سه‌شنبه 24 مهر 1403

دریچه‌های خروجی تالاب گندمان بروجن بسته شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دریچه‌های خروجی تالاب گندمان بروجن بسته شد

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور حفظ آب تالاب گندمان بروجن، دریچه‌های خروجی بند خاکی این تالاب بسته شده است.

شهرام احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به وضعیت تالاب‌های استان، اظهار داشت: تالاب بین‌المللی چغاخور، تالاب گندمان و تالاب‌های فصلی علی‌آباد، سولقان، چاله تر و چاله خشک وضعیت بسیار مناسبی دارند.

وی با بیان اینکه تالاب گندمان در کنوانسیون پرندگان آبی لندن ثبت شده است، افزود: پیگیر ثبت این تالاب به عنوان یک تالاب بین‌المللی هستیم.

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری به حقابه تالاب‌ها اشاره و بیان کرد: طبق تعاملی که با جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای استان داریم، به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که ابتدا حقابه تالاب حفظ شود و در صورت نرسیدن آسیب به حقابه تالاب، سایر حقابه‌ها اختصاص داده می‌شود.

احمدی ادامه داد: هم‌اینک در تالاب چغاخور چون حجم آب بیش از حقابه زیست محیطی تالاب است، استفاده از آب آن برای دیگر مصارف تا زمانی که به حقابه زیست محیطی تالاب فشار وارد نشود، ممکن است.

وی، به اقدامات انجام‌شده برای احیای تالاب گندمان اشاره کرد و گفت: دریچه‌های خروجی بند خاکی تنظیم‌کننده آب تالاب گندمان برای جلوگیری از سر ریزشدن و تخریب بند به دنبال بارندگی‌های اخیر باز شده بود، اما با کاهش بارندگی‌ها برای حفظ آب تا پایان سال، دریچه‌ها بسته شده است.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به همکاری بسیار خوب مردم گندمان و روستاهای اطراف این تالاب، تاکید کرد: به دلیل ارتقای اخلاق زیست محیطی در استان، آسیب به تنوع زیستی کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، تالاب بین‌المللی گندمان به عنوان یکی از 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران با 980 هکتار وسعت و 2 هزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین‌المللی چغاخور و جنوب غربی شهر گندمان شهرستان بروجن و در فاصله 60 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این تالاب مهمترین زیستگاه جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر است که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی (لندن -1352) به ثبت رسیده است و سالانه بیش از 120 هزار پرنده در این تالاب زمستان‌گذارنی می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*