دوشنبه 2 مهر 1403

درخواست اقدام بهنگام سازمان بورس با رؤیا فروشان

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، محسن ذوالفقاری با توصیه به عبرت از گذشته عبرت مبنی بر دوری از کانال های تلگرامی در فضای مجازی اعلام کرد: کمتر از 3 سال از اتفاقات مرداد سال 99 گذشته اما ظاهرا هنوز با وجود تبعات سنگین جولان کانال های تلگرامی در آن روزها، مردم قصد عبرت گرفتن از ضررهای سنگین گذشته را ندارند.

این روزها با وجود اینکه در بیش از 290 نماد واگرایی منفی رخ داده و شاخص ها نیز از این پدیده مستثنی نیستند و بیش از 70 درصد نمادها به اهداف تکنیکال کوتاه مدت رسیده اند، عده ای که حتی توان ارایه یک تحلیل ساده بنیادی و یا تکنیکال و بعضا تابلو خوانی را ندارند اقدام به ایجاد کانال های زنجیره ای تلگرامی با عناوین مختلف سیگنال بورسی و تکرار جملاتی مانند "با من بخر ضرر نمیکنی"، "بازیگر چشمش به این نماد هست " و "خبرهای خوبی در این نماد تو راهه" و ده ها جملات ویران کننده کردند. اگر سازمان بورس تا دیر نشده چاره ای برای جلوگیری از فعالیت های این چنینی نکند باید منتطر وقوع هشدارهای چند روز پیش رییس قوه قضاییه مبنی بر خطر تکرار فاجعه سال 99 بود.

بعضا در این کانال ها طوری در مورد نمادها صحبت می شود که گویا نماد از 3 سال گذشته چندین برابر بزرگترین شرکت های بورسی نیویورک درآمد داشته و هیچ شرکتی در دنیا توان مقابله آن نماد بازار پایه را ندارد.

از طرفی عجیب است که پس از توقف نمادها به دلیل رشد 50 درصدی و اعلام شرکت مبنی بر عدم حصول درآمد خاص این افزایش قیمت ها ادامه دارد و به هیچ مقاومتی واکنش خاصی ندارد و مقاومت هایی که ماه ها سهم درآنها درگیر بوده و نتوانسته آنها را بشکند را با یک کندل ساده رد می کند.

آن چیزی که در حال وقوع است بسیار بدتر از سال 99 است. چون در آن سال مبنای تکنیکال به درستی اجرا می شد و فقط در 3 ماه پایانی رشدهای عجیب اتفاق افتاد اما اکنون یک نماد که بیش از 80 درصد ریزش داشته در کمتر از 50 روز رشد 270 درصدی را تجربه می کند و اندیکاتورها عملا در حال از دست دادن کارایی هستند.

از سوی دیگر به دلیل افت شدید دو ساله انتظار بازگشت به روند صعودی وجود داشت اما نه به شکلی که این صعود ناشی از بدست گرفتن کنترل نمادها توسط کانال های تلگرامی بدون هویت باشد. از سازمان بورس، نمایندگان مجلس و وزارت اقتصاد درخواست می شود درخصوص جلوگیری از فعالیت کانال های تلگرامی و رشد غیر علمی و هیجانی نمادها تصمیمات لازم را اتخاذ و تا دیر نشده اجرا کنند.

البته در این وضعیت هیجانی موضوع اثر مثبت برخی افدامات شایسته سازمان بورس در خصوص جلوگیری از بازگشایی نمادها با افزایش های نجومی قیمت و تنظیم حجم مبنا و بسیاری از تصمیمات درست را نباید نادیده گرفت. امید است مردم ضمن عبرت گرفتن از تجربیات تلخ سال 99 از اعتبار بخشیدن به کانال های تلگرامی که منشا و گرداننده آنها قطعا از افراد سودجو و بد اخلاق جامعه هستند، خودداری کنند.