دوشنبه 11 تیر 1403

دانمارک عجیب ترین قانون مالیاتی جهان را تصویب کرد!

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
دانمارک عجیب ترین قانون مالیاتی جهان را تصویب کرد!

انواع مختلفی از مالیات وجود دارد که شامل مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر ثروت، مالیات بر واردات و صادرات و سایر انواع می‌شود. هر کشوری با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی خود، سیستم مالیاتی متفاوتی دارد.

مالیات به مبلغی گفته می‌شود که شهروندان و سازمان‌ها موظف هستند به دولت یا سایر مقامات عمومی پرداخت کنند. مالیات ها منبع اصلی درآمد دولت هستند و برای تامین هزینه های عمومی همچون آموزش، بهداشت، زیرساخت ها و دفاع ملی به کار می‌روند.

انواع مختلفی از مالیات وجود دارد که شامل مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر ثروت، مالیات بر واردات و صادرات و سایر انواع می‌شود. هر کشوری با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی خود، سیستم مالیاتی متفاوتی دارد.

کشاورزان دانمارکی به زودی باید مالیاتی جدید برای بادِ شکم و آروغ دام های خود بپردازند و این اولین کشوری است که چنین اقدامی را برای مبارزه با انتشار گاز متان ناشی از گرمایش جهانی اجرا می کند.

این مالیات جدید قرار است از سال 2030 برای گاو، گوسفند و خوک در دانمارک اعمال شود.

"ژپه بروس" وزیر مالیات دانمارک درباره این مالیات جدید گفت: "ما در سال 2045 گام بزرگی در جهت خنثی کردن آلودگی های کربنی از آب و هوا خواهیم برداشت و دانمارک اولین کشوری در جهان خواهد بود که مالیات انتشار گاز دی اکسید کربن واقعی را بر کشاورزی وضع خواهد کرد."

بر اساس قانون جدید، کشاورزان دانمارکی از سال 2030 به ازای هر تن دی اکسید کربنی که دام هایشان منتشر می کنند، 300 کرون یا 43 دلار آمریکا مالیات پرداخت خواهند کرد. هر گاو به طور متوسط سالانه 6 تن گاز دی اکسید کربن تولید می کند و بر این اساس هر دامدار باید سالانه دستکم 258 دلار به ازای هر گاو خود مالیات پرداخت کند.

این مالیات در سال 2035 به 750 کرون یا 108 دلار خواهد رسید، اما به دلیل کسر مالیات 60 درصد بر درآمد، هزینه واقعی هر تن از 120 کرون شروع می شود و تا سال 2035 به 300 کرون افزایش می یابد.

هدف این مالیات کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در دانمارک است که صادرکننده بزرگ لبنیات و گوشت خوک است.

بر اساس آمارها بیش از 1 میلیون و 480 هزار گاو در این کشور اسکاندیناوی وجود دارد که هر راس از آنها معادل 6 تن گاز دی اکسید کربن در سال تولید می کنند.

بیشتر این گاز از طریق آروغ و بادِ شکم دام ها تولید شده و روانه جو زمین می شود. گاوها بیشترین سهم را در تولید گاز متان دارند.

بر اساس قانون جدید، دانمارک امیدوار است تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را 70 درصد نسبت به سطوح سال 1990 کاهش دهد.

این مالیات همچنان در انتظار تصویب مجلس است اما انتظار می رود تصویب شود.

دولت نیوزیلند نیز قانون مشابهی را تصویب کرده که قرار بود از سال 2025 اجرایی شود اما در اثر اعتراض و اعتصابات شدید کشاورزان و دامداران خود، در هفته گذشته اجرای این قانون را تعلیق کرد.

دانمارک عجیب ترین قانون مالیاتی جهان را تصویب کرد! 2