جمعه 30 شهریور 1403

درآمد‌های مالیاتی صرف عمران و آبادانی در کشور می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
درآمد‌های مالیاتی صرف عمران و آبادانی در کشور می‌شود

مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تاثیر اصلاحات در نظام مالیات‌ستانی بر بالا رفتن درآمد‌های مالیاتی و نحوه هزینه‌کرد این مالیات‌ها گفت: فلسفه وجودی اخذ مالیات در تمام کشور‌ها مشارکت مستقیم و غیرمستقیم مردم در تامین زیرساخت‌ها است.

وی اظهار کرد: درآمد‌های مالیاتی عمدتا در حوزه زیرساخت‌های عمرانی، شهری، روستایی، بهداشت، آموزش و... هزینه می‌شود. در واقع درآمد‌های مالیاتی در عمران و آبادانی کشور هزینه می‌شود.

صالحی بیان کرد: در کشور ما هنوز فرهنگ اخذ مالیات نهادینه نشده است و نوعی بدبینی در بین مردم نسبت به سازمان امور مالیاتی وجود دارد و مردم تصور می‌کنند مالیاتی که اخذ می‌شود صرف امور جاری کشور می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم ادامه داد: مردم تصور می‌کنند حقوق کارکنان دولت و هزینه‌های جاری از جیب مردم پرداخت می‌شود در صورتی که به این شمول نیست.

وی گفت: محل مصرف مالیات‌ها در قانون مشخص است و تعیین شده که هر ریال مالیات اخذ شده باید در چه محلی هزینه شو‌د.

این نماینده مجلس دوازدهم افزود: همان‌طور که در کل دنیا حدود 70 تا 80 درصد از هزینه‌های عمرانی و توسعه‌ای دولت‌ها را مالیات تامین می‌کند در کشور ما هم می‌تواند این شرایط وجود داشته باشد.

صالحی اظهار کرد: میزان درآمد مالیاتی به شرایط اقتصادی کشور‌ها بستگی دارد. در دنیا هر زمان که شرایط اقتصادی مردم خوب باشد معمولا اخذ مالیات‌ها بیشتر صورت می‌گیرد و پایه‌های مالیاتی و درصد مالیات‌ها را افزایش می‌دهند، اما در شرایط فعلی که در رکود هستیم و تورم بالا است، اخذ مالیات بیش از حد باعث فشار بر مردم خواهد شد.

نماینده مردم اقلید در مجلس بیان کرد: در سیستم مالیاتی به‌جای اینکه به بخش شفاف اقتصاد مثل کارمندان فشار وارد شود، باید فراریان از پرداخت مالیات شناسایی شوند که این امر به عدالت مالیاتی نزدیک‌تر است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس