چهارشنبه 18 مهر 1403

دستور ویژه استاندار برای حل مشکل آب بجنورد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
دستور ویژه استاندار برای حل مشکل آب بجنورد

بجنورد - ایرنا - استاندار خراسان شمالی، عصر شنبه در نشستی ویژه با مسوولان مختلف استان، مشکل خروج مکرر آب سد شیرین‌دره از مدار مصرف شهر بجنورد را پیگیری کرد.

محمدعلی شجاعی با تاکید بر لزوم حل مشکلات مردم، به مدیران شرکت های توزیع نیروی برق، آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان دستور داد در 24 ساعت آینده مشکل تامین برق مورد نیاز شرکت آب منطقه ای برای برداشت آب شرب مورد نیاز شهروندان بجنوردی از سطح سد شیرین دره را رفع کرده و تا 20 روز آینده مشکل قطعی آب مرکز استان خراسان شمالی را به طور کامل برطرف سازند.

خروج آب سد شیرین دره از شبکه آب مصرفی بجنورد، پس از هر بارندگی، مساله ای است که ساکنان مرکز استان خراسان شمالی را رنج داده و آنان را به مدت چندین ساعت با قطعی و یا افت شدید فشار آب مواجه می کند.

تنها در 2 هفته اخیر و علیرغم گرمای شدید هوا، همین مشکل در سه نوبت موجب خارج شدن آب سد شیرین دره از مدار مصرف بجنورد در روزهای 26 تیرماه، پنجم و 11 مردادماه شده است که این قطعی آب چندین ساعت به طول انجامیده است.

بازگشت آب سد شیرین‌دره به مدار بجنورد

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: آب سد شیرین دره که به دنبال بارش پریشب و وارد شدن سیلاب به دریاچه آن، از مدار مصرف بجنورد خارج شده بود، ساعتی پیش به مدار مصرف بازگشت.

رضا عطایی گفت: اکنون کدورت آب سد شیرین دره کاهش پیدا کرده و قابل انتقال به تصفیه خانه است.

وی اظهار داشت: گل و لای در آب سد سبب خارج شدن آب سد شیرین دره از مدار مصرف بجنورد شد که به دنبال آن، فشار آب در نقاط مختلف شهر افت پیدا کرد و در برخی نقاط نیز به کلی قطع شد.

وی افزود: البته تلاش شده تا سطح مخازن ذخیره آب بالا نگه داشته شود اما بالا بودن میزان مصرف آب، در روز عید قربان سبب شد تا امروز شاهد افت فشار و قطعی آب باشیم.

وی گفت: میزان مصرف آب در شهر بجنورد، روزانه 700 لیتر بر ثانیه است که 450 لیتر بر ثانیه آن از سد شیرین دره تامین می شود.

عطایی خاطرنشان کرد: بهره برداری از طرح آبگیر سطحی که به وسیله شرکت آب منطقه ای در دست اجراست، لنگ تامین برق بود که با تامین دیزل، برداشت آب از تاج سد میسر شد.

وی تصریح کرد: با تامین دیزل، آبگیر سطحی قابل بهره برداری شده است.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: امید می رود با بهره برداری از طرح آبگیر سطحی، مشکل آب شهر بجنورد برای همیشه حل شود.

شهر بجنورد 210 هزار نفر جمعیت دارد.

*س_برچسب‌ها_س*