توضیح داد: در تمام آیین‌نامه‌ها، بحث ارتقا و بحث گرنت پژوهشی تغییر رویکرد به‌سمت توسعه فناوری و تعاملات صنعتی را محور قرار دادیم. در سال 1400 در دانشگاه حدود هزار و 900 تا دو هزار مقاله با نمایه بین‌المللی معتبر منتشر شده که 35 تا 40 درصد آن، مقاله‌های کاربردی مرتبط با یک مسئله صنعتی یا واقعی بوده‌اند و یا این که مربوط به یکسری کارهای آزمایشگاهی بوده‌اند که در نتیجه به تولید فناوری یا تولید نوآوری ختم می‌شود. این آمار بالاتر از متوسط کشور است و برنامه داریم که ان‌شاالله این آمار را به بالای 50 تا 60 درصد برسانیم.

وی با اشاره به تفاوت در ماهیت رشته‌های مختلف، توضیح داد: البته رشته‌های علوم پایه، با توجه به ماهیتی که دارند و روی علوم بنیادین و... کارمی‌کنند، متفاوت هستند. اما از لحاظ ارتباط با صنعت، دانشگاه علم و صنعت امسال رتبه برتری در کشور را به دست آورد و دو نفر از اساتید ما به عنوان دانشمندان برتر حوزه ارتباط با صنعت و جامعه در سطح دانشگاه‌های کشور انتخاب شدند. همچنین در حوزه تعاملات صنعتی هم در چند سال اخیر رشد خوبی داشتیم.

رشد 25 درصدی قراردادهای صنعتی دانشگاه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت توضیح داد: ما در سال 1400 بیش از 450 عنوان قرارداد صنعتی منعقد کردیم و بیش از 25 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم. حجم قراردادها نیز بیش از 60 میلیارد تومان وصولی قراردادهای صنعتی دانشگاه بوده است.

وی ادامه داد: در سه ماه پایانی سال 1400، از لحاظ قراردادهای کلان صنعتی که مشکلات جدی کشور را مورد هدف می‌گیرند، بیش از 30 میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده‌ایم که نتیجه آن در سال 1401 به بار می‌نشیند.

یونسیان با بیان این‌که این قراردادها با حوزه‌های مهم صنعتی کشور منعقد شده است، گفت: یکسری از این قراردادها، حالت اعتباری دارد؛ یعنی قراردادهایش باز و دائمی است و بلافاصله شارژ می‌شود.

وی با اشاره به این‌که دانشگاه علم و صنعت در توسعه تعاملات صنعتی و فناوری، پیشگام و پیشرو است، گفت: یکی از کارهای عمده که در سه ماه گذشته انجام شده، ایجاد ناحیه نوآوری است که تفاهم‌نامه آن در حال اجرا است. همچنین پارک علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت که مقدمات آن درحال انجام است، به زودی در شورای گسترش وزارت علوم مصوب می‌شود.

کسب رتبه اول کشوری دانشگاه علم و صنعت در تعاملات بین‌المللی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در سال 1400، گفت: ما در سال 1400 برای اولین‌بار، جشنواره پژوهش و فناوری را در هفته پژوهش و فناوری با بیش از 200 رویداد ارتباط با صنعت برگزار کردیم.

وی به برگزاری سخنرانی‌های علمی و کارگاه‌های نوآوری و توسعه فناوری اشاره کرد و گفت: در جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه، با دعوت از 30 مدیر صنعت از صنایع مختلف، جلسات مفصلی به نام سیناپس یا همایه را برگزار کردیم و 30 میلیارد قرارداد ارتباط با صنعت دانشگاه با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های خصوصی که در دو سه ماه اخیر منعقد شد، حاصل این جشنواره بود.

یونسیان با اشاره به برگزیده شدن غرفه دانشگاه علم و صنعت در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری سال 1400 در سطح کشور، گفت: در حوزه بین‌الملل نیز دانشگاه علم و صنعت رتبه اول کشور را در تعاملات بین‌المللی کسب کرده است.

وی به سرآمدی دانشگاه علم و صنعت در حوزه‌های ماهواره اشاره کرد و گفت: دانشکده‌های مهندسی راه‌آهن، مهندسی خودرو و مهندسی پیشرفت این دانشگاه در سطح خاورمیانه بی‌نظیر هستند و به دلیل کارگاه‌های پیشرفته دانشگاه، ارتباط تنگاتنگی با صنعت دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: در گذشته‌های دور، این دانشگاه بیشتر در مهارت‌های صنعتی مطرح بود ولی الان بیشتر پروژه‌های تحقیقاتی صنعتی در حال انجام است.

وی ادامه داد: سه انستیتو در حوزه نفت و گاز در دانشگاه در حال فعالیت هستند و بیش از 40 مرکز تحقیقاتی، پژوهشکده، پژوهشگاه و قطب علمی و فناوری در حوزه‌های مختلف در دانشگاه وجود دارد و امیدواریم بتوانیم آن‌ها را توسعه دهیم.

یونسیان به فناوری‌هایی که در 30 سال آینده، جهان را متحول می‌کنند، اشاره کرد و گفت: ما یک کمیته راهبردی برای بررسی و احصای این فناوری‌ها تشکیل دادیم و بنا داریم با توجه به پتانسیل‌های این دانشگاه، تحقیقات را به سمت این فناوری‌ها ببریم.

انتهای پیام