دوشنبه 26 شهریور 1403

درخواست اوکراین از متحدان غربی / به توانایی حمله به عمق روسیه نیاز داریم

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
درخواست اوکراین از متحدان غربی / به توانایی حمله به عمق روسیه نیاز داریم

رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که کی‌یف اکنون نیاز به توانایی حمله به عمق داخل روسیه دارد

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین با ادامه دادن به درخواست‌های بی‌پایانش از متحدان غربی برای کمک نظامی به ارتش کشورش که شدیدا تحت فشار حملات روسیه قرار گرفته، خطاب به رهبران آمریکا و غرب ادعا کرد کی‌یف اکنون نیاز به توانایی حمله به عمق داخل روسیه دارد و بدون دست زدن به حملات دوربرد علیه خاک روسیه و تقویت شدن پدافند هوایی خود، با چشم‌انداز تیره‌وتاری مواجه است. زلنسکی در حالی درخواست خود را در جریان یک نشست متحدان کشورش در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان مطرح کرد که موج حملات روسیه به مواضع ارتش اوکراین در محورهای مختلف ادامه یافته و تشدید شده است. ارتش اوکراین شنبه مدعی شد که مسکو شب گذشته 67 پهپاد به سمت اوکراین پرتاب کرده که منجر به فعال‌شدن پدافند هوایی در 11 منطقه این کشور از جمله در کی‌یف، پایتخت آن شده است. به ادعای کی‌یف، از این میان 58 پهپاد سرنگون شدند و 3 مورد دیگر نیز با جنگ الکترونیک ساقط شدند. پیش‌ازاین نیز وزارت دفاع روسیه خبر داده بود که شب گذشته به انبار‌های تسلیحات موشکی و توپخانه‌ای اوکراین و همچنین به یک مرکز ارتباط ماهواره‌ای و زیرساخت‌های یک فرودگاه نظامی این کشور حمله کرده است.

اوکراین اخیرا اذعان کرد روسیه هفته گذشته با حمله موشکی به یک مرکز آموزشی ارتشش در شهر «پولتاوا» یکی از سنگین‌ترین ضربات خود را به کی‌یف وارد کرده که بیش از 50 کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت. زلنسکی در نشست متحدان اوکراین در پایگاه رامشتاین مدعی شد: «ما نیازمند توانمندی حملات دوربرد نه فقط علیه مناطق جدا شده از اوکراین بلکه به خاک روسیه هستیم تا روسیه رو به صلح آورد. ما نیاز داریم که حتی سربازان روسی و شهرهای روسیه به این فکر کنند که آیا به صلح نیاز دارند یا به پوتین.» به گزارش شبکه «العربیه»، ایالات متحده هنوز با برداشتن محدودیت‌ها بر استفاده کی‌یف از موشک‌های دوربرد علیه خاک روسیه موافقت نکرده زیرا نگران است که این کار باعث تشدید هر چه بیشتر جنگ شود. این در حالی است که «بیل بلر»، وزیر دفاع کانادا ادعا کرد زلنسکی او را متقاعد به حمایت از استفاده اوکراین از قابلیت حملات دوربرد در جنگ با روسیه ساخته و امیدوار به حمایت متحدان غربی دیگر از این درخواست است. وزیر دفاع کانادا اظهار کرد کانادا مهمات دوربردی که بتواند از جانب خودش به اوکراین بدهد ندارد. بلر گفت: «یکی از چیزهایی که زلنسکی و وزیرانش به ما تصریح کردند این است که دارند شدیدا از حملات بزرگی که از سمت تاسیسات نظامی و پایگاه‌های هوایی در داخل روسیه به اجرا در می‌آیند رنج می‌برند. ما از درخواست آنها برای گرفتن مجوز حملات دوربرد حمایت می‌کنیم اما همچنان متحدان ما باید در این باره تصمیم بگیرند.»

زلنسکی که از یک ماه قبل دست به ماجراجویی در خاک روسیه با حمله به استان کورسک این کشور زده مدعی است که ارتش کی‌یف توانسته حدود 1300 کیلومتر از خاک روسیه را اشغال کرده و حدود 6000 سرباز روس را کشته یا زخمی کند اما او در این که تمرکز ارتش روسیه را از تصرف شهر «پوکروفسک» بردارد شکست خورده است. اوکراین چنانچه شهر پوکروفسک را از دست بدهد شاهد به خطر افتادن شهرهای دیگرش در جنگ خواهد بود. زلنسکی در پی فشار ناشی از تشدید حملات هوایی مرگبار روسیه به ارتشش مجددا تلاش کرده تا واشنگتن را برای رفع محدودیت‌ها از حملات با موشک‌های دوربرد تحت فشار گذاشته و حتی واداربه دادن توانایی‌های نظامی سنگین‌تر برای انجام حملات به خاک روسیه کند. زلنسکی در سخنرانی خود روند تحویل سامانه‌های تسلیحاتی از سوی متحدان به اوکراین را کُند دانسته وگفت: «تعداد سامانه‌های پدافند هوایی که هنوز تحویل داده نشده‌اند چشمگیر است.» متحدان غربی اوکراین از سال2022 تا کنون مجموعا حدود 106 میلیارد کمک نظامی را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند که از این میان ایالات متحده به تنهایی 56 میلیارد دلار به کی‌یف کمک کرده است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.